اردیبهشت 8, 1403

راهنمای خرید بهترین دستگاه جوش

خرید دستگاه جوش

دستگاه جوش وسیله‌ای بسیار کاربردی است که در تولیدات صنعتی و خانگی برای اتصال دائم انواع قطعات فلزی و فولادی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. جوشکاری فلزات معمولا به سه روش الکترود دستی، جوشکاری اتوماتیک زیر پودری و جوشکاری با سیم انجام می‌شود. دستگاه‌های جوش در مدل‌های متنوعی تولید و عرضه شده‌اند که با توجه به کارکردشان متفاوت هستند.

انواع دستگاه جوش

دستگاه جوش ها در انواع مختلفی تولید شده اند که هر یک برای اتصالات مختلفی استفاده می شود. به همین دلیل باید در هنگام خرید، با توجه به محل و نوع اتصال، دستگاه جوش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

  • دستگاه جوش CO2 یا MIG
  • دستگاه جوش اینورتر ARC یا MMA
  • دستگاه جوش آرگون یا TIG
  • دستگاه جوش پلاسما
  • دستگاه جوش زیر پودری
  • دستگاه جوش الکترود

در هنگام خرید دستگاه جوش باید به نکات زیر توجه کنید:

چرخه عملکرد دستگاه جوش

یکی از مهم ترین عواملی که باید هنگام خرید دستگاه جوش به آن توجه داشته باشیم، چرخه عملکرد دستگاه جوش است. به عبارت ساده تر، چرخه عملکرد، مدت زمانی است که یک دستگاه جوش می تواند بدون هیچ وقفه ای کار کند. تمام دستگاه های جوش دارای یک چرخه عملکرد هستند که توسط سازنده آن مشخص می شود و معمولاً مقدار آن نیز ۱۰ دقیقه است.

به عنوان مثال، اگر چرخه عملکرد دستگاهی برابر با ۷۰ درصد باشد، به این معناست که این دستگاه این قابلیت را دارد که در ۱۰ دقیقه، ۷ دقیقه را بدون هیچ وقفه ای کار کند. چرخه عملکرد دستگاه جوش یا اینورتر در واقع ظرفیت آن را مشخص می کند.

شدت جریان تولیدی دستگاه جوش

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت، شدت جریان تولیدی توسط دستگاه جوش است. هر دستگاه جوش متناسب با ضخامت کار، شدت جریان متفاوتی را تولید می کند. به گونه ای که هر چه ضخامت قطعه کار زیادتر باشد، دستگاه نیاز به شدت جریان بالاتری خواهد داشت.

در واقع شدت جریان دستگاه، میزان قدرت دستگاه جوش شما را نشان می دهد. طبیعتاً هر چه شدت جریان دستگاه بیشتر باشد، دستگاه از قدرت و قیمت بالاتری برخوردار است.

کابل جوش مناسب

کابل جوش وظیفه انتقال جریان الکتریسیته به نقطه جوشکاری را برعهده دارد. کابل جوشکاری باید انعطاف پذیر و نرم بوده و همچنین در برابر کشش و سایش نیز مقاومت داشته باشد. کابل دستگاه جوش باید بتواند جریان مورد نیاز جوشکاری را با افت ولتاژ کم انتقال دهد.

نمایشگر دیجیتال اینورتر

از دیگر مواردی که به عنوان راهنمای خرید اینورتر جوشکاری کمک می کند، توجه به برخورداری از نمایشگر دیجیتال است. در اینورترهای نسل جدید امکان نمایش میزان آمپر و تنظیمات دیگر وجود دارد و به نسبت امکاناتی که هر اینورتر جوشکاری ارائه می‌دهد نمایشگر آن نیز برای تنظیمات و نمایش تنظیمات آن طراحی شده است که میتوان تمام تنظیمات از جمله مقدار آمپر، تنظیم ولتاژ و موارد بسیار دیگری که در یک اینورتر جوشکاری وجود دارد را در آن مشاهده کرد. در مدل های قدیمی تر دستگاه های جوش نمایشگر دیجیتال وجود نداشت ولی امروزه غالبا تمام اینورترها مجهز به نمایشگر دیجیتال برای تنظیمات دستگاه هستند.

مزایای دستگاه جوش اینورتر

مزایای استفاده از دستگاه جوش اینورتر نسبت به دستگاه جوش های قدیمی:

  • کارایی و راندمان بالا – تا 95٪
  • سایز کوچک و جمع و جور
  • وزن سبک
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • مقرون به صرفه
  • پایداری جریان و ولتاژ خروجی
  • قابل استفاده با برق خانگی و دارای قابلیت اتصال به پریز برق خانگی
  • دارای تکنولوژی IGBT
  • قابلیت حمل آسان
  • قابلیت استفاده آسان
  • دارای طیف گسترده ای از جریان و ولتاژ
  • قابلیت کنترل منبع قدرت از راه دور
  • کنترل انعطاف پذیر و قابل تنظیم
  • مجهز به عایق دوگانه و فیوز قدرتمند که سطح بالای ایمنی جوشکاری را فراهم می کند.
مقاله دیگر :   تجهیزات ضروری در کلینیک دندانپزشکی خانواده

لوازم جانبی اینورتر

نکته‌ای دیگر که در مقاله راهنمای خرید دستگاه جوشکاری می توان به آن اشاره کرد، تجهیزات جانبی دستگاه است. دستگاه های جوش به طور معمول به همراه انبر الکترود گیر، کابل جوش و یا کابل اتصال عرضه می‌شوند. انبر الکترود گیر توانایی نگه داشتن الکترود با شماره های متفاوت را داشته و کابل آن وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین به منظور بالا بردن کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت جریان تولیدی دستگاه است که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم با کیفیت آن می باشد.

نکات ایمنی استفاده از اینورتر جوشکاری

  • جوشکاری قوس الکتریک در حقیقت یک مدار برقی با شدت جریان بالا است که در صورت لمس این مدار و قرار گرفتن در میان آن باعث شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ می شود. بنابراین توصیه می گردد ضمن توجه به این نکته در هنگام جوشکاری حتما از دستکش مناسب استفاده نمایید.
  • اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود می تواند باعث آسیب به چشم و حتی سوختگی پوست شود؛ بنابراین در هنگام استفاده از دستگاه جوش حتما از ماسک جوشکاری و لباس مناسب استفاده کنید.
  • در هنگام ذوب الکترود به دلیل سوختن لایه محافظ، میزان قابل توجهی دود و گاز ایجاد می شود که می تواند در محیط های بسته باعث مشکلات تنفسی گردد. ترجیحاً در محیط باز از دستگاه استفاده کنید.
  • از این نوع جوش در محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد و همچنین به دلیل پرتاب شدن جرقه حین جوشکاری؛ در مجاورت اشیاء قابل اشتعال، استفاده نکنید.

نوع تکنولوژی دستگاه جوش

تکنولوژی های به کار رفته در دستگاه جوش‌ها به دو نوع ماسفت و آی جی بی تی تقسیم می شوند. تفاوت IGBT با ماسفت در این است که آی جی بی تی عملکرد ولتاژی بالاتر و تلفات ورودی پایین تری دارد.

دستگاه جوش هایی که دارای تکنولوژی IGBT هستند، از میزان نفوذ جوش بیش تر، کیفیت جوش بالاتر، افت ولتاژ کم تر، قابلیت کار کردن در ولتاژ بالا و مقاومت کم در زمان روشن بودن برخوردار هستند. در مقاله تفاوت دستگاه جوش ماسفت MOSFET و IGBT به بررسی دقیق تر تفاوت های این دو تکنولوژی پرداخته شده است.

سیستم تهویه

یکی دیگر از مهم ترین نکات در خرید دستگاه جوش، سیستم خنک کنندگی و تهویه دستگاه است. سیستم تهویه دستگاه جوش شامل حجم کیس دستگاه، قدرت فن دستگاه و هیتسینک ها می شود.

قطعات یدکی و ایمنی همراه دستگاه جوش

یک دستگاه جوش معمولی باید دارای انبر الکترودگیر باشد. به گونه ای که این انبر، توانایی نگه داشتن الکترود در سایزها و قطرهای مختلف را داشته باشد. یکی دیگر از لوازم جانبی دستگاه جوش، ماسک و لباس مناسب است که از برخورد اشعه با چشم و همچنین اصابت اخگرهای حاصل از جوشکاری به بدن فرد جوشکار جلوگیری می نماید.

گارانتی محصول

یکی دیگر از عواملی که در خرید دستگاه جوش حائز اهمیت بوده ضمانت نامه محصولات می باشد، زیرا هر زمان به هر علت دستگاه جوش شما دچار مشکل یا آسیب شد بتوانید با خیال راحت از گارانتی محصول خود استفاده کنید و آنرا تعمیر کنید. سپهرجوش تولید کننده و توزیع کننده بهترین و باکیفیت ترین انواع دستگاه جوش اینورتر، کابل جوشکاری، لوازم و تجهیزات ایمنی جوشکاری، دستگاه برش پلاسما، انواع ابزار برش و سایش و لوازم جانبی جوشکاری است که تمامی محصولات سپهرجوش دارای گارانتی 36 ماهه بدون قید و شرط هستند.