
عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه ارتباط بین هوش هیجانی، عدالت سازمانی و تمایل به ترک شغل
تکه ای از متن پایان نامه :
- شهود: توانایی بهره گیری از بینش و تعامل در تصمیمگیری هنگام رویارویی با اطلاعات مبهم.
- انضباط، انسجام و وجدان کاری: توانایی عملکرد ثابت و در راستای ضروریات اخلاقی سازمان (دلویس و هیکس، ۲۰۱۱).
علیرغم وجود مدلهای متفاوت از هوش هیجانی، شباهتهای آماری و نظری، بین مفاهیم گوناگون آنها هست. در سطحی جامعتر، تمامی مدل ها قصد فهمیدن و سنجش عناصر دخیل در درک و تنظیم هیجانات شخصی خود فرد و دیگران را دارا هستند. تمامی مدل ها، با این نگاه که مولفههای کلیدی معینی برای هوش هیجانی هست، موافقند. برای نمونه، هر سه مدل هوش هیجانی سالووی و مایر؛ بار- آن و گلمن، متضمن آگاهی ( درک) هیجانات و مدیریت هیجانها به عنوان عناصر کلیدی در وجود یک شخص هوشمند هیجانی هستند. بین معیارهای خود گزارشی هوش هیجانی مانند دو معیار مایر و سالووی و بار- آن همبستگی قابل ملاحضه ای یافت شده می باشد. معیارهای دیگری نیز از هوش هیجانی هست که در زمینه های صفتی و سازمانی کاربرد دارد (مختاری پور،۱۳۸۹، ۳۳).
۲-۱-۷) انواع هوش هیجانی( فردی و اجتماعی)
هوش هیجانی خود به دو دسته تقسیم می گردد؛ هوش هیجانی فردی و هوش هیجانی اجتماعی (بین فردی) هوش هیجانی فردی عبارت می باشد از : آگاهی داشتن از احساسات شخصی خود و توانایی متمایز کردن آنها برای هدایت رفتار خویش. هوش هیجانی اجتماعی (بین فردی) یعنی توانایی درک و سپس ارائه پاسخ مناسب به روحیات، خلق و خو و خواسته های دیگران. این هوش به معنی توانایی درک دیگران می باشد و این رمز موفقیت در بازاریابی می باشد. توانایی درک و شناخت دیگران و در نتیجه ارائه پاسخ به نیازهای آنان، کلید موفقیت در فتح بازارها و فروش می باشد . افرادی که دارای هوش هیجانی هستند، امید و خوش بینی زیادی دارند و همین ویژگی در فعالیتی مثل بازاریابی که مستلزم تحمل ناک امی های زیاد می باشد بسیار حیاتی می باشد . هچ و گاردنر در معرفی مؤلفه های هوش بی ن فردی، این مؤلفه ها را شناسایی کرده اند (گاردنر- هاچ [۱]،۲۰۱۰)هوش هیجانی مربوط به
تواناییهای شناختی
مثل توانایی برای درک الگوها |
کیفیتهای هیجانی
مثل: اظهار رسای احساسات |
گرایشهای انگیزشی مثل: نیاز به غذا |
[۱] Gardner – Hatch