اگه واسه اولین باره که می خواید از نرم افزار CRM در کسب وکارتان استفاده کنین، شاید مراحل انتخاب و خرید اون کمی سخت و وقت گیر هستش. واسه انتخاب یک CRM مناسب باید از طرفی اطمینان داشته باشین که کسب وکار شما به CRM نیاز داره و از طرف دیگه، طوری اونو انتخاب کنین که نحوه ی کارکرد و ویژگیای اون با نیازای سازمان تون برابری داشته باشه.

پس از اینکه مطمئن شدید در کسب وکار خود به CRM نیاز دارین، حال می تونین واسه خرید اون اقدام کنین. واسه، نکاتی لازمه که با استفاده از اونا، می تونین نیازها و اهداف سازمان رو اولویت بندی کنین و مراحل تصمیم گیری رو بهبود بخشید. در این مطلب به بررسی بعضی از این نکات می پردازیم.

 

مراحل انتخاب و خرید CRM

۱. معنی CRM رو خوب درک کنین

دلایل نشون می ده خیلی از کسب وکارها به دلیل نبود آگاهی تصمیم گیرندگان و مدیران از نحوه ی کارکرد و ویژگیای CRM، در اجرا درست این نرم افزار با شکست روبرو می شن. پس، قدم اول در خرید CRM درک کامل معنی اینه. تموم مدیران، تصمیم گیرندگان و حتی تیم فروش باید از تنظیما اصلی، نحوه ی کارکرد و ویژگیای CRM اطلاعات کافی داشته باشن. سیستم CRM کلمات کلیدی و اصطلاحات فنی و تخصصی زیادی داره. هنگامی که به اندازه کافی درباره نرم افزار اطلاعات داشته باشین، می تونین از فروشنده بخواهید کاربردها و ویژگیای اونو به شکل آسون واسه تون توضیح بده. اگه فروشنده نتونست در مورد محصولی که به شما ارائه می کنه توضیحات قانع کننده ای بده، از اون خرید نکنین.

۲. اهداف CRM خود رو مشخص کنین

بعضی مدیران CRM رو فقط به عنوان یک نرم افزار در نظر می گیرن و واسه همین بیشتر به استفاده از بعضی تواناییای محدود اون تمایل دارن. اما این کار می تونه امتیازای با ارزشی رو که CRM می تونه واسه کسب وکار به همراه داشته باشه محدود کنه. سعی کنین CRM رو نه تنها واسه حل مشکلاتی که الان با اونا روبه رو هستین، بلکه طبق اهداف بلندمدت سازمان تون هم مورد استفاده قرار بدین تا بتونین جلوی خیلی از هزینه های غیرضروری رو بگیرین و به آسون کردن فرایندهای درون سازمانی تون هم کمک کنین.

  راهنمای کامل تحقیقات بازاریابی

۳. یک فهرست محدود از فروشندگان CRM تهیه کنین

هنگامی که اهداف تون رو از داشتن یک نرم افزار CRM به روشنی تعیین کردین، حال باید فهرستی محدود از فروشندگانی رو تهیه کنین که CRM اونا با نیازای شما برابری داره. از این فهرست، چند نفر رو انتخاب کنین و اهداف و نیازهایتان رو به اونا ارائه بدین. بعد باید صبر کنین و ببینین پیشنهاد اونا چیه. از راه مقایسه می تونین خیلی آسون بررسی کنین که کدوم یک از این فروشندگان اهداف و نیازای شما رو خوب درک کردن.

۴. قبل از خرید، اول از یک نسخه آزمایشی استفاده کنین

هیچکی بهتر از شما به امور کسب وکارتان واقف نیس. پس از فروشندگان بخواهید قبل اینکه از اونا خرید کنین، به شما ثابت کنن که می تونن نیازای شما رو در محیط کسب وکارتان برآورده کنن. یک نسخه آزمایشی سفارشی شده می تونه به شما کمک کنه تا CRM مربوطه رو بهتر آزمایش کنین و تصویر بهتری از اون واسه برابری با اهداف و نیازهایتان به دست بیارین، بعد واسه خرید اون اقدام کنین.

۵. درک کاملی از نحوه ی کارکرد کسب وکارتان داشته باشین

همه ما فرضیاتی درباره نحوه ی کارکرد کسب وکارمان داریم. اما معمولا فاصله بین این فرضیات تا واقعیت زیاده. ، فرایندهایی در کسب وکار وجود دارن که برخلاف چیزی که ما تصور می کنیم، درست عمل نمی کنن. این فرایندها، همون مشکلاتی هستن که قراره با استفاده از CRM راه حلی واسه شون پیدا کنیم. البته این کار کمی سخته؛ چون معمولا افراد نمی خوان قبول کنن فرایندهای تحت مدیریت شون ناکارامد هستن. واسه خودداری از اینجور موقعیتای ناجوری، می تونین از یک مشاور واسه بررسی این فرایندها و مشکلات استفاده کنین. پس از انجام این کار، شما فهرستی از فرایندهایی رو در اختیار دارین که باید اونا رو بهبود ببخشین. این فهرست به شما کمک می کنه تا بدونین نرم افزاری که انتخاب می کنین دقیقا باید چه ویژگیایی داشته باشه.

  پرخاشگری از دیدگاه پژوهشهای رفتاری

۶. نظرات تیم CRM رو هم واسه انتخاب نرم افزار مناسب در نظر بگیرین

بیشتر انتخاب CRM بی حضور و نظرات افرادی صورت میگیره که باید با اون کار کنن. درسته که نقش مدیران اجرایی و مدیران فناوری اطلاعات در انتخاب CRM خیلی مهمه، اما پذیرش کاربران پایانی اهمیت بیشتری داره. درک کامل چگونگی کارکرد نرم افزار CRM به وسیله کسائی که قراره با اون کار کنن، نگرانیای اونا از موقعیت شغلی شون، ترس از فناوری، ناراحتیای شخصی و زمینه هایی که اجرا این نرم افزار ممکنه باعث بهتر شدن عملکردشون شه ضروریه.

۷. بودجه ای رو که واسه این کار در نظر گرفتین بررسی کنین

بودجه ای رو که می خواید واسه تهیه ی CRM در نظر بگیرین حدس بزنین. با این کار، می تونین تصمیم بگیرین که می خواید از روش سنتی تهیه ی نرم افزار استفاده کنین یا از روش فناوری پردازش ابری. واسه تصمیم گیری درست، اول باید درک کاملی از این دو روش داشته باشین.

در مدل سنتی، واسه استفاده از نرم افزارهای سازمانی ازجمله CRM باید حتما یک نسخه از اونا رو بخرین. در این حالت شما فقط یک هزینه راحت پرداخت می کنین که معمولا خیلی زیاده؛ اما پس از اون تموم نرم افزار در مالکیت شما قرار داره و منابع انسانی شما مسئولیت نگهداری، اجرا و امور مربوط به اونو برعهده دارن. از آنجایی که پیش از نصب نرم افزار روی سرورهای سازمان نمی تونین از اون استفاده کنین، درباره اینکه چه ویژگیایی داره و اینکه اصلا به دردتون می خوره و تموم نیازهایتان رو برآورده می کنه یا نه هم اطمینانی نخواهید داشت. حال اگه به هر دلیل از نرم افزاری که خریده اید راضی نباشید، هزینه ای که واسه اون پرداخت کردین از بین خواهد رفت؛ چون تنها کاری که می تونین بکنین اینه که اونو کنار بذارین.

  تعریف یادگیری‌مداری

در مدل پردازش ابری، احتیاجی به خرید نرم افزار نیس و شما به جای پرداخت هزینه راحت، فقط هزینه اشتراک ماهیانه رو به شرکتای ارائه دهنده ی خدمات اون، پرداخت می کنین. در این مدل، مجبور نیستین هزینه زیادی رو واسه خرید پرداخت کنین و اگه نرم افزار با نیازها و اهداف سازمان برابری نداشت، فقط کافیه همکاری خود رو با شرکت ارائه دهنده قطع کنین. یکی از امتیازات این مدل اینه که شرکتای ارائه دهنده ی خدمات نرم افزار مجبور می شن بهترین خدمات خود رو ارائه دن تا مشتری بازم به رابطه با اونا ادامه بده. امتیاز دیگش اینه که شرکت ارائه دهنده ی نرم افزار، مسئول تموم امور مربوط به خدمات، تعمیرات و نگهداری اینه و منابع انسانی سازمان خیلی آسون می تونه به جای صرف وقت واسه اینجور اموری، بر فعالیتا و اهداف اصلی سازمان تمرکز کنه. الان بر خلاف گذشته که بیشتر کسب وکارهای کوچیک (به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه نرم افزار) از مدل پردازش ابری استفاده می کردن، کسب وکارهای بزرگ هم به جای مدل سنتی به استفاده از مدل پردازش ابری روی آورده ان.

پس از بررسی این نکات و به دست آوردن اطلاعات کافی، حال می تونین واسه خرید نرم افزار CRM اقدام کنین. به یاد داشته باشین نرم افزارا یا فناوریای دیگر باید به حل مشکلات و آسون کردن فرایندهای کسب وکار کمک کنن، نه اینکه خود باعث بروز مشکل شن.


دیدگاهتان را بنویسید