مطمئنا همه ما روزانه ده ها ایمیل تبلیغاتی دریافت می کنیم. خیلی از اونا رو باز نمی کنیم، خیلی رو دور می ریزیم و اشتراک خود رو در فهرست ایمیل خیلی از اونا لغو می کنیم. اما هنوزم هستن ایمیلایی که تشویق میشیم بازشان کنیم یا حتی واسه دریافت شون لحظه تعدادی می کنیم. در این مقاله می کوشیم به شما یاد بدیم چیجوری اینجور ایمیلی موفقی رو طراحی کنین.

 

از روزگارانی که ایمیل ابزاری ناشناخته بود و راه پر پیچ و خم دنیا وب گستر هنوز صاف نشده بود، زمان زیادی گذشته. امروز می تونیم خدا رو شکر کنیم که تبادل نامهای الکترونیک تا این حد آسون شده. با وجود توییتر، اینستاگرام، تلگرام و مابقی سرویسای مثل که امکان ارسال پیام رو آماده می کنن، وابستگی ما به ایمیل کم نشده. اتفاقا به دلیل پریشونی حاکم بر رسانه های اجتماعی، ایمیل به جای امنی بدل شده که ما رو از سروصدای فضای مجازی دور می کنه و امکان استفاده ی حرفه ای از محیطی امن رو فراهم می کنه.

واسه همین بعضی کارآفرینان فکر می کنن هیچ زمانی واسه اجرای یک کمپین ایمیلی موفق، بهتر از حالا نیس. مشکل این جاست که بعضی شرکتا یا افراد نمی دونن چه جوری از این وسیله به درستی استفاده کنن. پس بیایید ببینیم یک کمپین ایمیلی از صفر تا صد چه جوری طراحی می شه.

شما در خونه ی اونا هستین

مردم به هرجایی نگاه کنن زیر انبوهی از دفن می شن. ممکنه با خود فکر کنین تبلیغ شما تافته ی جدابافتهه، اما در بیشتر مواقع واسه خوانندها یا بینندها، تبلیغ شما با دیگر هیچ فرقی نداره. واسه همین خیلی مهمه شرایط و موقعیت خود رو بشناسید و با توجه به اون، رفتاری مناسب در پیش بگیرین.

وقتی وارد صندوق پستی یا اینباکس افراد میشید مثل اینه که مهمون خونه ی اونا شده باشین. وقتی مهمون کسی هستین، اگه صاحب خونه از شما بخواد دم در کفش هاتون رو درآرین، حتما این کار رو انجام میدید. در ایمیل هم باید رفتاری شایسته داشته باشین.

مرحله اول: کسب اجازه

شک نداشته باشین هیچ کمپین ایمیلی نباید بی کسب اجازه از مخاطبان شروع شه. پس در مرحله اول فهرستی خیلی بزرگ از ایمیلا بسازین. راه های متفاوتی واسه تهیه ی این فهرست هست. بعضی ترجیح میدن وعده ی هدیه ای رایگان بدن، در صورتی که بیشتر شرکتا، از آدما و شرکتای دیگر می خوان ایمیل شون رو در اختیار اونا بذارن تا بتونن خبرنامه ی خود رو براشون بفرستند و اجناس جدید رو به اونا معرفی کنن.

نمیشه گفت کدوم روش درست و کدوم غلطه. اما در هر صورت باید دلیل واضحی واسه دریافت ایمیل مخاطبان ارائه بدین. خلاقیت در این بخش مهمه. پیش از خواسته ایمیل به سوالای احتمالی زیر جواب بدین:

  • اگه ایمیلم رو بدهم چه به دست میارم؟
  • قراره واسه من اسپم یا هرزنامه بفرستید؟
  • هر چند وقت یک بار ایمیل می فرستید؟
  • اگه ایمیلم رو بدهم به من تخفیف میدید؟
  • اولین نمونه از محصول جدید رو واسه من می فرستید؟
  • حراجا و پیشنهادات رو برایم می فرستید یا مطلب بی فایده؟

اگه می خواید در مرحله اول موفق باشین، باید به این سوالا جواب بدین. اگه در فرم خود فقط بنویسین «ایمیل خود رو وارد کنین» یا «واسه کسب اطلاعات بیشتر، ایمیل خود رو وارد کنین» اصلا کافی نیس و هیجان و علاقه ای در مشتری ایجاد نمی کنه.

 

باید «فراخوانی واسه اقدام» (Call to Action) رو روشن و دقیق طراحی کنین. به مشتری بگید چه موقع (چه روزهایی) از شما ایمیل دریافت می کنه. اینطوری همه چیز دقیق تر، مؤثرتر و حرفه ای تره.

تجربه من می گه پیشنهاداتی که شخص من رو تشویق کرده تا ایمیلم رو جایی وارد کنم، شامل موارد زیر می شه:

  • مجموعه ایمیلا (مثلا یک مقاله ۲۰ مورد داره که واسه خوندن موارد ۱۳ به بعد باید ثبت نام کنین)؛
  • امکان دانلود رایگان؛
  • بهره مندی از کتاب الکترونیک رایگان؛
  • ایمیلای به روزرسانی اطلاعات (اعلام پخش نسخه جدید کتاب، یا معرفی اجناس جدید و …).

آمازون از ایمیلی خوب استفاده می کنه. فقط حواس تون باشه که با دریافت کنندگان ایمیل با احترام رفتار کنین. در مرحله دوم در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

قرار گرفتن در فهرست دوستان

بیشتر مراکز ارسال ایمیلی که از اعتبار و تجربه کافی بهره مند هستن، دقت می کنن تا آی اس پیای اصلی و بزرگ، ایمیل شما رو بسته نکنن، اما این امکان وجود نداره که همیشه بتونن کاری کنن ایمیل شما به جای پوشه ی اینباکس، از بخش اسپم یا هرزنامه سر درنیاورد. با اینکه در این مورد تا حد امکان به شما مشاوره میدن، اما اگه می خواید مطمئن شید ایمیل تون به درستی به دست مخاطبان می رسه، بهتره دریافت کنندگان ایمیل شما رو در فهرست دوستان خود بذارن.

وقتی در فهرست دوستان باشین جزء نزدیکان مخاطبان در نظر گرفته میشید. بهترین راه واسه رسیدن به اینجور هدفی اینه که مخاطب ایمیل شما رو در دفترچه آدرس مخاطبان وارد کنه. واسه این کار، در تموم ایمیلایی که به مخاطبان تون میزنین به اونا مرحله به مرحله آموزش بدین چیجوری ایمیل شما رو وارد دفترچه آدرس خود کنن.

مرحله دوم: بازی با اعداد

با ایمیل پیگیری، به کسائی که ثبت نام کردن توضیح بدین چه نوع خدماتی رو به چه ترتیبی به اونا ارائه میدید.

ایمیلی با انتظارات در ارتباطه. فرض کنین هدف تون از کمپین ایمیلی گرفتن اطلاعاتی از مشتریه پس توقع دارین مخاطبان تون به ایمیل شما جواب دن. اگه هر روز ایمیل یادآوری براشون بفرستید، به حریم خصوصی اونا آسیب زدین، یا اگه قول داده بودین هفته ای یک بار ایمیل بفرستید ولی هر لحظه مطالب بی ارزش براشون ارسال کنین، کمپین تون موفق نمیشه. به عکس، اگه مغازه پرطرفداری هستین که همیشه بر سر اجناس حراجی تون جنگ و دعواست و به افرادی که در خبرنامه ثبت نام کردن قول دادین هر روز فهرست جنسای تخفیفی رو براشون می فرستید اما بعد این کار رو انجام ندین، به قول خود وفا نکردین. پس مشتری که جنس دلخواهش به فروش رفته، با عصبانیت، عضویتش در خبرنامه رو لغو می کنه.

واسه همین ارسال اولین ایمیل پیگیری در موفقیت بازاریابی ایمیلی خیلی ضروریه. تقریبا تموم سرویسای ایمیلی به شما امکان میدن تا به طور خودکار پاسخی ازپیش تعیین شده واسه مشتری بفرستید. استفاده از این امکان، امتیازات خیلی واسه تجارت شما داره.

  پرخاشگری از دیدگاه پژوهشهای رفتاری

وقتی کسی در سرویس شما ثبت نام کرد، برنامه ریزی کنین که بی معطلی به طور اتوماتیک واسه اون ایمیلی ارسال شه که علاوه بر تشکر، توضیح بده ایمیلای آینده در چه موردی هستن و چه زمانایی ارسال می شن. اشکالی نداره که این توضیحات مفصل باشن. توضیحات رو با تیتر توضیح بدین تا کسائی که فرصت ندارن، با خوندن سرتیترها متوجه ی تموم فعالیت شما شن. با این کار انتظارات اونا رو مدیریت کردین و متوجه می شن قراره در آینده چه نوع ایمیلی و با چه کیفیتی دریافت کنن.

آمازون در ایمیلایی که واسه مشتری می فرستد یه قدم بالاتر گذاشته و طبق گذشته فعالیت کاربران در سایت، واسه هر کاربر ایمیلای مربوط به علاقه هاش می فرستد.

موضوع بعدی اضافه کردن ارزش به ایمیله. سایتی مثل آمازون می تونه با پیشنهادات تخفیفی خود به ایمیل هاش ارزش مادی بده. اگه سایت شما فروشگاهی نیس، با ارسال خبرنامهای غنی یا لینک کردن به وبلاگ یا رسانه ای خاص این کار رو بکنین. هر کسب و کاری شرایط خاص خود رو داره و نمیشه فرمولی همگانی واسه موفقیت در ایمیلی ارائه داد.

شرکت یا سایتی رو سراغ دارین که با آغوشی باز منتظر ایمیل هاش باشین؟ ببینین دلیل انتظارتان چیه و سعی کنین در ایمیلی خود ارزشای شمابه واسه مخاطبان خود بسازین.

بیایید بررسی کنیم در ایمیلای محتوایی (نه تخفیفی) چه مواردی موفق و چه مواردی ناموفق حساب می شن. بدترین موقعیت اینه که مخاطب به خاطر نیاورد چه زمانی واسه دریافت ایمیل خواسته داده بود. اگه فرستنده دیر به دیر مطلب بفرستد، از ذهن مخاطب خارج می شه. یا ممکنه فرستنده بی کسب اجازه از گیرنده، طبق فهرست ایمیلی که به دستش رسیده، به ارسال ایمیل بده که این کار، دور از اخلاقه.

از نظر من بهترین خبرنامها می تونن به بهترین شکل ترکیبی از پیاما و به روز رسانیا رو در کنار هم بذارن، هم زمان از عکسای خوب استفاده می کنن، متون جذاب ارائه میدن و پیامای تبلیغاتی رو لابه لای اونا می گنجانند. سعی کنین از راه خبرنامه ی خود با مشتری یا خواننده ارتباطی عمیق تر برقرار کنین.

از پاسخگوی خودکار استفاده کنین. بازاریابا معمولا تنها زمانی با مخاطبان مجازی خود رابطه برقرار می کنن که بخوان محصول یا خدماتی رو به اونا بفروشن، اما این کار اصلا درست نیس. این پاسخگوهای خودکار کمک می کنن این مشکل رفع شه چون هرازگاهی به طور خودکار واسه مخاطبان ایمیلایی می فرستند. حواس تون باشه از راه این پاسخگوها، ایمیلای پشت سرهم واسه مخاطبان نفرستید. مثلا اگه روزی دو مرتبه ایمیل می فرستید، مطمئن باشین مخاطبان رو کلافه کردین.

مرحله سوم: بخش بندی و بررسی

جدا سازی و بررسی آمار

بررسی و بررسی آمار در هر ابزاری که به کار می برین، ضروریه، مثلا، آمار تحلیلی ایمیلا به شما نشون می ده چند نفر ایمیل شما رو باز کردن. بررسیِ سه نوع آمار مهمه:

  1. تعداد ایمیلای باز شده؛
  2. میزان کلیک یا سی تی آر (CTR)؛
  3. تعداد لغو اشتراکا.

تعداد ایمیلای باز شده به شما می گه چقدر تونسته اید با مخاطبان تون رابطه برقرار کنین. اگه تعداد ایمیلای باز شده کم باشه پس دریافت کنندگان اونو به محض دیدن ایمیل تون، از همون صفحه اصلی پاک می کنن یا باز نمی کنن. پس باید ارزش بیش تری به ایمیلای خود اضافه کنین یا سطح انتظارات مخاطبان رو کاهش کنین.

  راهنمای کامل تحقیقات بازاریابی

اگه سی تی آر پایین باشه، یعنی پیام شما به اندازه کافی هدفمند یا تأثیرگذار نیس. پس سعی کنین بیشتر خلاق باشین.

اگه تعداد لغو اشتراکا نسبت به تعداد افرادی که ثبت نام کرده بودن، بالاست، پس نتونسته اید ارزش آفرینی و خلاقیت رو به درستی به کار ببرین. اگه در اینجور وضعیتی قرار دارین، بهتره ببینین چه زمانی و تحت چه شرایطی تعداد لغو اشتراکات بیشتره تا بتونین از این اتفاق جلوگیری کنین. اگه اونا بعد از دریافت یک ایمیل اتوماتیک اشتراک خود رو لغو می کنن، این نوع ایمیل رو به کار نبرین. اگه بعد از دریافت ایمیلی، شما رو ترک می کنن، نحوه ی ارائه پیشنهادات رو تغییر بدین. اگه از همون لحظه اشتراک ترک تون می کنن، باید «فراخوان اقدام» خود رو به راه دیگری طراحی کنین.

بررسی آمار تحلیلی نقش خیلی مهمی در تجارت داره. از این راه می تونین فهمیده باشین کجای راه رو اشتباه رفته اید و مسیرتون رو اصلاح کنین.

بخش بندی

اگه با این اصطلاح بیگانه اید، باید بگیم بخش بندی به معنی خرد کردن بازار مخاطبان به گروه های هدفمندتره. مثلا روش زیر روشی واسه خرد کردن فهرست مخاطبان به فهرستی برابر تره:

  • فهرست مشتریان (در مقایسه با فهرست مشتریان احتمالی)؛
  • فهرست به روز رسانی اجناس (در مقایسه با فهرست مشتریان)؛
  • خبرنامه؛
  • فهرست ایمیلای روزانه (در مقایسه با ایمیلای هفتگی، دو هفته یک بار، ماهانه و…)؛
  • اچ تی ام ال.

با تقسیم بندی لیست خود، می تونین با مخاطبان رابطه هدف مند تری داشته باشین. بعضی مشتریان می خوان اطلاعات اجناس جدید و هم اطلاعات اجناس تخفیفی رو دریافت کنن، در صورتی که ممکنه بقیه فقط به حراجیا علاقه مند باشن. اگه به اونا قدرت انتخاب ندین، ممکنه هر دو دسته رو از دست بدین.

با بخش بندی مناسب، می تونین واسه کسائی که ایمیل قبلی تون رو باز نکرده بودن ایمیل بفرستید و از اونا جویای دلیل شید. یا به کسائی که از خود علاقه نشون دادن ایمیل دیگری بزنین و بیشتر تشویق شون کنین. حتی می تونین ایمیلای آزمایشی متفاوت به گروه های مختلف بفرستید تا ببینین بهترین روش کدامه؟

همونجوریکه می ببینن بخش بندی «شکستن شاخ غول نیس»، اما اطلاعات کاربردی در اختیارتون قرار می ده. از اونجا که بیشتر افراد فرصت نمی کنن این کار رو بکنن، اگه شما آمار بخش بندی شده ی خود رو بررسی کنین و طبق نتایج اون تصمیم بگیرین، به سرعت از رقبا پیشی خواهید گرفت.

ارزش فهرست شما

فهرست ایمیلاتون یکی از ارزش مند ترین دارایی هاتونه. وقتی بدونین چه جوری از اون استفاده کنین، ارزش خود رو به شما نشون می ده. اگه ارزش هر آدرس ایمیلی که در اختیار دارین رو ۱۰ هزار تومن در نظر بگیرین، با یک حساب سر انگشتی به سرعت می فهمید لغو اشتراک ۱۰۰۰ نفر چه ضرری به شما میرسوند.





دیدگاهتان را بنویسید