اردیبهشت 8, 1403

«جیسون بورن» از «مادران بد» جلو زد

مت دیمن در نقش مامور مرموز سرویس اطلاعاتی آمریکا بازم رقبا رو خیلی راحت کنار زد و گیشۀ سینمای آمریکا رو تصرف کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، «جیسن بورن» محصول جدید شرکت یونیورسال به صورت گسترده در بیشتر از چهار هزار سالن سینمای آمریکای شمالی اکران شد و در افتتاحیه ۶۰ میلیون دلار فروخت. قبل از این در سال ۲۰۱۲ فیلم «میراث بورن» با بازی جرمی رنر در افتتاحیه تنها ۳۸٫۱ میلیون دلار فروش داشت اما فیلم «اخطار بورن» که سال ۲۰۰۷ به سینما اومد با بازی مت دیمن در افتتاحیه ۶۹ میلیون دلار فروش داشت.

در حالا که منتقدان در مورد فیلم «جیسن بورن» توافق و اجماع نداشتن، اما هنوز مت دیمون در نقش جیسون بورن محبوبه و فروش فیلم نشون میده تماشاگران در مورد تماشای فیلم «جیسن بورن» در سینما اختلاف نظری ندارن.

این فیلم مهیج در کشورای خارجی هم فروش بالایی داشت و در بازار سینمای ۵۶ کشور ۵۰ میلیون دلار فروخت تا کل فروش جهانی فیلم به ۱۱۰ میلیون دلار برسه. «جیسن بورن» به ترتیب در کره‌جنوبی و انگلستان بیشترین اندازه فروش رو داشت.

جدیدترین فیلم از سری فیلم‌های بورن با ۱۲۰ میلیون دلار هزینه به کارگردانی پل گرینگرس ساخته شده.
گرینگرس کارگردان «برتری بورن» و «اخطار بورن» هم بود. بیشتر تماشاگران فیلم مرد بودن و ۶۵ درصد اون‌ها بالای ۳۵ سال داشتن. خوب کارپو مدیر پخش شرکت یونیورسال برگشت مت دیمن و پل گرینگرس رو دلیل اصلی فروش بالای فیلم در افتتاحیه می‌دونه.

«جیسن بورن» در جلب رضایت تماشاگران هم موفق بود و از اون‌ها امتیاز A منفی گرفت. آلیسیا ویکاندر، تامی لی‌جونز، وینست کسل و جولیا استایلز دیگه بازیگران فیلم هستن.

در آخر‌هفته‌ای که گذشت یه فیلم هم واسه مخاطبان زن سینما اکران شد.
«مادران بد» که به صورت گسترده در بیشتر از سه هزار سالن سینما اکران شد، در افتتاحیه خیلی قوی عمل نکرد و با فروشی برابر با ۲۳٫۴ میلیون دلار به کار خود پایان داد. این اندازه فروش واسه این فیلم کمدی کافی بود که جایگاه سومین فیلم پرفروش هفته سینمای آمریکا رو به دست بیاره. رده دوم پرفروش‌ها رو «پیشتازان فضا: ماورا» با فروش ۲۴ میلیون دلاری در اختیار داره.

در حدود ۸۰ درصد تماشاگران «مادران بد» زن بودن و ۴۸ درصد اون‌ها بالای ۳۴ سال داشتن. این فیلم در مقایسه با کمدی‌هایی مانند «جاسوس» و «افتضاح» که سال گذشته در همین زمان اکران شده بودن، فروش کمتری داشت. البته با در نظر گرفتن بودجه ۲۰ میلیون دلاری ساخت فیلم، این اندازه فروش در افتتاحیه از نظر تجاری رضایت‌بخشه.

مقاله دیگر :   با بهترین سایت های مد و لباس دنیا آشنا شوید

جون لوکاس و اسکات مور فیلمنامه «مادران بد» رو نوشته و کارگردانی فیلم رو هم خودشون برعهده داشته‌ان. فیلم داستان سه مادر پرمشغله با بازی میلا کونیس، کریستن دونست و کاترین هانه. «ماداران بد» هم از تماشاگران فیلم امتیاز سینمایی A گرفت.

این وسط «پیشتازان فضا: ماورا» این هفته از مرز فروش ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی عبور کرد.
فروش جهانی این فیلم تا آخر هفته گذشته به ۱۶۰٫۵ میلیون دلار رسید.

انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خونگی» این پایان هفته ۱۸٫۲ میلیون دلار دیگه در سینماهای آمریکا فروخت. فروش جهانی فیلم ۳۹۵٫۲ میلیون دلاره. البته این انیمیشن برابر «در جستجوی دُری» حرفی واسه گفتن نداره. فروش جهانی «در جستجوی دُری» هم‌حالا ۸۳۱ میلیون دلاره.

از بین فیلم‌هایی که هفته گذشته اکران شدن، «خاموشی» این هفته با افت فروش ۴۲ درصدی روبه‌رو شد و با ۱۰٫۸ میلیون دلار دومین پایان هفته اکران رو تموم کرد.
کل فروش فیلم در آمریکای شمالی ۴۲٫۹ میلیون دلاره که با در نظر گرفتن بودجه ۵ میلیون دلاری فیلم بسیار موفقیت‌آمیزه. فروش جهانی فیلم الان ۶۳٫۷ میلیون دلاره.

درست در نقطه مقابل «خاموشی» انیمیشن «عصر یخبندان: دورۀ برخورد» قرار داد که این هفته ششمین فیلم پرفروش سینمای آمریکا بود. فروش این فیلم نسبت به هفتۀ اول اکران ۵۱ درصد افت داشت و به ۱۰٫۵ میلیون دلار کم شد.
کل فروش این فیلم گرون در آمریکای شمالی ۴۲٫۱ میلیون دلاره.

مستند سیاسی «آمریکای هیلاری: تاریخ مخفی حزب دموکرات» این هفته هم در جمع ۱۰ فیلم پرفروش سینما بود. این فیلم در ۱۰۶۶ سالن سینما ۲٫۴ میلیون دلار دیگه فروخت و کل فروش خود رو به ۸٫۷ میلیون دلار رساند. این فیلم مستند که نگاهی انتقادی به نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا داره، تا اینجای کار پرفروش‌ترین فیلم مستند ساله.