اشکال تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین به شکل های مختلفی صورت می گیرد . در این بخش به معرفی شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین می پردازیم :

2.1.1.      تبلیغات موبایلی

  • تعریف تبلیغات موبایلی

عمل تشويق مردم به خريد محصولات و خدمات (از طريق) استفاده از كانال موبايل به عنوان يك رسانه براي حمل پيام تبليغ. پيام هاي كوتاهي كه پيام هاي كسب و كار به مشتري را به دستگاه بي سيم منتقل مي كند.كانالي براي مبارزات اختصاصي كه كاربران را برحسب اينكه كجا هستند، در زمان نياز شان مورد هدف قرار مي دهد. (صادق وزيري،1387)

  • خصوصیات منحصر بفرد تبلیغات موبایلی

شخصي سازي:

دستگاه هاي موبايل واقعا شخصي هستند. كامپيوترهاي شخصي خانگي، در يك كتابخانه و يا كافي نت احتمالا توسط افراد مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد و اين در حالي است كه دستگاه هاي موبايل تقريبا هميشه متعلق به يك شخص بوده و توسط آن شخص مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ويژگي شخصي سازي مشتريان را در تحويل اطلاعات، محصولات و خدمات طراحي شده براي ارضاي نياز هاي شخصي مشتريان امكان پذير مي نمايد (Turban et al,2006).

انعطاف پذيري[1]: از آنجا كه موبايل ذاتا قابل حمل و سيار مي باشد، لذا كاربر موبايل مي تواند در هنگام دريافت و ارسال اطلاعات، مشغول به هر فعاليتي مانند مسافرت يا ملاقات سايرين، باشد.

كم بودن موانع مربوط به زمان و مكان: يكي از آشكارترين خصوصيات كانال موبايل، كم بودن موانع مربوط به زمان و مكان مي باشد. مزيت اساسي بازاريابي موبايل در سيار بودن[2] آن است كه كاربران مي توانند اطلاعات را هر زمان كه مايل بودند، و در هر جايي كه هستند، دريافت نمايند. هر چند كه معمولا ادعا مي شود كه مصرف كنندگان از طريق اينترنت، هر زمان كه بخواهند مي توانند با شركت ارتباط برقرار نمايند، ولي در مقايسه با موبايل اين ويژگي بسيار كم مي باشد. چرا كه مصرف كننده بايد حتما پشت كامپيوتر باشد ولي در موبايل، دستگاه موبايل همواره،‌ همراه اوست. از طرفي اطلاع از محل قرار گيري فيزيكي يك مشتري در يك زمان معين كليد طلايي ارائه خدمات مرتبط است. از اين چنين خدماتي تحت عنوان خدمات مكان محور ياد مي شود در مورد خدمات مكان محور در قسمت هاي آتي بيشتر توضيح داده خواهد شد (Turban et al,2006).

حضور در همه جا: از طريق دستگاه هاي موبايل، نهادهاي تجاري مي توانند در هر زمان و هر جايي كه مشتري هست، به او دست يابند. همچنين كاربران نيز مي توانند در هر زمان و هر مكان، اطلاعات مورد علاقه خود را از طريق اينترنت، اخذ نمايند. حضور در همه جا به معني دسترسي در هر زمان و هر مكان است، يك دستگاه موبايل مي توانند به هنگام نياز بدون توجه به مكان كاربر مورد استفاده قرار گيرند. حضور در همه جا، دسترسي به اطلاعات در شرايط لحظه اي كه در دنياي كسب و كار امروزي و بازار مصرف كنندگان از اهميت بالايي برخوردار است را راحت تر مي نمايد(Turban et al,2006).

[1] Flexibility

[2] Mobility

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن