تعاريف مهارتهاي ارتباطي

براي مهارت هاي ارتباطي، تعاريف متعددي ارائه شده است: به اعتقاد هلريگل و اسلكم 2 (1996) مهارت ارتباطي عبارت است از توانايي ارسال و دريافت اطلاعات، افكار، احساسات و نگرش ها.

مهارت هاي ارتباطي اشاره دارد به توانايي مديران كه به طور مؤثر ايده ها و اطلاعاتي به ديگران انتقال داده و همچنين به طور مؤثر ايده ها و اطلاعات را دريافت كنند (گريفين 3، 1992).

2-1-7-مهارت هاي ارتباطي و مؤلفه هاي آن

مؤلفه هاي مهارت هاي ارتباطي عبارتند از:   الف) مهارت كلامي ب) مهارت بازخورد  ج) مهارت شنود مؤثر.

الف) مهارت هاي كلامي: مهارت در برقراري ارتباطات كلامي. تعاريفي كه از ارتباطات كلامي ارائه شده به دو دسته تقسيم مي شود:

  • تعاريفي كه ارتباط كلامي را معادل با گفتار و نوشتار مي دانند.
  • تعاريــف دســته دوم، تنها بر جنبه شفاهي (گفتاري) توجه دارند و ارتباط كلامي را معادل با واژه Oral Communication (تامسون، 1996) مي دانند.

ب) مهارت بازخورد: عبارت است از برگشت نتيجه پيام به فرستنده، به طوري كه فرستنده پيام از وضعيت ارسال پيام و نحوه دريافت و درك آن آگاه گردد (الواني، 1379).

ج) مهارت شنود مؤثر: عبارت است از دريافت معني آنچه كه فـرد مي شنود. يـعني در گوش دادن انسان بايد محرك هاي صدا را به ياد آورد. به صدا توجه كند و آنها را تفسير نمايد (رابينز، 1378). نتايج مطالعات نشان مي دهد كه مديران 9 درصد روز كاري خود را به خواندن، 16 درصد به نوشتن، 3 درصد به سخن گفتن و 45 درصد به گوش دادن چه به صورت رو در رو و يا به صورت تلفني مي گذرانند (گيوريان، 1380).

مهارت كلامي 1

ارتباطات كلامي (شفاهي) ابزار قدرتمندي در انتقال افكار خود و درك ديگران، نه تنها در معاملات و مباحثات، بلكه در كليه موقعيت ها مي باشد. در ارتباطات شفاهي، ايجاز و فشردگي آن يكي از لوازم اساسي است. ارتـباطات شفاهي، چنانچه رو در رو انجام شود، عوامل ديگري از قبيل حركات چشم، سر و دست، بدن و … نيز در ارسال پيام ايفاي نقش به عهده مي گيرند. از جمله مزاياي ارتباط شفاهي، ساده و مستقيم بودن آن و با وقت و هزينه كم انجام شدن آن مي باشد. ارتباطات شفاهي، تقريباً كاغذبازي ندارد و محبت و رفاقت بين كاركنان به وجود مي آورد و احساس تعلق به سازمان را افزايش داده و سوء برداشت هاي نادرست از ارتباطات را تقليل مي دهد. عليرغم محاسن ذكر شده اين نوع ارتباط داراي معايبي نيز مي باشد؛ از جمله: تحريف پيام در عبور از سلسله مراتب سازماني، عملكرد ضعيف در صورت پراكندگي جغرافيايي سازمان، استنباط پيام بر اساس برداشت شخصي فرستنده و گيرنده را مي توان نام برد (فخيمي، 1379).

 

اهميت مهارت كلامي

در زندگي انساني هيچ رفتار ارتباطي به اندازه ارتباط كلامي وسعت و تأثير ندارد و هيچ پديده ارتباطي اين قدر با زندگي انسان عجين نيست. روانشناسان در اين مورد اتفاق نظر دارند كه از راه زبان، انسان تحول اساسي پيدا مي كند. بعضي از اهل منطق و معرفت و صاحب نظران فراتر مي روند و مي گويند به واسطه زبان و از طريق كلام است كه كودك از وضع و حال حيوان به صفت انسان درمي آيد. يا مي گويند زبان خانه ي وجود است و اگر زبان نبود تاريخ هم نبود. ارتباط كلامي به اين دليل مهم است كه يكي از ابزارهاي كارساز بشر براي كنترل و درك محيط خويش و تأثير در آن است. افزون بر آن، بايد گفت كه حداقل براي اكثر افراد، مهارت در استفاده از كلام يكي از بهترين ابزارهاي كسب بيشترين پاداش در محيط زندگي و به حداقل رساندن تنبيه است (ميلر 1، 1368) .

مهارت در ارتباطات گفتاري براي مدير مهم و ضروري است. او بايستي تلاش نمايد تا گفتارش واضح و روشن و در عين حال قابل فهم و به دور از ابهام و تحريف باشد. زيرا به نظر رابينز عواملي چون تحريف پيام و ابهام در پيام و گفتار، موجب تضعيف اطمينان (تقويت پديده عدم اطمينان)، مي شود. از اين رو بر رضايت كارمند يا كارگر، اثر منفي خواهد گذاشت و هر قدر در ارتباطات، پيام كمتر تحريف گردد و عوامل مخدوش كننده ارتباطات ضعيف تر شوند؛ مدير بهتر مي تواند پيام خود را به كاركنان و اعضاي سازمان برساند و هدف هاي خود را تأمين كند. اين كار به نوبه خود، موجب ضعيف تر شدن پديده ابهام مي گردد و كار گروهي روشن تر و مشخص تر مي شود و در نتيجه عملكرد اعضاي سازمان و رضايت و تعهد شغلي آنان افزايش مي يابد (رابينز، 1378. ترجمه پارسائيان و اعرابي).

1- verbal Skill

1- Miller

1– Hellriegel and Slocum

2– Griffin

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس