… می‌گذراند ضروری است که معلمین و مربیان آموزشگاه از محیط زندگی فرهنگ و ارزش‌های مسلط و حاکم بر آن محیط اطلاع حاصل کنند تا در نهایت بتوانند تعلیم و تربیت بالقوه‌ای داشن‌آموزان را با استفاده از اطلاعات حاصله از محیط زندگی و همکاری اولیاء به فعلیت رسانند. از سوی دیگر لازم است هر چند وقت بین اولیای کودکان، معلیمن و مربیان مدرسه نشستی انجام شده تا بین مدرسه و خانواده هماهنگی جهت رشد و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان برقرار شود.اولیاء باید بدانند در محیط مدرسه فرزندشان چه می‌گذرد معلمین او چه اشخاصی‌اند؟ با چه کسانی زمینه دوستی ریخته و ارتباط دارد؟ در مدرسه به او چه می‌آموزید. به طور کلی از برنامه‌های آموزشی و پرورشی او آگاه گردند.۲
در این‌جاست که اهمیت تشکیل انجمنی به نام انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه بیشتر نمایان می‌شود. این انجمن یکی از نهادهای بسیار مؤثر و کارآمد در جهت پیشبرد هدف‌های تعلیم و تربیت در نهاد بزرگ آموزش و پرورش تلقی می‌شود. مطالعات و تحقیقات بسیاری که در کشور ما و در سایر کشورها از سوی محققان و پژوهشگران صورت گرفته نشان از آن دارد که اگر خانواده و اولیاء علاقمند به رسیدگی امور تعلیم و تربیتی دانش‌آموز خود گردند فرزندان آنها نیز با شور و علاقه‌ای بیشتر به تحصیل می‌پردازند. در جوامع کنونی و مدارس امروزی آنچه می‌تواند این ارتباط را محکم‌تر نماید و در واقع به منزله پلی برای ارتباط بیشتر اولیاء با مدرسه باشد انجمن اولیاء و مربیان است. “موریس چازان” در فصل هفتم کتاب “سال‌های مدرسه” در مورد برنامه و اهداف انجمن اولیاء و مربیان در انگلیس بحث نموده که برخی اهداف آن به شرح ذیل آمده است:
۱ـ تفکر و تلاش و همکاری در جهت بهبود و پیشبرد هر چه بهتر آموزش و پرورش دانش‌‌آموزان مدرسه و توجه خاص به تربیت مطلوب فرزندان.
۲ـ جلب توجه اولیای دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه نسبت به مسائل دینی تربیتی اخلاقی اجتماعی و مشاوره با آنان به منظور هماهنگ کردن روش‌های تربیتی و آموزشی در محیط مدرسه و خانه.
تعلیم و تربیت کودک امری است ظریف، حساس و مهم و انجام این مهم به نحو شایسته و مطلوب همسویی و هماهنگی بین دو نهاد خانواده و مدرسه را می‌طلبد.۳
اهمیت و ضرورت تحقیق
موضوع مهم و مشترکی که میان خانه و مدرسه و در فاصله اولیاء و مربیان است، کودک با نوجوانی است که هر دو می‌خواهند او را مورد و تعلیم و تربیت قرار دهند.
“گرایو” خاطرنشان می‌سازد، برخی معتقدند که بین رشد و تحول در خانه و مدرک تفاوت وجود دارد، در حالی بعضی دیگر تأکید می‌کنند که بین چنین رشد و تحولاتی پیوستگی وجود دارد و یادگیری در مدرسه را می‌توان برای کودکان به شرطی که این پیوندها را ایجاد و حفظ نمود آسان‌تر کرد.۴
تغییراتی که در دهه اخیر در زمینه ساختار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است، خانواده‌ها را از ابعاد مختلفی متأثر ساخته است. بر این اساس ضروری است خانواده مدرسه جامعه بیش از پیش با موقعیت و شرایط تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان آشنا شده و با فراگیری و ترویج آموزش‌ها لازم در سازندگی شخصیت آینده‌سازان دوراندیشی کنند. خانه و مدرسه زمانی می‌توانند رسالت آموزشی و تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیت کافی داشته باشند و نقش‌های تربیتی خاص خود را با بصیرت ایفا کنند. هنگامی که خانه و مدرسه اهداف تربیتی همسو و هماهنگی داشته باشند ناگفته پیداست که محصولی که از این دو نهاد خارج می‌شود، همان چیزی است که جامعه به آن نیاز دارد و فردی است که از نظر تربیتی دچار کمترین مشکلات و از نظر تربیت در بالاترین سطح ممکن است.۵
یکی از برنامه‌های سازنده در این زمینه تشکیل کلاس‌ها و جلسات آموزش خانواده‌ است. ضرورت اجرای این پژوهش در این است که اگر این پژوهش به خوب به اجرا درآید می‌تواند راهگشای خانواده‌ها و برنامه‌ریزان و مدیران مجری آموزش خانواده و مدرسسین این گونه برنامه‌ها باشد. از یافته‌ها و نتایج این تحقیق افراد و گروه‌های زیر بهره‌مند خواهند شد.
۱ـ خانواده‌ها می‌توانند با اطلاع از آثار مفید و سازنده این برنامه‌ها رد حفظ و بقاء خانواده و تعلیم و تربیت فرزندان خویش موفق باشند و با حضور فعال در این برنامه‌ها علاوه بر دانش‌افزایی، می‌توانند در رفع مسائل و مشکلات احتمالی خانواده خود نیز کوشا باشند.
۲ـ مدرسه (مدیریت آن): مدیران مدرسه می‌توانند با کسب اطلاع از یافته‌های این پژوهش نسبت به شیوه عمل و اجرای برنامه‌های خود در این زمینه اقدام کنند.
۳ـ جامعه:‌ با یافته‌های مناسب این پژوهش نسبت به شیوه و اقدام شایسته کارشناسان و مدیران مدارس و خانواده‌ها به عنوان یک نهاد عمده و اساس در جامعه رو به تعادل و سلامت رفته و هماهنگی و همگونی خانواده‌ها نیز سبب تثبیت و بقاء مثبت جامعه خواهد بود.
۴ـ برنامه‌ریزان آموزش خانواده: برنامه‌ریزان برنامه‌های آموزش خانواده می‌توانند بر اساس یافت‌های این پژوهش نسبت به تثبیت نقاط قدرت و رفع نقاط ضعف این گونه برنامه‌ها در سطح کلان اقدام نمایند.
۵ـ مدرسین آموزش خانواده: اطلاعاتی که در این زمینه ویژگی‌های اولیاء به عنوان فراگیران اصلی برنامه‌های آموزش خانواده حاصل می‌گردد و بررسی نظرات این گونه افراد بر اساس بافت و طبقات مختلف آنها می‌تواند علاوه بر اولیاء در شیوه ارائه مطالب و تدریس آنان نیز ثمربخش باشد.
در این راستا انجمن اولیاء و مربیان مدارس سراسر کشور به عنوان یک بخش عظیم از نظام آموزش و پرورش، مسئولیت خطیری را با اهداف ارائه آگاهی و اطلاعاتی جهت متعادل ساختن محیط خانواده و هماهنگ‌سازی روش‌های آموزشی و تربیتی بین خانواده و مدرسه را در قالب برنامه‌های آموزشی خانواده به عهده دارد. برای این که این آموزش خانواده بتواند پاسخ مناسبی به نیازهای آموزشی و تربیتی خانواده‌ها باشد، ضروری است این برنامه‌ها به شکلی اصولی و منطقی قابل اجرا، طراحی، تدوین و اجرا گردید.
گر چه دست‌اندرکاران این گونه برنامه‌ها برای نزدیک کردن خانواده‌ها به اصول و روش‌های آموزش و پرورش تلاش فراوانی داشته‌اند، اما برای نیل به اهداف عالیه تعلیم و تربیت و برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک بین خانه و مدرسه نیاز به فعالیت‌های سازنده‌ای وجود دارد.
برای این که برنامه‌های آموزش خانواده بتواند پاسخ مناسبی به نیازهای آموزشی تربیتی خانواده‌ها باشد، ضروری است با نگرش جامع، نحوه اجرای این گونه برنامه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. پژوهنده بر اساس دیدگاه فوق یعنی مطالعه و بررسی شرایط و امکانات و عواملی که باعث مؤثرتر شدن برنامه‌های آموزش خانواده می‌گردد. این طرح پژوهشی را تحت عنوان ” بررسی نظرات مدیران اولیاء و مدرسین پیرامون گرایش یا عدم گرایش اولیاء نسبت به شرکت در برنامه‌های آموزش خانواده” را به اجرا درمی‌آورد.
بدیهی است مطالعه و بررسی و تجزیه و تحلیل هر کدام از مقوله‌هایی که در نحوه جذب خانواده به برنامه‌های آموزش خانواده مؤثر هستند در شناخت نقاط قوت و تثبیت آنها و همچنین در به دست آوردن نقاط منفی و تنگناها و اقدام برای رفع آنها بسیار مفید و سازنده خواهد بود. حضور مؤثر و فعال و یا عدم استقبال اولیاء از کلاس‌های آموزش خانواده به شرایط و علل و امکانات متعددی بستگی دارد.
بر همین اساس اهمیت اولیاء با مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همیشه و در همه به جا به عنوان یک اصل شناخته شده است. تحقیقات انجام شده ثابت کرده‌اند که فضای فرهنگی و تربیتی خانه و معیارها و ارزش‌هایی که پدران و مادران در خانه برقرار می‌کنند و برداشت‌های آنها از مدرسه و در نتیجه همکاری مستقیم با معلمان از جمله مهم‌ترین و قطعی‌ترین عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی درسی، پرورشی و عاطفی دانش‌آموزان است. علمای تعلیم و تربیت معتقدند که همکاری صحیح اولیاء با مدرسه علاوه بر آنکه زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در بخش آموزش و پرورش را فراهم می‌آورد، بلکه بهره‌وری آموزشی و تربیتی ارتقاء یافته و از بروز ناهنجاری‌های تربیتی، رفتاری میان عملکرد تربیتی بین خانه و مدرسه جلوگیری می‌شود.۶
اهداف پژوهش
هدف کلی: بررسی راههای ارتقاء ارتباط اولیاء با مدارس دوره راهنمایی دخترانه شهرستان گیلانغرب از دیدگاه معلمان و مدیران در سال تحصیلی۹۳-۹۲
اهداف جزئی :
۱- بررسی مهم ترین علل عدم همکاری اولیاء بامدرسه
۲- یافتن روشهای مطلوب برای افزایش همکاری اولیاء با مدرسه
۳- بررسی موثرترین روش برای افزایش همکاری اولیاء با مدرسه
۴- بررسی مهم ترین وظایف اولیا در مقابل مدرسه
۵- بررسی موثرترین راههای گسترش دیدگاه مساعد اولیاء نسبت به همکاری آنها
۶- بررسی وشناسایی عوامل بازدارنده وموثر در عدم همکاری اولیا با مدرسه
فرضیه‌ها و پرسشهای تحقیق
۱- مهم ترین علل میزان همکاری اولیاء بامدرسه چیست؟
۲- روشهای مطلوب برای افزایش همکاری اولیا با مدرسه کدامند؟
۳- با چه روشهایی می توان اولیاء را به همکاری با مدرسه علاقمند کرد؟
۴- موثرترین راه افزایش علاقه مندی و همکاری اولیاء بامدرسه کدامند؟
۵- مهم ترین وظایف اولیا در مقابل مدرسه کدامند ؟
۶- موثرترین روش گسترش دیدگاه مساعد اولیاء به همکاری آنها با مدارس کدامند؟
تعریف اصطلاحات
اولیا : پدران ومادران دانش آموزان هستند که مربیان آموزشگاه توقع دارند آنها ارتباط تنگاتنگی را با مدرسه داشته باشند
همکاری : کوششی برای بدست آوردن نتایج یکسان وهمانند یا تامین منافع به وسیله ی با هم کار کردن۷
عدم همکاری: اگر اولیاء و مربیان را در زمینه های آموزشی، پرورشی،خدماتی، درسی و ….یاری نکنند این خود نوعی عدم همکاری است که نتایج بس زیانباری دارد.
خانواده : خاندان ، اهل خانه ، اهل البیت ، دودمان۸
آموزش : عمل یاد دادن وآموختن۹ وجریانی که افراد در آن مهارت وطرزگرایش های مناسب را جهت ایفای نقش خاص می آموزند.
آموزش خانواده: منظور از آموزش خانواده آن است که مسئولین مدرسه با کمک اعضای انجمن جلساتی جهت بالا بردن آگاهی و علم اولیاء در جهت مساعدت مدرسه در موارد آموزشی، پرورشی درسی، خدماتی ، تشکیل دهند.
انجمن اولیاءو مربیان: موسسه ای است عظیم ، با وسعت و گستردگی سراسر نقاط کشور بگونه ای که هر جا مدرسه ای باشد انجمن در آنجا حضور دارد .هیئت منتخبی است از پدران و مادران دانش آموزان و مربیان همان مدرسه که با تفاهم و صمیمیت درزمینه تحقق اهداف انجمن بر طبق اساسنامه، فعالیت و همکاری می کنند.۱۰
اولیاء : پدران و مادران دانش آموزان هستند که مربیان آموزشگاه توقع دارند آنها ارتباط تنگاتنگی را با مدرسه داشته باشند.
فصل دوم
پیشینه نظری و عملی پژوهش
الف : پیشینه نظری پژوهش :
تربیت کودک باید با هماهنگی همه جانبه مربیان انجام پذیرد و در این راستا پدر، مادر، معلم و مدیر و مربی، مشاوره و… باید با هماهنگی هم به کار تربیت بپردازند، به گونه ای که کودک احساس کند با یک موجود واحد مواجه است و هر یک از این افراد به مثابه اندامهای آن فرد واحدند. خانم زهرا بازرگانی در مورد پیوند خانه و مدرسه و همکاری اولیاء با مدرسه می گوید: یکی از روشهای مبارزه با افت تحصیلی، پیوند خانه و مدرسه و ایجاد رابطه موثر بی

  پایان نامه با کلید واژه هایعقد نکاح، نکاح منقطع، نفس الامر
دسته بندی : No category

دیدگاهتان را بنویسید