اردیبهشت 8, 1403

سلولیت را می توانید با ۷ تکنیک ساده در عرض یک ماه از بین ببرید

«سلولیت» در واقع همون «چاقی موضعی» و اصطلاحی واسه توصیف تجمع بافت چربی در ناحیه‌ ای از بدنه.

بد نیس بدونین که پدیده سلولیت در زنان عادی تره و دلیل اصلی اونم می تونه هورمون زنونهٔ استروژن باشه که باعث می شه تا بیشتر چربی موجود در بدن زنان در اندام تحتانی، یعنی ران‌ ها و باسن جمع شن، جایی که «سلولیت» بیشترین بروز خود رو داره.

در واقع، سلولیت مریضی نیس، فقط یه جور ناهنجاری در زیبایی بدن ایجاد می‌ کنه.
ظاهر سلولیت به صورت فرورفتگی‌ هایی در پوست یا پوستی با سطح ناهمواره که بعضی وقتا مثل پوست پرتقال می‌ شه.

از عوامل موثر در تشکیل این ناهمواری میشه به استرس، فعالیتای کم بدنی، تغییرات هورمونی (بلوغ، بارداری، شیردهی و یائسگی)، افزایش سن، ژنتیک و به کار گیری داروهای ضد بارداری هورمونی اشاره کرد.

واسه رفع سلولیت پیشنهاد می شه تا حد امکان از مصرف چربی و فست فودها دوری کرده و در مقابل، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف شه چون شامل آنتی اکسیدان‌ های طبیعی هستن که به کاهش تخریب بدن به وسیله رادیکال‌ ها کمک می‌ کنن.

هر چند می گن که هیچ راه قاطعی واسه پیشگیری  از دچار شدن به سلولیت وجود نداره، اما میشه با رعایت بعضی مسائل مثل پیشگیری از زیاد شدن وزن، تغذیه سالم و ورزش تا حدی از این جلوگیری کرد.
هم اینکه، با انجام یه‌سری تکنیکا هم در این راه میشه به موفقیتای زیادی رسید.

بخاطر این، در ادامه ۷ روش آسون رو معرفی کردیم که با انجام اونا می تونین در عرض یه ماه سلولیت رو کم یا حتی برطرف کنین. واسه باخبر شدن از این موارد، در ادامه با ما همراه باشین.

۷- حموم نمک دریا

یه بار در هفته

وان یا تشت بزرگی رو با آب گرم حدود ۴۵ درجه سانتی گراد، پر کنین. بعد حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرم نمک دریایی درون اون بریزین. اگه تمایل دارین تا خاصیت ضد سلولیتی این محلول بیشتر شه، مقدار نمک رو زیاد کنین.

اندامای تحتانی بدن (از پهلو به پائین) رو درون آب نمک بذارین. می تونین پس از چند دقیقه بدن رو آب بکشین، یا اجازه بدین تا نیم ساعت دیگه هم نمک روی پوستتون بمونه.

در آخر، اندامایی که دچار سلولیت هستن رو خیلی نرم و با فشار کم، ماساژ بدین.

مدت زمان: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه – اگه احساس کردین پوست بدنتون اذیت می شه، بهتره زمان رو کوتاه تر کنین.

۶- اسکراب طبیعی بدن

دو بار در هفته

اسکرابای لایه بردار طبیعی می تونن جریان خون رو زیاد کنن و پوست رو نرم و سالم نگه دارن. یکی از اسکرابای ساده ای که در خونه می تونین درست کنین، از ترکیب ۱ پیمانه نمک دریایی و ۱/۴ پیمانه روغن زیتون درست می شه.

هم اینکه می تونین ۱ پیمانه پودر قهوه رو با چند قطره روغن زیتون ترکیب کرده و روی پوست بمالید. یا پودر قهوه رو با یه پیمانه شکر یا نمک مخلوط کنین و روی پوست بمالید.

اسکراب رو پس از بخور دادن پوست استفاده کنین. واسه ماساژ پوست بهتره به صورت دایره و از پائین به بالا این کار رو انجام بدین. واسه نابود کردن سلولیت، ماسک لایه بردار رو دو بار در هفته و پس از استحمام یا سونا بذارین.

مدت زمان: ۱۰ دقیقه

۵- تمرینات ورزشی

۴ تا ۵ بار در هفته

موثرترین راه حل واسه نابود کردن سلولیت و چربیای اضافه بدن، رژیم سالم و تمرینات ورزشیه. واسه این منظور، در اول کار ورزش رو بدون محدودیت ساعتی شروع کنین. یعنی هر ساعتی که فرصت داشتین به باشگاه رفته و ورزشای هوازی و کششی تمرین کنین.

ورزشایی رو انجام بدین که تمرکزشون روی اندامای تحتانی (که بیشترین تجمع چربی رو دارن) است.

در خونه هم می تونین یه سری تمرینات رو انجام بدین. واسه این منظور، به حالت شنا رفتن قرار بگیرین، دستای خود رو روی زمین بذارین. پای راست رو به سمت شکم جمع کنین. بعد، همون پا رو از عقب بالا ببرین.

همین کار رو با با پای چپ تکرار کنین. این تمرین رو در ۳ه ۸ مرحله ای انجام بدین. واسه اینکه کم کم بدن به این ورزش عادت کنه، ۲ روز پشت سر هم انجام داده و یه روز استراحت کنین. یعنی در اصل، دو روز در میان ورزش کنین.

مدت زمان: ۴۰ دقیقه

۴- روغن زیتون و روغن ماهی

هر روز صبح

روغن ماهی و روغن زیتون، پر از چربیای غیراشباع هستن که به تنظیم سوخت و ساز لیپیدها به بدن کمک می کنن. هم اینکه خاصیت مرطوب کنندگی داشته و موجب سفت شدن پوست هم می شن.

واسه بهره گرفتن از خواص این روغنا، بهتره روزانه ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون طبیعی و خالص رو هر روز صبح بخورین. یا می تونین قرص روغن ماهی رو استفاده کنین. به این صورت که دو ماه میل کرده و یه ماه از مصرف اون دوری کنین. این چرخه رو تا یه سال ادامه بدین.

بهتره کپسول روغن ماهی رو به همراه غذا صرف کنین.

۳- رژیم سالم و نوشیدن آب کافی

هر روز

هر چی اندازه مصرف پروتئین، فیبر، کربوهیدراتای ترکیبی و عناصری که پر از اسیدهای چرب غیر اشباع هستن رو بیشتر کنین، واسه سلامت بدن و تناسب اندام به درد بخور تر میشه. تصویر بالا بهترین مثاله، در این غذا مرغ، قارچ و بروکلی هست که همه در کنار هم پر از پروتئین، فیبر و شکلای جور واجور ویتامینا هستن و در آخر هر ۱۰۰ گرم از اون شامل ۳۰۰ کالریه.

پیشنهاد می شه که تا جای ممکن، از مصرف غذاهای شور، شیرینی‌جات، غذاهای نیمه آماده و الکل دوری کنین.

۱۰ نمونه از مواد غذایی ضد سلولیت شامل موز، گریپ فروت، تخمه آفتاب گردان، زنجبیل، ماهی چرب، روغن زیتون، کلم، جو دو سر، آووکادو و تخم مرغ هستن.

تلاش کنین تا در طول روز دست‌کم ۱٫۵ تا ۲ لیتر آب بخورین چون واسه تنظیم فعالیت سیستم لنفاوی بدن بسیار موثره. یادتون باشه که کاهش سیستم جذب و دفع اون از لنفا می تونه موجب تشکیل سلولیت شه.

۲- نوشیدنیای تقویب کننده سیستم سوخت و ساز بدن

هر روز

کارشناسان تغذیه باور دارن که زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی واسه کاهش وزن هستش.
زنجبیل ورمای بدن رو با دفع مایعات اضافی نابود می کنه.
لیموترش هم در همین فهرست قرار داره.
با این میوه می تونین به تصفیه کبد و دفع سموم بدن بپردازید و روند گوارش رو تنظیم کنین.

مدت زمان: ۱۰ دقیقه

۱- دوش و ماساژ 

هر روز صبح با به کار گیری لیفای لایه بردار، بخشایی از بدن که سلولیت دارن رو زیر دوش آب گرم، ماساژ بدین. از پاها شروع کرده و به سمت بالا بیایید، به ران، پهلو و باسن برسین. این بخشا رو به صورت زمونه ای ماساژ بدین.

بعد به سراغ دست برید و از مچ تا شونِه رو ماساژ بدین. در مرحله بعدی به ترتیب سراغ شکم، سینه و کمر برید.

عوضش این کار می تونین با دوش آب داغ و بعد آب یخ، جریان خون رو زیاد کرده و پوست نرم تری داشته باشین.

واسه این منظور، آب گرم رو باز کنین. بذارین داغ شه و به مدت ۳۰ تا ۹۰ ثانیه زیر این آب وایسید. بعد، دما رو کاهش داده و دوش آب سرد بگیرین.

این چرخه رو ۳ تا ۵ بار تکرار کنین. حواستون باشه که آخرین مرحله باید دوش آب یخ باشه.

مدت زمان: ۱۰ دقیقه

مقاله دیگر :   چگونه انواع مختلف کفش‌ را تمیز کنیم؟