روش­های تحلیل اوراق بهادار

الف- تکنیکال

تحلیلگران تکنیکال کسانی هستند که اعتقاد دارند قیمت اوراق بهادار کاملاً توسط نیروهای عرضه و تقاضای اوراق بهادار تعیین می­شود، در عین حال که عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا در جای خود می­تواند واقعی، قابل مشاهده و یا ذهنی باشد. علاوه بر این تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، که با وجود نوسانات هر روزه، قیمت سهام از الگوی مشخصی پیروی می­کند و برای دوره­های طولانی بدون تغییر باقی می­ماند. این روش مانند تمام روش­های پیش­بینی امور، از پیش­بینی دقیق تغییرات عاجز است، اما بیان می­کند که به بالاترین احتمال، چه رخدادهایی در انتظار قیمت سهم خواهد بود. عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت سهام طبق این روش تحلیلی عبارتند از:

  • بودجه شرکت و پیش بینی سود هر سهم،
  • تغییرات قیمت سهام در سالیان گذشته و میزان تولید و فروش یکسان،
  • سیاست­های پولی و مالی کشور،
  • تقسیم سود سهام،
  • طرح­های توسعه و افزایش سرمایه،
  • ترکیب دارایی­ها و سرمایه­گذاری­ها،
  • اعتبار و سابقه شرکت،
  • بدهی­های احتمالی،
  • اطلاعات درونی شرکت و شایعات،
  • نسبت قیمت به درآمد هر سهم،
  • عرضه و تقاضای سهام ، و
  • مدیریت شرکت(اسچوب[1]، 2007).

ب- بنیادی

تحلیلگران بنیادی متخصصانی هستند، که دیدگاهی بنیادی (مبتنی بر مدیریت و قدرت شرکت و سایر نیروهای غیراقتصادی) را در ارزیابی سهام و تخمین قیمت بنیادی سهام، به کار می­گیرند. تجزیه و تحلیل بنیادی، عبارت است از بررسی علمی و عوامل اساسی و بنیادی تعیین کننده ارزش سهام. تحلیلگر بنیادی به بررسی دارایی­ها، بدهی­ها، فروش، ساختار بدهی­هاي محصولات، سهم بازار، ارزیابی مدیریت بنگاه و مقایسه آن با رقبا می­پردازد و در نهایت ارزش ذاتی سهام را تخمین می­زند. ابزار تحلیلگران مالی عبارت است از نسبت­های مالی که از ترازنامه شرکت و حساب سود و زیان طی چند سال به دست                      می­آید(بروكس[2]، 2010).

ج-  تحليل تصادفي[3]

براساس اين تجزيه و تحليل، نوسانات قيمت سهام به شکل تصادفي صورت مي­گيرد، به عبارت ديگر قيمت­هاي آينده را نمي­توان بر اساس قيمت هاي گذشته پيش­بيني کرد. البته منظور اين نيست که بازار در شناسايي واقعي قيمت­ها ناتوان است. در يک بازار رقابتي يا آزاد، عرضه و تقاضا است که قيمت­هاي سهام را مشخص مي­کند. در يک بازار کارا، قيمت­ها به شکل خودکار اصلاح مي­شوند زيرا اين نوع بازار بسيار حساس و هوشمند است. هر ناهمگني در بازار، به شکل خودکار اصلاح مي­شود و قيمت­هاي بازار سهام، به شکل تصادفي در اطراف قيمت واقعي سهام گردش پيدا مي­کنند. اين خصوصيت بازار آزاد و به طور کلي ويژگي بازارهايي است که بيشتر رقابتي هستند. قيمت سهام در اين بازارها، منعکس کننده همه اطلاعات است. ثابت شده است که خيلي از سرمايه­گذاران به تغييرات مالي و اقتصادي، خوش­بين نيستند. اما طي سال­هاي اخير احساس شده که اين احساس تا حدي تعديل شده است به خصوص در مورد سود سهام پرداختي، سود هر سهم، حق تقدم خريد و غیره. در بعضي مواقع خروج اطلاعات محرمانه از داخل  شرکت­ها، توسط کارکنان شرکت، باعث تغييرات قابل توجه قيمت مي­شود، اما بايد توجه داشت که اين يک پديده موقتي است زيرا زماني که شرکت اطلاعات را افشاء کند، بازار قيمت را به طور اتوماتيک اصلاح                       مي­کند. در اين نکته نبايد شک کرد که مهم­ترين عامل مؤثر روي قيمت سهام، عرضه و تقاضاي بازار         مي­باشد اما به علت نبود افشاي کامل و منظم اطلاعات در بازار و عدم آگاهي مالي بسياري از سرمايه­گذاران، بازار عملاً رقابتي و کارا نيست (برادران حسن زاده و همکاران، 1388).

ج- تئوری نوین پرتفوی

پرتفوی یعنی مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار، به طور کلی سرمایه­گذاری در مجموعه­ای از اوراق بهادار یا پرتفوی، بسیار کارآمدتر از سرمایه­گذاری در یک سهم می­باشد. چون با افزایش تعداد سهام در سبد سرمایه­گذاری، ریسک مجموعه کاهش می­یابد. علت کاهش ریسک تأثیرات مختلفی است که شرکت­های سرمایه­پذیر از شرایط متفاوت اقتصادی سیاسی و اجتماعی می­پذیرند(آريپين و همكاران[4]، 2011).

 

[1] – Schaub et al

[2] – Brooks et al

[3]  Random Walk Analysis

[4] – Aripin et al

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

شناسایی و رتبه¬بندی عوامل موثر بر تصمیم¬گیری سهامداران در خرید سهام عادی در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تکنیک¬های تصمیم¬گیری چند معیاره