اردیبهشت 8, 1403

تصورات اشتباه در روند کاهش وزن که افراد را با دشواری های فراوانی مواجه می کند

داشتن اندام متناسب هدف خیلی از افراده. اما این رو هم باید در نظر داشت که در هر دوره ای رژیمای غذایی و پیشنهادای متفاوتی به افراد در کنترل وزن شون می شه.

مثلا چیزی که مردم در دهه ۷۰ میلادی در مورد رژیم غذایی می خوندن با چیزی که در دهه ۹۰ می خوندن تفاوتایی داشت. حالا هم تحقیقات و پژوهشای بیشتری در این مورد انجام پذیرفته و اطلاعات تغییراتی پیدا کردن.

جالبه که بعضی از این اطلاعات نادرست که تنها یک یا چند مطالعه علمی محدود روی اونا انجام پذیرفته، در میان رسانه ها و به کرار مورد پشتیبانی قرار می گیرن که بعضی از اونا به طور کامل نادرست هستن.

در ادامه این نوشته خیالات نادرستی رو که در این مورد وجود دارن رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.
پس با آخرین اطلاعات علمی مربوط به این موارد نادرست که اشتباهی هم جا افتادن با ما همراه باشین:

چربی شما رو چاق می کنه

شاید تصور می کنین که در کنار آرسنیک و جیوه، چربی هم می تونه مثل سمی واسه بدن شما به حساب آید اما اینطوری نیس.

مثل هر ماده غذایی دیگری شاید در خوردن چربی هم زیاده روی شه.
اما چربیا خصوصا شکلای جور واجور سلامت اونا، مانند روغن زیتون، آواکادو و چربی موجود در آجیلا، بخش اصلی رژیم غذایی شما رو تشکیل میدن.

وقتی که اینجور چربیایی رو مصرف نمی کنین، نه فقط به سلامت بدن تون ضرر می رسونین بلکه خودتون رو از داشتن احساس سیری هم محروم می کنین. با این کار شاید پرخوری هم بکنین.

مواد غذایی بدون چربی، غذاهای سلامتی هستن

در برنامه ای که واسه کاهش مصرف چربی در میان مردم آمریکا شکل گرفت، صنعت جدیدی واسه به وجود اومدن مواد بدون چربی خصوصا در اجناس لبنی شکل گرفت. اما این بدون معنی نیس که هر خوردنی بدون چربی مانند نوشابه، آبنبات و دلستر به درد بخور می تونه به درد بخور باشه.

بدیش اینه خوراکیای بدون چربی از مواد مضرتر دیگری مثل شکر پر شدن. در واقع در مورد اجناس لبنی خصوصا ماست باید گفت که مشکل بیشتر همه. واقعیت اون هستش که آدمایی که لبنبات کم چرب مصرف می کنن در مقایسه با آدمایی که از شکلای جور واجور پرچرب اون استفاده می کنن چاق تر هستن.

نابرده رنج، گنج ممکن نمی شه

شاید تصور خیلی از افراد این باشه که واسه داشتن اندام متناسب تر بیشتر و بیشتر باید ورزشای سخت و سنگین انجام داد اما در خیلی از این موارد این ورزشای خیلی سخت به بدن آسیبای جدی می رسونن.

مقاله دیگر :   اعلام برائت آیت الله احمد خاتمی از انتصاب دامادش به ریاست دفتر نوبخت

بعضی از پژوهشای علمی انجام شده نشون داده روند قوی سازی طبیعی ماهیچه های بدن، ربطی به اسید لاکتیک نداره. با اینکه اثرات ورزشای سنگین می تونه بسیار زیاد باشه اما شکلای جور واجور معتدل و بدون درد اونم می تونه بسیار به درد بخور باشه.

باید روزانه ۸ لیوان آب بخورین

اینکه بدن بدون آب باقی نمونه خیلی با اهمیته. در خیلی از مواقع به دلیل کم آبی بدن یا «دیهایدریت» شدن اون، احساس خستگی یا بی خوابی در شما به وجود میاد.

همونطور که «رندال مونور» در شکل بالا نشون داده، افراد بر سر نوشیدن اندازه آب اطلاعات متفاوتی رو با هم رد و بدل می کنن که هیچ دلیل علمی پشت نوشیدن مثلا ۸ لیوان آب در بیست و چاری وجود نداره.

در واقع با در نظر گرفتن نیاز بدن و وضعیت آب و هوایی، میشه این اندازه رو تنظیم کرد.
پس بهتره همون اندازه نیاز بدن تون آب بخورین.

تمرین و فعالیتای ورزشی واسه کم کردن وزنه

فعالیتای بدنی و ورزشی در نگه داشتن تناسب اندام شما نقش دارن، باعث قوی تر شدن ماهیچه ها می شه و انتظارات شما از زندگی رو هم برطرف می سازه. اما باعث کم شدن وزن شما نمی شه.

البته ورزش کردن می تونه باعث سوزوندن کالری شه و یکی دو کیلو وزن تون رو کم کنه اما چیزی که در کم کردن وزن بسیار موثره کم شدن اندازه کالری دریافتیه. یه متخصص خبره تغذیه می تونه شما رو در رسوندن به این هدف خوب کمک کنه.

شروع فعالیتای بدنی در سنین بالا فایده ای نداره

تصور عادی اشتباهی در میان افراد هست که فکر می کنن اگه فردی در جوونی خود از تناسب اندام بهره مند نباشه هیچوقت نمی تونه به این هدف دست پیدا کنه.
اما انگار این اندیشه به طور کامل نادرستی باشه.

تحقیقات نشون داده که آدمایی که حتی پس از تولد ۷۰ سالگی شون شروع به انجام فعالیتای ورزشی کردن، در مقایسه با دوستان همسن سال خود که زندگیای نشسته ای دارن، پیشرفتایی در وضعیت تناسب اندام و طولانی تر شدن عمرشون داشتن.