اردیبهشت 8, 1403

سفر به قشم: گشت و گذاری در بزرگترین جزیره ایران [قسمت دوم]

در گفتار اول سلسه مطالب قشم گردی، به دره ستارگان، تنگه چاهکوه و روستای دیدنی لافت جزیره قشم پرداختیم؛ جایی که یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری طبیعی کشور هستش و دنیای عجیب صخره ها، کوه ها و جنگلای حرا رو پیش روی چشما قرار میده.

سفر به بزرگترین جزیره خلیج فارس که مساحت اون از خیلی از کشورای جهان بیشتره، حال و هوایی عجیب و عالی داره.
البته در هیاهوی سفر به کیش، آنتالیا، گرجستان و مالزی، قشم مورد غفلت ایران دوستان و گردشگران قرار گرفته. با امید به اینکه نوروز امسال، آغازی واسه توجه بیشتر هموطنان به جزایر حاشیه خلیج فارس باشه.

اگه به دنبال سفرهای هیجانی و دریایی هستین و می خواید در جشنواره ای از رنگا و نقشای طبیعی شرکت کنین، سفر به قشم که پیشنهاد هافتینگتون پست هم هست رو به شما پیشنهاد می کنیم.
این منطقه دنیای زیر آب و روی آب عجیبی داره.

قشم حالا اولین ژئو پارک، پارک کروکودیل و موزه زیر آب خاورمیانه رو در اختیار داره و فضایی منحصر به فرد واسه گردشگری طبیعی هستش.

در گفتار امروز، شما رو با اولین پارک کوروکودیل ایران آشنا می کنیم و سفری داریم به دنیای زیر زمینی خربس. به هر حال، قشم در حال پیوستن به لیگ جهانی شهرهای باستانی جهان (LHV) است و این مسئله افتخاری واسه گردشگری ایران حساب می شه.

جایی که آوای محلی زنانش (واسنک)، بخشی از واقعیت موسیقی سنتی اقوام ایرونی رو بازگو می کنه.

اول گزارش پنج دقیقه ای باحال شبکه اسپانیولی هیسپان تی ایشون ایران رو تماشا کنین.

سفر به اولین پارک کروکودیل خاورمیانه

اولین پارک و مزرعه پرورش کروکودیل، در جزیره قشم راه اندازی شده.
مژگان دهاتی (کارشناس جونور شناسی)، بانوی کارآفرین جنوب با کمک همسرش (بهروز سالاروند) در سال ۱۳۸۶ تونست مجوز راه اندازی این پارک رو دریافت کنه.
اون حالا ۱۵۰ سر کروکودیل رو در پارک خود پرورش میده که ایشون رو در فهرست بانوان کارآفرین ایران قرار داده.

همونطور که ژئو پارک قشم در خاورمیانه استثنایی و خاص هستش، پارک کوروکودیل قشم هم در این منطقه مثل نداره. سفر به این جزیره،‌ شما رو با منحصر به فرد ترین مناطق طبیعی و گردشگری آشنا می کنه.

خانوم دهاتی یه دهه پیش تونست شرکتی به نام نوآوران پویا کیمیای قشم رو تاسیس کنه.. این پارک در جزیره هنگام – محل دلفین گردی ایران – قرار داره.
شما می تونین بازی دلفینای بازیگوش رو در کنار قایق خود تماشا کرده و به اونا غذا بدین.

در این پارک، افزایش کروکودیلا و پذیرش گردشگران و سرویس دهی آموزشی و مشاوره به اونا صورت میگیره. این مکان طی چند سال گذشته، میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی از سراسر جهان بوده.

جالبه بدونین که علاوه بر پوست و گوشت کروکودیل که در کشورای جور واجور مصرف می شه، خون این خزنده هم مصارف پزشکی داره.
در سال ۱۳۹۱، تحقیقات پرورشی در این مزرعه راه رو واسه گسترش اون درست کرد.
از سال ۱۳۹۲، سری اول تخم ریزی و افزایش کروکودیل زنده در محیط پرورشی نوپک انجام شد.

در این پارک با کروکودیلای ۵۰ سانتیمتری تا ۳ متری آشنا میشین؛ جانورانی که کمتر از نزدیک دیده ایم و بیشتر در فیلمای مستند یا تخیلی سینمایی، روی پرده ظاهر شدن. بر خلاف تصور عموم، کرکودیلا حیواناتی خجالتی و بسیار آروم هستن و تا به اونا نزدیک نشید و احساس خطر نکنن، جنب و جوش خاصی از خود نشون نمی دن.

اگه دوست دارین از فاصله نیم متری و پشت حصارها، به تماشای دنیای کروکودیلا برید و روش غذا دادن و غذا خوردن اونا رو ببینین، سفر به جزیره هنگام در نوروز رو پیشنهاد می کنیم.

این مرکز نیروهای متخصص زیادی داره که از نظر اطلاعاتی، شما رو در این پارک بزرگ کمک می کنن. اگه به نوپ رفتید، کروکودیل پروسوس رو ببینین که به آب شور معروفه و بزرگ ترین نوع کروکودیل در جهان هستش.

کلیه فعالیتای این مرکز، تحت قوانین کنوانسیون بین المللی حفظ حیوانات موسوم به سایتس انجام میشه. به هر حال، دیدن حیواناتی با قدمت بیشتر از ۱۲۰ میلیون سال در کره زمین، می تونه خیلی مهم باشه.

تماشای سلطان زره پوش آبای آروم، در کنار تماشای دلفینا و پوشش گیاهی خاص جزیره قشم، یکی از هیجانی ترین لحظات سفر به جنوب کشور میشه.

آخرین اطلاعات و تصاویر از اولین پارک کروکودیل قشم رو می تونین در اینستاگرام این مجموعه دنبال کنین.

در قشم، فقط کروکودیل دیدنی نیس و پرواز فلامینگوا هم جذابیتای خاص خود رو داره.

چیجوری به دیدار کورکودیلای قشم بریم؟

شما باید واسه دیدن خزندهای بزرگ، راه جزیره هنگام رو دنبال کنین. فاصله دریایی این مکان با جزیره قشم، حدود دو کیلومتره. رفت و اومد به جزیره هنگام از راه اسکله ای درساحل کندالو در نزدیکی روستای شیب دراز واقع در بال جنوبی جزیره قشم انجام می شه.

فاصله شهر قشم تا اسکله کندالو حدود ۵۵ کیلومتر و فاصله فرودگاه قشم تا اسکله کندالو حدود ۱۰ کیلومتره. اگه با خودروی شخصی وارد قشم شید فاصله شما از اسکله ورود خودرو به قشم (اسکله لافت) تا اسکله کندالو حدود ۳۵ کیلومتر میشه.

در قشم با تماس با آژانسها ، تورها و تاکسیا خیلی راحت می تونین به سمت جزیره زیبای هنگام (اسکله کندالو) حرکت کنین. در اسکله هنگام (کندالو) قایقا منتظر گردشگران علاقه مند هستن. در داخل جزیره هم به وسیله خودروی سافاری می تونین علاوه بر دیدن طبیعت و فضای داخلی، از مزرعه کروکودیل بازدید کنین.

سفر به غارهای خربس قشم

خربس دنیایی جذاب در دل صخره های جنوب ایرانه. همونطور که در قسمت اول گفتار اشاره کردیم، جزیره قشم معماری صخره ای فوق العاده ای داره که یادآور کوه های مریخی در بندر همیشه بهار ایران (چابهار) است.

این غارهای مبهوت کننده که روزگاری نیایشگاه مردمون روزگاران خیلی دور بوده، در پونزده کیلومتری قشم در ادامه رشته کوه های زاگرس و در ارتفاع بیست متری از زمین، قرار گرفته و معماری عجیبی دارن؛ غاری رو به دریا و دشت میانکاسه که از جمله غارهای دریایی کشور حساب می شه.

این غار، به وسیله تخلیه ماسه ها و گردابا، از چاله سنگا درست شده و از پدیده های قدیمی زمین شناختی بوده که به همراه جزیره و دیگه کوه ها، سر از آب بیرون آورده ان.

نمای خارجی غار، همون نمای اصلی و اولیه اون هستش.
درون اونم یه سری از دهلیزها، تالارها اتاقا، چشمه و روزنهایی که به شمال و جنوب هستن، قابل مشاهده میشه. معماری صخره ای غار، نظر گردشگران و عکاسان رو به خود جلب می کنه.

غارهای دست کنده خوربس یا خربس، یه سری از اتاق هاییه که در حدود بیست متر مربع، با راهروهای باریک به همدیگه راه دارن. در تالار مرکزی به مساحت ۲۵ متر مربع، جای اجتماع هست و دو تاقچه کوچیک جاچراغی دیده می شه.

بررسیا نشون میده که این غار، در روزگار مادا نیایشگاه مهر و محلی واسه ستایش الهه میتراه. اما بعضی باور دارن که این غار، یه جور پدافند در برابر حمله دزدان دریایی به جزیره س. مردمون خربس مجبورند چاله های در رابطه به هم رو در دل صخره ها حفر کنن و اسباب زندگی کوتاه مدت و دفاع از خود رو در اونجا جفت و جور کنن.

سنگ نگارهایی روی غار مشاهده می شه که بخشی از تاریخ این سرزمین رو بازگو می کنه.
در مستندی که صدا و سیمای خلیج فارس قبلا ساخته بود، گوشه هایی از اون میشه دید.

خفاشای دم موشی که معمولا در زاویه های تاریک و چاله های زیرین زندگی می کنن، در این غار به چشم می خورن.

واسه تماشای این مجموعه عجیب طبیعی، به ۱۵ کیلومتری قشم رفته و با پرداخت ورودی کوتاه، وارد مجموعه شید.

دیدار با لاک پشتای پوزه عقابی

لاک پشتای پوزه عقابی، یکی از ظرفیتای دیدنی حیات وحش جزیره قشمه. قبلا گفتیم که عمان، سلطان نشین دیدنی حاشیه خلیج فارس، سرزمین لاک پشتای در برابر نابودی این منطقه بوده.
کشور یاد شده تازگیا در فهرست اولویتای گردشگری لوکس گرده ها قرار گرفته.

لاک پشتای پوزه عقابی، حالا در خطر نابودی هستن. اگه دوست دارین اونا رو تماشا کنین، سفر به بزرگ ترین جزیره ایران پیشنهاد می شه.
این جاندار که نام علمی اون «Eretmochelys Imricata» است، در خیلی از کشورای دنیا دیده می شه.
اما نکته مهم اون هستش که محل زندگی اصلی اون جزیره قشمه.

صید افراطی و غیر اصولی دلیل شده که لاکپشت یاد شده در حال نابودی باشه. گوش خوشمزه و لاک زیبای اونا، دلیل افزایش اندازه شکار این جانوران در نیم قرن گذشته شده.
بدن قشنگتر و صاف اونا که زیر لاک محافظ خیره کننده ای مخفی شده، چهره ای دیدنی به اونا میده.

منقار کوتاه لاکپشتا، از جمله ویژگیای این جانوران هستش. در قسمت دهن، منقاری کوچیک و خمیده مشاهده می شه که نقش مهمی در غذا خوردن اجرا می کنه.
این جانوران، غذای خود رو به وسیله منقار به داخل می بلعند.

لاک این حیوانات، بسیار قشنگتر هستش و به اون کاراپاس می گن. طول این لاک پشتا به ۱ متر می رسه و وزن اونا هم حدود هشتاد کیلوگرم برآورد می شه.
وزن سبک اونا دلیل افزایش اندازه صید افراطی و غیر اصولی پوزه عقابیا شده.

این لاک پشتا، از قشنگتر ترین گونه های لاک پشتای دریایی و باخه ایان هستن. مورد آخر به شکلی از جانوران می گن که گردنشون نهانه و سنگ یا لاک بر پشت خود دارن.

لاک پشت پوزه عقابی، گنجیه صد میلیون ساله ایران در جزیره قشم هرمزگانه. جالبه بدونین ۵ گونه از هفت گونه لاک پشت دریایی که در دنیا شناخته شده، در جزیره قشم زندگی می کنن. اگه در فصل بهار به قشم برید، شاید فرصت تماشای این لاک پشتا رو دارین؛ چون که در در فصل بهار، اونا به سواحل هرمزگان در کیش و قشم میان تا تخم ریزی کنن.

مقاله دیگر :   «شکارچی»؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

لاک پشتا، تخم خود رو در عمق سی تا چهل سانتیمتری  زمین دفن می کنن و پس از این کار، روی چاله رو با شن می پوشونن تا تخم از دسترس شکارچیان در امان باشه. نوزادان لاک پشتا، معمولا در سواحل قشم یافت می شن و شما می تونین از اونا عکس ورداری کنین.

این لاک پشتا، از عجایب جزیره قشم و حیات وحش کشورمون هستن. سازمان گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم، ۲۵ کیلومتر از سمت جنوبی این جزیره رو به عرض ۱۲۵ متر، منطقه حفاظت شده اعلام کرده تا به این شکل، از محل زندگی لاک پشتای پوز عقابی حفاظت شه.

این منقارها به اونا کمک می کنه تا غذاهایشان رو از لا به لای صخره و سنگا بیرون بکشن، خیلی راحت خرد کرده و نوش جون کنن. خیلی از جلبکا و گیاهان دریایی که غذای این لاکپشتا هستن، سمی بوده و طبیعتا خوردن اونا باید باعث مرگ اونا شه، اما چربی موجود در بدن شون به گونه ایه که دلیل می شه سم گیاهان بر اونا اثر نکنه.

جالبه بدونین که از اردیبهشت ۹۵، تخم ریزی لاک پشتای پوزه عقابی در جزیره قشم، تحت حفاظت قانونی قرار داره.
اگه در ساحل قدم بزنین، شاید با مکانایی مواجه میشین که حصار کشی شده و پلاکاردی با نوشته «ورود ممنوع؛ محل نگهداری تخم لاک پشتای دریایی عقابی» در اونجا نصب شده.

توجه داشته باشه که هر گونه آسیب و تجاوز به این محل به صورت نامحسوس کنترل می شه و پیگرد قانونی داره.

لاک پشتای پوزه عقابی، تنها خوراک خوشمزه ای واسه آدم و دیگه جانداران مانند کوسه نیستن. از لاک زیبای اونا واسه ساخت وسایل تزیینی مانند ظروف، لوازم دکوراسیون، شونِه، برس، مجسمه و موارد دیگه استفاده می شه.
در طلا و جواهر سازی هم، لوکس گرده ها از حلقه هایی که با لاکای لاک پشت پوزه عقابی ظریف کاری شده باشه، ‌استقبال می کنن.

رنگ لاک این جاندارن کم کم تغییر می کنه.
اونا در دوران نوجوونی رنگای ملایم تری مانند سفید، زرد یا قهوه ای روشن دارن اما به مرور و نزدیک شدن به سن تولید مثل، رنگشون پر رنگ و پر رنگ تر می شه.
علاوه بر لاکای دیدنی دو فلس هم در قسمت جلویی سر اونا هست که اگه در تصاویر دقت کنین می تونین اونا رو ببینین.

با به کار گیری این فلسا میشه حدود سن و نوع لاکپشتا رو تخمین زد. اما باحال ترین نکته درباره این لاکپشتا که دلیل شهرتشان گردیده، منقار عقاب گونه اوناس.

علاوه بر قشم، در سواحل جنوبی جزیره کیش هم می تونین به دیدار لاک پشتای پوزه عقابی قشنگتر برید. در سواحل جزیره قشم، مشاهده نوزدان لاک پشتای پوزه عقابی، معمولا آسونه و بیشترین تعداد تخم این جور جانداران پیدا میشه. تعدادشون هم به حدیه که در گروه عجایب هفت گانه قشم هستن.

ممنوع بودن خرید و فروش این جانداران دلایل زیادی داره.
مثلا، وقتی که این حیوان از اکو سیستم خارج شه، جا به جایی مرجانا و گیاهان دریایی با رقابت جدی روبرو می شه و واسه دریا خطر آفرین می شه.

نوزادان لاک پشتای پوزه عقابی، بین ۴۰ تا ۸۰ روز در تخم باقی می مانند. اونا عمری بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارن.

تلفنای لازم قشم

در سفر به قشم، تلفنای زیر رو در نظر داشته باشه.

تلفنای گویای «۵۲۵۲۵۵۰»، «۵۴۳۴۰۸۱»، «۵۲۲۵۵۳۶» و «۵۲۲۰۹۵۷» با پیش شماره ۰۷۶۳ اطلاعات مورد نیاز مسافران و گردشگران رو ارائه می کنن.

  • اطلاعات تلفن قشم: «۵۹۳۰ ۵۲۲ ۰۷۶۳» (تلفنخانه سازمان منطقه آزاد)
  • اطلاعات تلفن بندرعباس و قشم: «۳۳۳۳۳۳۳ ۰۷۶۱»
  • اداره هواشناسی قشم: «۰۷۶۱۵۲۴۱۰۴۵»
  • ستاد دائمی تسهیلات سفرهای قشم: «۰۷۶۳۵۲۴۱۱۱۹»
  • تلفن نشون دهنده هوشمند قشم: «۰۷۶۳۵۲۴۳۲۹۰»

برنامه حرکت شناورهای قشم

شناورهای جور واجور از بندر عباس به سمت قشم در حرکت روزانه هستن و این فرصت واسه عاشقان گردشگری دریایی جفت و جوره تا در سفر به قشم، از بندر عباس هم بازدید کنن. این شناورها، بین اسکله شهید حقانی در بندر عباس به سمت اسکله سنگی (شهید ذاکری) قشم تردد دارن.

شناور تندرو، معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۲۱، در این راه تردد می کنه.

تردد اتوبوسای دریایی هم از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۹ انجام می شه.

تردد قایقای کوچیک و لنج هم از ساعت ۶ تا ۲۱ انجام می شه.
جهت کسب اطلاعات درباره برنامه حرکت شناورها، با شماره ۰۷۶۳۵۴۳۴۰۸۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدنیای راه ساحل جنوبی قشم

ساحل جنوبی قشم، یکی از دیدنی ترین مناطق بزرگ ترین جزیره خلیج فارسه که در سفر نوروزی، تماشای اونو به ایرانگردان خطه جنوب پیشنهاد می کنیم.

  • پارک زیبای ساحلی، در دماغه جنوب شرقی جزیره، در بخش جنوبی شهر قشم قرار داره.

  • پارک سنتی زیتون با ساحلی قشنگتر ، آلاچیقای درست شده از شاخه های نخل و رستورانای زیاد میزبان عصرگاهی خوبی واسه قشم گردهاه.

  • بازدید از زیارتگاه شاه شهید در کیلومتر ۱۰ ساحل جنوبی بر بلندای کوه خربس پیشنهاد می شه.

  • پلاژ سیمین، یکی از زیباترین ساحلا با ماسه های نرم و آبای زلال رو در اختیار داره.
    این پلاژ مجهز به رستوران و واحدهای اقامتی هم هست.

  • مسجد با شکوه روستای رمچاه، یکی از مقصدهای گردشگری مذهبی قشم هستش.

  • مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی خلیج فارس که در کیلومتر پونزده، با مرکز پرورش گلای مینیاتوری، قارچای خوراکی رنگی و ارکیدهای قشنگتر، فرصت خوبی رو در اختیار قشم گرده ها قرار میده.

  • جزیره ناز در کیلومتر بیست و دوم جاده قشم، از ظرفیتای گردشگری باحال این منطقه س. هنگام مد آب دریا باید با قایق به این جزیره کوچیک رفت ولی هنگام جزر میشه پای برهنه بر ماسه های مرطوب، قدم زنان تا جزیره ناز حرکت کرد.

  • مدرسه تاریخی کمالیه در روستای بند حاج علی، با معماری با شکوه به شکل قدس، کتابخونه مجهز و شبستان بزرگ و قشنگتر، یکی از دیدنیای قشم هستش.

  • عاشقان بندر گردی در جنوب کشور، بندر و شهر صیادی سوزا رو در نظر داشته باشن. تماشای صیادان تازه از دریا برگشته با شکلای جور واجور ماهیا واسه عرضه در ساحل و فروش در همون پای قایق ، از جمله خاطره انگیز ترین بخشای سفر به قشمه.

  • محل زندگی فلامینگوها هم از دیگر فرصتای گردشگری طبیعی قشم حساب می شه.
    در فصل زمستون بعد از بارندگی وقتی که برکه های دور و بر سوزا و سن بالا پر از آب می شن، این منطقه دیدنی میشه.

اگه شانس با شما یار باشه، می تونین به دیدن یکی از عروسیای سنتی قشم رفته و از آداب و رسوم بومیای جزیره دیدن کنین.

فهرست مهمون پذیرهای قشم

  • آیدین: ۳۵۲۲۱۶۲۲ خیابون شهید آیت اله غفاری، جنب هوم سنتر
  • امیر: ۳۵۲۲۵۰۹۶ خیابان امام خمینی (ره) – جنب بانک سپه ۳
  • جزیره طلایی: ۳۵۲۲۴۳۳۵ میدون شهدای گمنام – جنب مصالح فروشی
  • حافظ شماره ۱: ۳۵۲۲۲۸۰۶ میدان شهدای گمنام – کوچه لقمان ۱۱ – جنب آموزشگاه اسلامی
  • حافظ شماره ۲: ۳۵۲۲۳۰۶۷ بلوار ولیعصر – روبروی مسجد ایمان
  • سوگل: ۳۵۲۲۹۹۰۱ میدون ولایت ۷ شمس ۱
  • تارا: ۳۵۲۲۵۴۰۸ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه فرمانداری
  • گلشهر: ۳۵۲۲۹۸۶۳ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه سبحان
  • شمس ۳ (آذین): ۳۵۲۲۷۰۳۶ بلوار ولیعصر، جنب اداره پست، کوچه سبحان
  • فرزین: ۳۵۲۲۳۸۹۴ میدون شفا – جنب بیمارستان
  • کوروش: ۳۵۲۲۵۶۱۴ خیابون امام خمینی (ره)
  • شجاعی: ۳۵۲۲۰۰۴۰ میدون ولایت – جنب مسجد جامِع اهل سنت
  • گله ها ۲ : ۳۵۲۲۳۷۲۶ خیابان امام خمینی (ره) – لاین تجارت ۶
  • مغان: ۳۵۲۲۵۴۳۳ بلوار ولیعصر – کوچه دانشگاه آزاد
  • ستاره: ۳۵۲۲۲۴۱۷ چهار راه فلسطین – محله گلشهر – جنب هتل آپارتمون گل پونه
  • گلستان: ۳۵۲۲۱۷۰۷ خیابون امام خمینی (ره) – لاین تجارت ۶
  • داریوش: ۳۵۲۲۲۳۹۴ چهارراه فلسطین

نشانی کمپ پارکای جزیره قشم

اگه در سفر به قشم میخواستین در پارکا کمپ بزنین، ۱۱ نشانی زیر رو در نظر داشته باشین:

  • کمپ پارک زیتون در پارک زیتون
  • کمپ پارک هامون در راه جاده درگهان
  • کمپ پارک سوزا در ورودی شهر سوزا
  • کمپ پارک درگهان در جنب ساختمون شماره ۲ سازمان
  • کمپ پارک هلر در جنب بازار ماهی فروشها
  • کمپ پارک سلخ سلخ در جنب پاسگاه
  • کمپ پارک ساحل جنوبی در جنب باشگاه کارکنان سازمان
  • کمپ پارک ایران زمین در ورودی شهر قشم
  • کمپ پارک سینما دریا در شهر قشم
  • کمپ پارک کندالو در جنب اسکله کندالو
  • کمپ پارک لافت در جنب مجتمع ارسلان لافت

پیشنهادای قشم گردی

۱- قبل از سفر به قشم، اطلاعات سفر و فرصتای گردشگری و اقامتی رو با اداره کل گردشگری استان هرمزگان چک کنین.

۲- قشم، یکی از مقصدهای شلوغ گردشگری ایران در ایام نوروزه. جهت رزرو بلیط هواپیما و رزرو محلای اقامت به خصوص هتل و مهمانسراها، از درگاهای گردشگری فعالی مانند پین تا پین، زورق و آرزو سفر استفاده کنین.

۳- خرید صنایع دستی قشم، کمک به اقتصاد گردشگری به خصوص میدون صنایع دستی اصیل جنوب کشوره.

۴- قشم، یکی از رویایی ترین مقصدهای گردشگری خلیج فارسه. حفاظت از این محیط زیست دیدنی رو اصل اول در سفر خود بذارین.

۵- پیشنهادای وب سایتای معتبر  گردشگری جهان رو در سفر به قشم در نظر داشته باشین.

۶- از شهر قشم که به طرف بخش شمالی دماغه (که شهر قشم در اون واقع شده) حرکت کنین و از شهر خارج شید ، وارد جاده ای میشین که شونزده کیلومتر اون با جاده مرکزی مشترکه و نقاط جمعیتی اصلی جزیره رو به همدیگه پیوند میده. اتوبان قشم – درگهان موسوم به اتوبان خلیج فارس، در این راه واقع شده.

۷- در طول راه درگهان، از روستاهای بسیار زیادی گذر می کنین : کووه ای، پی پشت، مسدوم، علامک، باخضر، لافت، طلادوری، گورزین، دهخدا، سهیلی، هفت رنگو، طبل، ملکی، دوربنی، گوران، چاهوشرقی، چاهوغربی، سرریگ، دولاب، کنار مشکی، مرادی، اشتربنی و باسعید.

۸- دیدنیای راه جاده شمالی قشم عبارتند از:  اسکله زیبای کووه ای – کارگاه لنج سازی ( در ساحل مقابل پی پشت) – سد تاریخی ( از دوره ساسانیان) پی پشت و نخلستانا. معمولا در کنار اونا می تونین خرمای تازه قشم رو بخرین.

یادتون باشه که جدید ترین اطلاعات گردشگری ایران و جهان رو هر روز در سایت دنیای سفر دنبال کنین.