اردیبهشت 8, 1403

سلفی های مرگبار برای عاشقان سلفی بازی

شمام عاشق سلفی گرفتن و منتشر کردن سلفی در شبکه های اجتماعی هستین؟ با استیکر به پاساژ گردی و طبیعت گردی هفتگی می رید؟ شمام دوست دارین با حیوانات وحشی سلفی یواشکی بگیرین؟ خود عاشق هستین؟ میدونید در ایران و چهان، چند نفر به دلیل ۹ سلفی بازی بی محابا جون خود رو از دست دادن، این گفتار نکات جالبی واسه شما داره.
با ما همراه باشین.

(در بعضی از کشورای دنیا،  منطقه سلفی ممنوع با تابلوهای ایمنی و اخطار دهنده تدارک شده)

جنبش اجتماعی سلفی بازی، گذشته کهنی نداره. مربوط به همین چند سال گذشته هست.
جنبشی متولد از اینترنت و فضای مجازی که مثل رقابت آب یخ و جنبش تصرف وال استریت و هشتگ نویسی در اینترنت، به سرعت گسترده شد و به بخشی جدانشدنی از سبک زندگی دیجیتالی مردمون روزگار ما تبدیل شد.
سلفی بازی، نیاز به بستر داشت و چه بستری بهتر از معجزه اینستاگرام که تونست، دنیای سلفی بازه ها رو به هم پیوند داده و روش جدیدی از اطلاع رسانی رو در فضای مجازی بوجود بیاره. اطلاع رسانی عکس محور یا عکس پایه، جدیدترین رسانه ای که دنیای رسانه ها به خود دیده و به سرعت همه گیر شده.
بیشتر از نیم میلیارد کاربر، در سرزمین دیجیتالی اینستاگرام به رد و بدل کردن اطلاعات و ارتباطات در بستر عکس و بعضی وقتا تصاویر سلفی مشغول هستن.

(دنیای سلفی بازه ها، به سمت سلفیای عجیب و خطرناک در حال شتاب گرفتنه)

برخیا فکر می کنن که سلفی بازی، ناهنجاریایی به دنبال داره.
مثلا حس خود شیفتگی رو گسترش می کنه.  هیجان موجود در سلفی بازی مانند لایک بازی و کامنت نویسی در فیس بوک، اعتیاد آور هست.
در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی، شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا در گزارشی اعلام کرد که محققان دانشگاه اوهایو در مطالعاتی که انجام دادن به این نتیجه رسیدن که عکس سلفی زیاد گرفتن، مربوط به حس خود شیفتگی در افراد هست و افراد در خیلی از جاها، به جای اون که به خطرات طبیعی احتمالی مثل سقوط در دره و پرت شدن از بلندی و امثالهم توجه کنن، بر منافع شخصی تمرکز می کنن. البته تحقیقات بسیاری هم وجود دارن که اینجور اعتقادی نداره و رابطه مثبتی بین خود شیفتگی و سلفی گرفتن رو تایید نمی کنه.

(گزارش نشریه Alert از خطرات سلفی گرفتن که از حمله کوسها خطرناک تره)

به هر حال، در علوم پزشکی و روان پزشکی آینده،جنون سلفی و ناهنجاریای مربوطه شاید در فهرست علایم مشکل روانی تقسیم بندی می شه که مسائل  خاص خود رو داره و شاید یه سری کارشناسان تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس روی این موضوع تحقیق بیشتر کرده و کلینیکایی واسه معتادان فیس بوک و سلفی بازی، راه اندازی می شه.
اگه جه الان در  بعضی از کشورای دنیا، کلینیکایی واسه معتادان اینترنت هست که در آلمان و چین، اینجور کلینیکایی بسیار عادی شده.

آمارها نشون داده که در سال ۲۰۱۵ میلادی بیشتر از ۱۲ نفر در دنیا به دلیل حوادث مربوط به سلفی گرفتن جون خود رو از دست دادن در حالی که تنها ۸ نفر در دنیا به دلیل حمله کوسها جون باختن! به نظر می رسه باید سلفی گیری رو به یکی از عوامل خطر آفرین واسه آدم در طبیعت، اضافه کرد.
در جولای ۲۰۱۵ میلادی، وزیر کشور روسیه نسبت به افزایش اندازه مرگ و میر به دلایل سلفی گرفتن اخطار داد و بخاطر این بروشورهایی واسه اگاهی مردم درباره خطرات سلفی گرفتن پخش شد.

(کمپین مقابله با خطرات سلفی و سلفی بازی در روسیه با منتشر کردن بروشور آموزشی)

به نظر می رسه، آدمایی که از هیکل و استایل بدنی خود و به قولی اهل شو آف هستن، بیشتر از دیگر کاربران، به گرفتن عکس روبروی آینه یا سلفی تمایل دارن و ان تصاویر رو واسه آگاهی دیگه کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می ذارن تا بقیه این تصاویر رو ببینه و به قولی قربون صدقه اونا برن! قربون صدقه هایی که امروزه با لایک و فالوو، جانشین قربون صدقه های سنتی شده.
البته این قربون صدقه های دیجیتالی سلفی مدار، بعضی وقتا دراز مدت نیس و بسیاری خیلی راحت unfollow‌ می کنن. چون که زیاده روی گرایی در سلفی بازی، حتی نزدیک ترین دوستان و آشنایان رو به موندگاری قربون صدقه های دیجیتالی! جهت نمیده.

البته، شاید افراد در دنیای امروزی با وجود حجم بزرگی از شبکه های اجتماعی و فناوری اطلاعات، به نسبت دنیای قرن بیستم، بیشتر تنها شدن و این تنهایی، اونا رو دپرس و مایل به مکانی واسه عرضه اندام کرده. محیطی که خیلی راحت می تونن اندیشه ها، دیدگاه ها، تصاویر زندگی خصوصی و چیزای مورد علاقه خود رو منتشر کرده و بدون خجالت و رودروایسی در جمع سنتی، به اشتراک بذارن. فضای شبکه های اجتماعی، فضایی شده که حتی افراد، خصوصی ترین تصاویر خود و بقیه رو هم منتشر می کنن. چیزی که شاید هیچ وقت در فضای سنتی به این مبادرت نمی کردن. حال این که دلیل این رفتار چیه، بحث ای هست که در بخش روان شناسی سایبر بایدبه اون پرداخت.

سلفی گرفتن در کنار مجسمه ها، بناهای تاریخی و یادبود و در کنار مناظر طبیعی و مقاصد گردشگری مشهور از برج ایفل پاریس و دیوار چین گرفته با ساعت بیگ بنگ در لندن، همیشه بین سلفی بازه ها محبوبه. همین عامل دلیل شد تا بعضی از آژانسای گردشگری و موسسات خبری و اطلاع رسانی این میدون، گردشگران رو به سفر به مناطق خاص، جهت گرفتن سلفی، دعوت می کنن. مثلا عمارت مسعودیه تهران که یکی از مناطق دیدنی و تاریخی جنوب تهران (در منطقه بهارستان) قرار داره، به وسیله یکی از خبرگزاریای کشور به عنوان محفل سلفی گیری نوروز ۹۵ معرفی شد.
البته فقط در ایران نیس که معرفی مقصدهای گردشگری با تشویق سلفی بازان صورت میگیره، در خیلی از نقاط جهان از رسانه سلفی به عنوان ابزاری واسه تشویق گردشگران واسه گرفتن سلفیای به یاد موندنی یاد می شه.
اما در واقع اگه به دنبال سلفی رویایی هستین، نیاز نیس کشور رو ترک کنین. به کجا برید؟

مقاله دیگر :   دریافت نوبت از شعب تامین اجتماعی از طریق موبایل و اینترنت

سوباتان، بهشت اردیبهشت ایران. مکانی رویایی واسه سلفیای رویایی. سوباتان همین ایران هست.

البته سلفی بازی در بعضی نقاط دنیا ممنوع شده تا خطرات طبیعی واسه آدما، دردسر آفرین نباشه. مثلا شهر بمبئی در یکی از پر رفت و اومد ترین مناطق توریستی هندوستان، ۱۵ منطقه رو منطقه “سلفی ممنوع”  یا “No selfie Zoon” اعلام کرده مانند ساحل مارین درایو و گرگوم چو تاون که از مشهروترین مقصدهای گردشگری هندوستان هستش.
بله! سلفی به عنوان جنبش اجتماعی موثر در سبک زندگی دیجیتالی مردمون عصر دهکده جهانی، در کنار استقبالی که از اون شده، در حال تبدیل شدن به معضلی گسترده هست.
نصف قربانیان سلفی بازی در سال ۲۰۱۵ میلادی، از کشور هند بودن که این موضوع نشون میده تا چه حد سلفی بازی در میان مردم پر شور و هیجان هند، رونق داره.

بعضی وقتا، سلفی بازی می تونه دردسر سیاسی هم بسازه. مثل سلفی اوباما بانخست وزیر انگلیس با وزیر خارجه دانمارک در جریان درگذشت نلسون ماندلا.

البته بدیش اینه در ایران هم، سلفی بازیا، حادثه ساز بوده که در جدیدترین مورد، سلفی بازی جون دختر بچه سردشتی رو در نوروز امسال گرفت. این دختر اهل روستای زله از توابع بخش وزینه سردشت،به همراه خونواده خود واسه گردش به حاشیه این رودخانه رفته بود. به گفته شاهدان، این دختر با به کار گیری دوربین گوشی موبایل خود مشغول گرفتن عکس سلفی بود که تعادل خود رو از دست داد و داخل رودخانه افتاد. تلاش حاضران در محل واسه نجات ایشون به دلیل شدت جریان آب رودخانه بی نتیجه موند و جنازه این دختر پس از طی مسافتی در داخل رودخانه پیدا شد.

(تصویر سلفی گرفتن در جریان مسابقات گاو بازی هرساله در اسپانیا)

نشریه تلگراف انگلیس تازگیا در مقاله ای به ۱۰ سلفی خطرناکی که تا کنون گرفته شده اشاره کرده که خیلی مهمه. گاردین هم در مقاله ای ، سال ۲۰۱۵ میلادی رو سال سلفیای خطرناک و پر حادثه اعلام کرد و نسبت به موندگاری خطرات سلفی بازی در سالای آینده واسه کاربران جامعه اطلاعاتی دنیا اخطار داد. یکی از سلفیای خطرناکی که بسیاری افراد در سالای گذشته گرفتن، سلفی با حیوانات در حیات وحش و جنگلا مانند سلفی با خرس بود.

(سلفی با خرس در طبیعت یکی از سلفیای خطرناک سال ۲۰۱۵ به نقل از گاردین

این که به چه دلیل مردم به خاطر سلفیای عجیب،  خود رو در برابر بالاترین خطرات طبیعی قرار میدن، جای تعجب داره.
چند هزار لایک بخاطر یه سلفی عجیب، این قدر ارزش داره که فردی جون خود یا بخشی از سلامتی خود رو در این راه خرج کنه؟ نشریه Mirror‌ا انگلیس یه چند وقت پیش گزارش داد که عکاس معروف، دیوید گنزالز در حالی که مشغول سلفی گرفتن در بالای  Villaseca de la Sagra در اسپانیا بود، جون خود رو از دست داد.

پیشنهادایی واسه سلفی بازه ها

۱-مراقب باشین سلفی بازی، شما رو با سندورم اعتیاد به اینترنت گرفتار نکنه.

۲-در سلفی گرفتن، به حریم خصوصی افراد احترام بذارین.

۳-سلفی روبروی آینه، واسه سلفی بازا خیلی عادی هست.

به جای این روش، تلاش کنین تا از رسانه سلفی، واسه نشون دادن روحیات و خلقیات و منشای خوب خود استفاده کنین. مثلا با گل سلفی بگیرین یا در زمان مشارکت در کارای خیرخواهانه و نیکوکاری و به قولی انرژی مثبت، سلفی بگیرین تا سلفی شما، پیامای موثر تری داشته باشه.

۴-سلفی در بلندیا، خطرناکه. تا امکان داره از این کار دوری کنین و به بقیه هم پیشنهاد کنین که ایمنی رو موقع سلفی گرفتن رعایت کنن.

۵-هیچکی فکر نمی کرد که سلفی گرفتن، یه کار خوشحال و ساده و معمولی، این اندازه تلفات بده.

۶-انتشار زیادتر از اندازه تصاویر سلفی شما در شبکه های اجتماعی، پس از یه مدت دوستان شما رو خسته می کنه.
به فکر روشای جانشین خلاقانه و موثری واسه جلب نظر دوستان و تعامل بهتر و دراز مدت با اونا در شبکه های اجتماعی باشین. انتشار نوشته های خود و باز نشر گفته های بزرگان علم و ادب و هنر و طبیعت ایران در صفحات شما، میتونه جانشین خوبی واسه سلفیای بدون پیام و نکته باشه.

۷-اگه دوستای خود رو در زمان به اشتراک گذاری تصاویر سلفی در اینترنت تگ گردید، قبلا از اونا اجازه بگیرین.

۸- تمرکز زیادتر از اندازه به سلفی به جای توجه به پس زمینه تصاویر و اهمیت زاویه و نور پردازی و طراحی دید در زمان سلفی گرفتن، ارزش رسانه ای تصاویر رو کم می کنه.
تلاش کنین تا هنر عکاسی رو بیاموزید و عکسای بهتری از جاهای جور واجور بگیرین تا موندگار شه.

۹-سلفی با دوستان،  تاثیر بیشتری در روحیه و نشاط و تقویت انرژی مثبت به نسبت سلفی تکی داره.

به این موضوع توجه کنین.

۱۰-به کار گیری استیکر سلفی، پهنای تصاویر رو بیش  تر می کنه.
ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که بالا بردن زیادتر از اندازه استیکر، جذابیت تصویر رو کم می کنه و تصویر رو تو ذهن مخاطب، مصنوعی نشون میده و پس زمینه عکس رو تحت تاثیر قرار میده. همیشه به زاویه و فاصله قرار گرفتن استیکر و دوربین با خود در زمان سلفی گرفتن توجه کنین.

با امید به اینکه این مقاله کلی درباره خطرات سلفی و اعتیاد روز افزون جامعه به خصوص نسل جوون به جنبش سلفی بازی، نکات خوبی رو واسه کاربران سرویس سبک زندگی دیجیتالی پرتال ما به ارمغان آورده باشه.