منطقه از ویژگی های شاخص و بارز آن به شمار می رود.
۳-۲-۴-۱-۱-۱۳ جنگل خی پوست ( خی بوس):
در ۲۷ کیلومتری شرق شهر زیرآب قرار داشته و در محدوده ای باطول ۱۳کیلومتر بخاطر وجود گونه های خاصی از درختان شمشاد، بسیار زیبا و مشهور است.
۳-۲-۴-۱-۱-۱۴ جنگل کسلیان:
در ۳۰ کیلومتری شمال شرق شهر زیرآب و در دهستان کسلیان واقع گردیده و از کل مسیر دسترسی آن، ۱۴ کیلومتر جاده آسفالته و ۱۶ کیلومتر دیگر شنی می باشد. این منطقه زیبا بادارا بودن دره های زیبای جنگلی و رودهای متعدد دارای چشم اندازهای بی نظیری و دیدنی است و برج تاریخی و معروف لاجیم نیز در این جنگل قرار دارد.
۳-۲-۴-۱-۱-۱۵ جنگل چم چم:
در ۵ کیلومتری شمال شهر پل سفید که درایا امتیازاتی مانند عبور جاده اصلی از کنار آن بهمراه رودخانه و آبشار می باشد.
۳-۲-۴-۱-۱-۱-۱۶ جنگل سرخ کلا:
در ۵ کیلومتری شرق زیرآب و جاده اصلی تهران به شمال با جنگل طبیعی و مصنوعی.
۳-۲-۴-۱-۱-۱۷ جنگل پرو:
در ۱۵ کیلومتری غرب شهر پل سفید در مجاورت روستاهای سیمت و طالع دردهستان راستوپی و روستاهای ثیلم، پالند و اوات دردهستان ولوپی با درختان کهنسال .
نقاط زیبا و جنگل های دیگر سواد کوه عبارتند از:
جنگل کار فرد و کارسنگ، جنگل خانقاپی، جنگل پل پا، جنگل جوارم، جنگل اندرکلی، جنگل کنیج کلا جنگ سرخ آباد، جنگل ورسک، پارک جنگلی آزاد مهر و .
۳-۲-۴-۱-۱-۱۸ ییلاقات و جاده های گردشگری:
۳-۲-۴-۱-۱-۱۹ منطقه دراسله:
منطقه دراسله یکی از مناطق زیبا، خوش آب و هوای شمال ایران می باشد که دارای چشمه ها و آبشارهای فراوان بوده و از شهرت زیادی برخوردار است. دراسله در واقع مجموعه کاملی از جاذبه های گوناگون طبیعی می باشد. جریان آبشارهای سپید بزرگ و کوچک در آغوش سنگی کوهستان، رویش درختان و گیاهان مختلف و جنبش پرندگان و دیگر جانوران همگی نشان از نزول رحمت بیکران خداوندی براین منطقه زیبا می باشد. بی گمان در این مکان جز آرامش و شادی و سبکبالی و فراغت چیز دیگری نخواهید یافت. برای رسیدن به این منطقه می بایست از جاده سراسری فیروزکوه به جاده آسفالته آلاشت وارد شده و بعد از ۷ کیلومتر طی طریق دراین جاده باید جاده خاکی و ۲۴ کیلومتری دراسله را پشت سر بگذارید.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۰ محله قدیمی آلاشت:
محله قدیمی آلاشت زادگاه رضاخان سرسلسله دودمان پهلوی در ۱۸کیلومتری زیر آب قرار دارد. آلاشت در منطقه کوهستانی و جنلگی واقع شده و خانه های آن اغلب از خشت خام و بام های تخته پوش ساخته شده اند. کوچه ها باریک و سنگ فرش و دارای شیب تند می باشند.
زادگاه رضا خان در محله پهلوان خلیل آلاشت واقع شده که ساختمان آن در اصل دو اشکوبه بوده است.
اشکوب فوقانی آن در اثرزلزله فرو ریخته بود که به وسیله اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران به همان سبک اولیه تجدید بنا گردید. این خانه محل سکونت عباسعلی خان( پدر رضا خان) بوده و به دلیل ارتباط آن با یکی از شخصیتهای تاریخی ایران، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که طبق قوانین حفظ آثار ملی ، مرمت و حفاظت آن به عهده میراث فرهنگی می باشد. امروزه پس از انجام تعمیرات و دوباره سازی توسط اداره کل فوق به عنوان موزه مردم شناسی شهر آلاشت مورد استفاده قرار می گیرد.
صنایع دستی آلاشت به ویژه دست بافته ی بانوان آلاشت شامل: انواع گلیم، جاجیم، جوراب، دستکش و …. می باشد. که جاجیم آن شهرت جهانی دارد.
از دیگر آثار شهر آلاشت می توان به مسجد امام حسین(ع ) به معماری منحصر به فرد اثر استاد لرزاده، رصد خانه آلاشت اشاره کرد.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۱ جاده شوسه سواد کوه
این جاده یکی از محورهای سه گانه ارتباطی استان مازندران به نواحی مرکزی ایران می باشد. که علاوه بر ایفای نقش بسیار مهم در صنعت حملو نقل کشور، بدلیل وجود مناظر طبیعی بی شمار اعم از جنگل، رودخانه، شالیزار یکی از زیباترین جاده های ایران به شمار می رود. عبوررودخانه تالار و نیز راه آهن سراسری با پل ها و تونل های زیبا و تاریخی درموازات آن، برزیبائیهای این جاده افزوده است.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۲ جاده آلاشت:
این جاده زیبا از دو راهی آزاد مهر در ۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب از جاده سراسری سواد کوه جدا شده و پس از عبور از مناطق زیبا با چشم اندازهای جنگلی در ارتفاعات مشرف بررده زیر آب، تونلهای معادن زغال سنگ البرز مرکزی رودخانه، پیچ و خم های فراوان و روستاهای پر جمعیت لله بند، موج خیل، کارفرد، لیند به شهر ییلاقی آلاشت منتهی می گردد. جاده آلاشت از جاذبه های شهرستان سواد کوه بشمار می رود و در فصل تابستان گردشگران بسیاری را بخود جذب می کند این جاده ازابتدا تا انتها، ۳۵ کیلومتر طول دارد.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۳ جاده خطیر کوه:
از خط القعر رودخانه خطیر کوه و درموازات آن می گذرد و به استان سمنان راه پیدا می کند علاوه بر برخورداری از مناظر بکرطبیعی به لحاظ ارتباط یافتن با قلعه تاریخی کنگلو از جاذبه های گردشگری شهرستان سواد کوه به شمار می آید.
۳-۲-۱-۱-۲۴ جاده پل سفید، محمود آباد:
این جاده پس از عبور از روستاهای ناحیه خانقاپی و مناطق جنگلی به بخش دو دانگه شهرستان ساری راه می یابد. و در فصل تابستان از اتراق گاه های معروف مسافرین به شمار می آید.
علاوه بر آن به لحاظ حمل فرآورده های جنگلی، صنایع تبدیلی شرکت چوب فریم و معدن فلورین، دارای اهمیت تجاری و صنعتی نیز می باشد.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۵ جاده کسلیان
این جاده به طول ۳۰ کیلومتر از زیر آب آغاز وبه روستای لاجیم منتهی می شود. و به دلیل عبور از میان اراضی وجنگلی دارای گردشگاه های و چشم اندازهای طبیعی بسیاری زیبایی است. در فصول بهار و تابستان گردشگران بسیاری این منطقه زیبا را جهت گذران اوقات فراغت انتخاب می کنند.
۳-۲-۴-۱-۱-۲۶ جاده سرتنگه
این اثر در کنار جاده منتهی به خطی کوه و شهمیزاد و درنزدیکی رودخانه تالار ساخته شده است. این جاده قدیمی با تراشیدن کوه و به وسیله سنگ لاشه و ساروج ساخته شده است. ازاین راه قدیمی امروزه نزدیک به ۵۰ متر باقی مانده است. این راه دردوران اسلامی احتمالا بر روی آثار راه سازی پیش از اسلام ساخته شده است. (عابدینی، ۱۳۸۲، ۱۶)
۳-۲-۴-۱-۲ منابع فرهنگی( جاذبه های دست ساخت)
۳-۲-۴-۱-۲-۱ اماکن و بقاع مذهبی
آستانه هایی که به بقعه های محقر و چوبی و به سبک سنتی در هر آبادی و گاهی هم در قلب جنگل ها دیده می شود نشان از روح بلند و لطیف و عمق اعتقاد پاک مردمان این منطقه دارد.
این امکان و بقاع مذهبی عبارتند از: امامزاده عبدالحق شهر زیر آب، امامزاده عباسعلی، امامزاده سید محمد آل کیا، بقعه آقا شاهبالو، زاهد، آرامگاه اخوت.
۳-۲-۴-۱-۲-۲ برج لاجیم:
این برج در قریه لاجیم منطقه سواد کوه واقع شده و سهوا به نام مقبره امامزاده عبدالله معروف گردیده است. ساختمان آن به شیوه مدور با گنبد مخروطی شکل و در نهایت ظرافت و سادگی ساخته شده است. در قسمت فوقانی بدنه برج دو کتیبه آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی نصب شده که برابر مفاد کتیبه کوفی ساختمان آن مدفن اسماعیل ابوالفوراس شهریار بن عباس می باشد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۳-۲-۴-۱-۲-۳ برج دیده بانی باوند:
برج بسیار زیبای باوند از دوران آل باوند ازاسپهبدان مازندران در ابتدای ورودی منطقه سرخ آباد سواد کوه قراردارد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج است. این برج متعلق به اواخر دوره ساسانی است. ولی در دوره اسلامی بخصوص دوران زمامداران باوندیان بارها مورد مرمت و استفاده قرار گرفت.
۳-۲-۴-۱-۲-۴ قلعه کنگلو:
این قلعه در کیلومتری ۱۰ جاده دو آب، ورسک سواد کوه، درسمت چپ جاده ای است فرعی به طول ۱۴ کیلومتر که از خطیر کوه آغاز و به دو راهی روستای چاشم- کنگلو منتهی می شود.قسمتهای اول جاده آسفالته و بقیه خاکی است. قلعه کنگلو بربالای صخره ای سنگی قرار دارد. و قسمت اعظم آن با گذشت زمان و عوامل جوی ازبین رفته است. این قلعه از قلاع دوره اسلامی است که تاریخ دقیق بنای آن به خاطر عدم دستیابی به شواهد و مدارک مشخص نیست.
از دیگر قلعه های سواد کوه می توان به قلعه مازیار ورسک، قلعه دیو سفید، قلعه اسپهبد خورشید، قلعه رواتسر، قلعه حسن بور، قلعه مازیار لپور، قلعه چهل در اشاره کرد.
۳-۲-۴-۱-۲-۵کلیسای اوریم رودبار:
این بنا دزمان ساخت راه آهن شمال جهت اجرای مراسم مذهبی کارشناسان خارجی ساخته شده است. کلیسا شامل یک اتاق و درون آن یک محراب و ۴ عدد شمعدان سیمانی دیده می شود. مصالح بنا شامل سنگ و سیمان است( عابدینی، ۱۳۸۲، ۲۲)
۳-۲-۴-۱-۲-۶ پل ورسک:
این پل در منطقه عباس آباد سواد کوه در دره ای به همین نام ( ورسک)، با ارتفاع ۱۱۰ متر از کف دره بنا شده و دارای یک دهانه قوس به طول ۶۶ متر است. که توسط مهندسان آلمانی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی ساخته شدهاست. ( سورتیچی، ۱۳۸۱، ۲۵) این پل یکی از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود. که راه آهن سراسری تهران رابه شمال کشور وصل می کند. این پل در زمان رضا شاه بر روی دره ورسک منطقه سواد کوه ساخته شد که در جنگ جهانی دوم به پل پیروزی موسوم گشت.
۳-۲-۴-۱-۲-۷ پل شاپور:
این پل در کیلومتر ۱۵ جاده قائمشهر به تهران در مجاورت و حاشیه شرقی جاده برروی رودخانه اوتجون در منطقه چای باغ شهر شیرگاه قراردارد. تاریخ ساخت پل به دوران قاجار بر می گردد. پل شاپور از پنج چشمه( طاق) با ابعاد مختلف تشکیل شده است. و چشمه میانی نسبت به بقیه دارای ارتفاع بیشتری می باشد. مصالح عمده بکار رفته در ساختمان پل عبارتند از سنگ ، آجر و ملاطساروج.
۳-۲-۴-۱-۲-۸ پل داخل شهر پل سفید
این پل در داخل شهر پل سفید قرار گرفته است. و نام شهر هم برگرفته از نام پل است این پل برروی رودخانه تلار ساخته شده و قسمت های شرقی و غربی جاده شاه عباسی را به هم مرتبط می نموده است.
۳-۵۲-۴-۱-۲-۹ پل شاه عباسی روستای ورسک:
این پل در داخل روستا و تقریبا زیر پل راه آهن ورسک قرار دارد. این پل شامل دو پل قدیم و جدید است. که کاملا به یکدیگر متصل شده اند. پل قدیمی احتمالا در دوره صفوی و با مصالح سنگ و ساروج ساخته شد( عابدینی ۱۳۸۲، ۱۷)
۳-۲-۴-۱-۲-۱۰ پل راه آهن اوریم:
این پل که در نزدیکی روستای اوریم ساخته شده است. بعد از پل ورسک در شمار مهمترین پلهای راه آهن شمال است. دارای ۱۱ دهانه ۵ متری و یک دهانه قوسی بزرگ ۶۰ متری است( عابدینی، ۱۳۸۲، ۲۰)
۳-۲-۴-۱-۲-۱۱ پل بالو:
این بنا در کنار مسیر شیرگاه به زیر آب و در حاشیه رودخانه تالار قرار گرفته است. این پل با مصالح آجر و ساروج ساخته شده است. با توجه به نوع معماری، این پل احتمالا متعلق به قبل از دوره صفوی است( عابدینی، ۱۳۸۲، ۲۱)
۳-۲-۴-۱-۲-۱۲ سه خط طلا:
در مسیر جاده سواد کوه به تهران، بعد از عبور از آبادی ورسک و تونل ورسک تقریبا در فاصله ۲ الی ۳ کیلو متری تونل و در جانب شرق جاده بر روی ارتفاعات مشرف به جاده، پلها، تونلها و ریلهایی در سه ارتفاع مختلف و نزدیک به هم به صورت موازی و به شکلی زیبا و جالب، هر مسافری را به خود معطوف می دارند. این مسیرهای سه گانه به سه خط طلا معروف می باشند. در واقع برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها، خطوط راه آهن را به صورت مارپیچ به دور کوه پیچانده اند. قرارگیری سه خط طلا در منطقه ای کوهستانی می تواند نظر بسیاری از علاقه مندان به ورزش های کوهستانی را نیز به خود جلب نماید.
۳-۲-۴-۱-۲-۱۳ راه آهن:
۹۰ کیلومتر از کل مسیر راه آهن سراسری تهران به ساری از شهرستان سواد کوه عبور می کند. وجود جنگل های زیبای دامنه ی البرز در شمال این منطقه بهمراه مناظر طبیعی فراوان، این مسیر ارتباطی را به یکی از جاذبه های گردشگران این شهرستان بدل نموده است.
۳-۲-۴-۱-۳ منابع

  پایان نامه با کلید واژه هایقواعد آمره، عرضه و تقاضا
دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید