اردیبهشت 9, 1403

راهنمای سفر به کرواسی؛ مروارید دریای آدریاتیک

مثل ، و حتی مراکش، یکی از مقصدهای گردشگری پر مسافر در یکی بیست سال گذشته، کشور کرواسی، در قلب قاره سبزه که واسه علاقمندان به گردشگری هیجانی در تابستون، یه مقصد فوق العاده هستش.
اگه شمام عاشق سفر به مناطق کمتر دیده شده جهان با جشنواره ای از زیباییا و مزه ها و طبیعتی سرسبز و هزار رنگ هستین، سفر به نگین آدریاتیک، بهشت بالکان و قلب اروپای مرکزی رو به شما پیشنهاد می کنیم.

کرواسی، جایی که واسه ایرانیان یادآور مربیان سرشناس فوتباله، یکی از جذابیتای گردشگری منطقه بالکان بوده که در هیاهوی سفر به آنتالیا و دبی و مالزی، در چند دهه گذشته کمتر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته.

جایی که ، ۲۵ دلیل واسه سفر به اونجا لیست می کنه، طبیعتی باور نکردنی و معماری باشکوه داره که برگی از تاریخ اروپای مرکزی رو روایت کرده و جشنواره ای از غذاهای خوشمزه و سبک زندگی خاصی رو در برابر دید جهانگردان هیجانی قرار میده. کرواسی رو باید مقصد گردشگری جور واجور واسه همه نوع سلایق دونست. چه واسه گردشگران طبیعت گرد، چه واسه کوله پشتی گرده ها، چه لاکچری بازه ها و حتی عاشقان گالری گردی و موزه گردی و تاریخ شناسی، کرواسی، یه مقصد نامعلوم جذابه.

گزارش امروز سرویس گردشگری ما، شما رو به دیدن تعدادی از مقصدهای توریستی کرواسی از زاگراب تا دوبروونیک می بره.

با کرواسی گردی امروز ما همراه باشین.

سفر به کشور هزار جزیره کرواسی

جمهوری کمتر شناخته شده کرواسی، کشوریه واقع در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگووین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرزه. زاگرب پایتخت و بزرگترین شهر کرواسیه. جمعیت کرواسی کمتر از ۵ میلیون نفره که بیشتر اونو کرواتا تشکیل میدن و زبون رسمی اونم کرواتی اسمشه. واحد پول این کشور کوناه. این کشور به دلیل ظرفیتای طبیعی جور واجور و سواحل مرجانی، در اولویتای گردشگری منطقه بالکان قرار داره.

اگه می خواید در تابستون پیش رو به جایی خاص و ارزون و با دردسرهای کم واسه دریافت روادید سفر کنین، کرواسی، نگین آدریاتیک، انتخاب خوبی میشه. در این کشور، خطوط ساحلی پهناوری هست که امکان گردشگری آبی و ورزشای هیجانی جورواجور رو در آبای زلال کرواسی که یادآور طبیعت بکر مالدیوه، در اختیار بالکان گرده ها قرار میده.

کسایی که به عروس جزایر آسیا سفر کردن، دریاهایی با طیفای باورنکردنی سبز زمردین و آبی لاجوردی رو در ساحلی مرجانی تماشا کردن که خیلی از جهانگردان رو عاشق طبیعت عجیب می کنه.
این فضا رو میشه در سواحل کرواسی تماشاگر بود. جایی واسه عاشقان لوسیون و آفتاب گیریای چند ساعته و سالنای ماساژ و پاساژهای تفریح و خرید و جشنواره ای از فرصتای جور واجور طبیعت گردی و گردشگری لاکچری و ارزون.

عاشقان کوهنوردی و کسایی که عاشق سفر به اعماق غارها و گردشگری زیر زمینی هستن و سلفی در کنار آبشار خروشان و هیجان روی رودخانه های پر آب رو در گرمای تابستون انتخاب می کنن، شک نداشته باشین، بهشت آدریاتیک براشون، تابستونی خاطره انگیز رو به ارمغان میاره.

کوله پشتی گرده ها و کوچ سرفینگا و حتی رایگان سوارها، کرواسی رو همیشه یکی از مقصدهای گردشگری جذاب با مردمانی مهمون نواز و میزبانانی خونگرم روایت می کنن که همه، بخشی از ارزشای سفر به کرواسی رو بیان می داره.
مشاهده آسیاییا و اروپاییایی که با دوچرخه رهسپار بهشت بالکان شدن، تصاویری عادی در شهرهای جور واجور این کشوره که اگه به این دیار سفر کردین، از لذت دوچرخه سواریای صبحگانی در مناطق جنگلی و حتی ساحلی اون در عصرگاه، بی بهره کنن.

هیجان گرده ها، کرواسی رو فرصتی واسه صخره نوردی و کوهنوردی و انجام ورزشایی نفس گیر مثل زیپ لاین، در طبیعت زیبای این منطقه می دونن و تریپ ادوایزریا هم با ده ها هزار کامنت، این مقصد گردشگری نامعلوم رو به گردشگران خودمونی و عاشقان کشف مناطق قشنگتر و کمتر دست خورده قاره سبز، پیشنهاد می کنن.

بهترین وقت سفر به کرواسی

همیشه تعیین بهترین زمان واسه مسافرت به نقاط جور واجور جهان، تاثیر زیادی در صرفه جویی هزینه های سفر داشته و می تونه فرصتای مختلفی رو در اختیار بهانگردان پر سفر بذاره. این قضیه واسه کرواسی هم صدق می کنه.
در واقع، آب و هوای مدیترانه ای کرواسی دلیل می شه تا در بیشتر ایام سال بشه به غیر از دسامبر تا اوایل مارچ که هوا خیلی سرد می شه، به کرواسی گردی پرداخت.

در شهرهای کرواسی، تماشاگر آب و هوای قاره ای معتدل هستیم که واسه هر نوع سلیقه گردشگران، وضعیت مطلوبی هستش.
از اوایل ماه ژوئن تا اواسط سپتامبر هر سال، کرواسی مخصوصا شهرهای اصلی، با حمله گردشگران ارزون گرد مواجه می شه.

قبل از این ماه ها که در بالا گفتیم، شرایط گردشگری کرواسی خلوت تر شده و قیمتا هم به نسبت ماه های پر گردشگر که High-season است، روند نزولی پیدا می کنه.
این قضیه واسه دیگه مقصدهای گردشگری اروپا به خصوص در نواحی شمالی مانند آلمان و اسکاندیناوی هم حاکمه. به هر حال، یکی از مواردی که در بودجه سفر مهمه،‌ انتخاب فصل خوب واسه سفر به نقاط جور واجور دنیاس که باید در نظر داشت.

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کلا، کرواسی کشور ارزانی بوده و خورد و خوارک و هزینه های اقامتی به نسبت بعضی از مقصدهای پر مسافر قاره سبز مانند پاریس،‌ برلین، زوریخ و رم و بارسلونا، گردشگری کم خرجی رو واسه کرواسی گرده ها به ارمغان می آورد.

زاگرب گردی

این منطقه، از جمله بخشای باستانی واسه ۸۰۰ سال پیشه. زاگرب، موزه ها و گالریای زیادی داره که بهتره در برنامه گردشگری شهری کرواسی گرده ها قرار بگیره.
واسه باخبر شدن از برنامه های موزه های شهر به این درگاه مراجعه کنین.

یکی دیگه از جاهایی که پیشنهاد می شه در زاگرب دیده شه، باغ گیاه شناسی زاگرب بود که محفل تحقیقاتی دانشگاه این شهره. باغ گیاه شناسی زاگرب، در ۵۰ هزار متر مربع، جشنواره ای از ۱۰ هزار گونه گیاه دارویی رو در برابر نمایش عمومی قرار داده. درگاه رسمی اطلاع رسانی زاگرب  رو در این نشانی دنبال کنین که اطلاعات خوبی درباره گردش در این شهر میده.

اگه با کودکان و نوجوانان به زاگرب می رید، در این صفحه پیشنهادات جذابی براتون تدارک دیده شده.

جزیره گردی در کورناتی و زلانتی رات

زاگرب، کشور  هزار جزیره س. یکی از کارایی که در سفر به زاگرب باید در دستور کار داشت و براش وقت و هزینه کرد، سفر به تعدادی از جزایر قشنگتر و خاطره انگیز کرواسیه. اگه به یاد سفر به مالدیو و فیلیپین، کشور جزیره های آسیا هستین، کورناتی گردی در این شبه جزیره قشنگتر کرواسی رو پیشنهاد می کنیم.

بیشتر از ۸۰ جزیره کوچیک در این منطقه جذاب خالی از ساکنان هست که کلبه های سنگی موجود در اون، فرصت اقامت چند ساعت یا چند روزه در اختیار طبیعت گرده ها قرار میده.

شاخ طلایی کرواسی رو ZLANTI RAT می دونن که یه سری از درختان سرسبز رو در خود جای داده و یکی از مقصدهای گردشگری خاص و باورنکردنی کرواسی هستش.
کایاک و قایقرانی و ورزشای دریایی معمولا در این منطقه کرواسی در اختیار گردشگران قرار میگیره. از اینجا میشه به شهر اسپیلت کرواسی رفت.

سفر به زادار

یکی دیگه از مقصدهای گردشگری تاریخی کرواسی رو میشه ZADAR دونست که به قرن دهم میلادی برمیگرده. جشنواره ای از رنگ و نقش و طرح رو روی دیواره های دیدنی کلیساهای شهر تماشاگر هستین. از آناستازیا تا کریسوگنوس، فرصت زادار گردی تاریخی رو براتون جفت و جور می کنه.

کورکولا، شهر تاریخی دیگری در جنوب شهر دالماسی، جایی واسه گردشگری قرون وسطاییه که می گن، خونه مارکوپولو، گردشگر معروف ونیزی هم در اونجا قرار داره.
چون این سیاح معروف ایتالیایی، در اونجا به دنیا اومد. جالبه بدونین، از شهر اسپیلت و دوبروونیک میشه به این شهر تاریخی سفر کرد و اتوبوسای زیادی در طول روز به این مقصد در تردد هستن.

سفر به شهر دیدنی دوبرونیک

شهر باشکوه کرواسیا، همین Dubrovnikه که اونو با ونیز و آمستردام قیاس می کنن. جایی که برنارد شاو، نویسنده شهیر بریتانیایی در وصفش گفته بود که اگه بهشت روی زمین رو می خواید ببینین، به دوبورونیک کرواسی برید.

تاریخ گرده ها و علاقمندان به گردش در تاریخ، دیواره های شهر قدیمی دوبرونیک کرواسی که یادآور قرون وسطا در قاره سبزه رو در نظر داشته باشن. جایی که ثبت یونسکو شده و فرصت گردش صبحگاهی در میان برج و باروهای این منطقه قشنگتر و تاریخی رو براتون جفت و جور می کنه.

از تپه های منطقه که به اون نگاه کنین، تصویری کارت پستالی از منطقه مسکونی با سقفای نارنجی در حاشیه دریای لاجوردی آدریاتیک رو ناظر هستین که فرصت عالی واسه سلفی بگیرهای اینستاگرامه. بالا رفتن از دیواره های دفاعی این شهر قدیمی و مشاهده خونهای قدیمی و سبک زندگی مردمون اون دیار در این منطقه خالی از لطف نیس.

البته در این شهر، خیابون تاریخی جذابی قرار داره که مثل شانزلیره پاریس و استقلال استانبول، جشنواره ای از کافه ها و رستورانا و برنده های معروف و مقصد گردشگری نایت لایف کرواسیه. خیابانی سیصد متری که قدمتش به قرن پانزدهم برمیگرده.

البته کلیسای تاریخی و زیبای طرح گوتیگ دوبرونیک هم  که عاشقان تاریخ هنر و معماری، بر دیواره هاش، شاهکارهای رافائل و آندره بوفالینی رو تماشاگر هستن، از جمله مقصدهای گردشگری دیدنی این شهر جذابه.  میدون گردی در Loggia رو هم در این شهر قشنگتر یادتون نره که میزبان کلیسای سنت Blaiseه.

مقاله دیگر :   چگونه در زندگی خوشحال باشیم؟

موزه روابط شکست خورده زاگرب

در پایتخت زیبای کرواسی، موزه ای هست به نام:‌ Museum of Broken Relation که موزه روابط شکست خورده اسمشه. زاگرب علاوه بر اینکه موزه‌های تاریخی و هنری زیادی داره، یه موزه‌ی متفاوت و دیدنی هم داره که باید در سفر به زاگرب حتما از اون دیدن کنین.

موزه‌ی روابط شکست‌خورده مجموعه‌ای از اشیای شخصی و آثار هنریه که از عشاق قدیمی جمع آوری شده و زیر هر کدوم ماجرای یه عشق و رابطه‌ی شکست‌خورده نوشته شده.
پیشنهادای تریپ ادوایزریا در بازدید از این موزه باحال که نشون دهنده روابط  رمانتیکه رو در این نشانی کنین.

درگاه این موزه رو در این دنبال کنین.

پارک ملی پلیتویک

یکی از مقصدهای گردشگری جذاب کرواسی، پارک ملی Plitvic این کشوره. اگه عاشق پارکای ملی هستین، پارک ملی پلیتویک رو در نظر داشته باشین. شونزده دریاچه جذاب با طیف رنگ زمردین خود، نظرهای بسیاری رو عاشق طبیعت عجیب خود می کنه و امکان گردش در اون روی پلای چوبی جفت و جور شده.

در دور و بر این پارک قشنگتر، مراکز اقامتی متنوعی داره که می تونین در اونا هم یه شب اقامت کنین و لذت بهتری از پلیتویک گردی رو تجربه کنین. از مرکز زاگرب واسه سفر به این منطقه، اتوبوس و تاکسی در دسترسه.این پارک ملی حفاظت شده، شکلای جور واجور و اقسام حیوانات وحشی رو در خود جای داده اما گردشگران با احتمال خیلی کم تماشاگر حضور اونا در وسعت ۲۹۶ کیلومتر مربعی پارک هستن.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره ظرفیتای گردشگری و طبیعت گردی این پارک به اون مراجعه کنین. این پارک از جمله میراث طبیعی عجیب کرواسیه که در سال ۱۹۷۹ میلادی به فهرست آثار طبیعی یونسکو اضافه شد.
درباره این پارک در هم میشه اطلاعات بیشتری بدست آورد.

سفر به اسپلیت

شهر Split، دومین شهر بزرگ کرواسی، یکی از مقصدهای گردشگری جذاب کرواسی در خارج از پایتخت (زاگرب)، حتما شهر اسپلیته که در میان دیواره های به جا مونده از امپراطوری روم، بازم مقاوم وایس تاده.

کاخ دیولکسیان (Diocletian Palace)، یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی شهره که اتفاقا مشرف به دریای آدریاتیکه. در سفر به این منطقه، تماشاگر دروازه های باشکوه کاخ هستین که تنها یه دروازه، مشرف به دریاست. البته کلیسای بزرگ و زیبای در این شهر خودنمایی می کنه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد.

سفر به Hvar

نامی عجیب واسه مشتاقان سفر به بهشت آدریاتیک! خوار (Hvar)، یکی از شهرهای کارت پستالی و فوق العاده قشنگتر کرواسی، جایی که شوق تماشای جزایر الماسی رو واسه هیجان گرده ها به ارمغان می اورد.

مثل شهر رویایی ونیز ایتالیا، بخشی از مناطق شهر رو نمیشه با خودرو در نوردید و باید قایق سواری و دوچرخه سواری و پیاده روی رو جانشین روشای خودرویی کرد.
پیشنهادای تریپ ادوایزری  ها در سفر به این شهر دیدنی رو در نظر داشته باشین. اطلاعات گردشگری شهر رو هم در این دنبال کنین.

در این شهر ساحلی جذاب، کلیسای جامع واسه قرن پانزدهم دیده می شه که در دور و بر اون، فرصتای قایق سواری و ماهیگیری و شنا و ورزشای آبی متنوعی در انتظار عاشقان گردشگری هیجانی در منطقه ای قشنگتر هستش.
خوار گردی در کرواسی، محبوب سلبریتیای دنیای موسیقی و سینما و ورزشه. جایی مثل نیس فرانسه، جشنواره ای از رنگا و برنده ها واسه لاکچری گرده ها.

شکم گردی در کرواسی

کرواسی هم مثل کشورای نزدیک دریا، بخشی از نیازای غذایی خود رو از موجودات دریایی تامین می کنه.
پس در سفر به این کشور، توقع داشته باشی که شکلای جور واجور و اقسام غذاهای دریایی با روشای جور واجور پخت و پز، در رستورانا سرو شه و اگه علاقه مند این نوع غذاها هستین، حتما با طعمای خاصی روبرو میشین.

آشپزی در کرواسی بسیار متفاوت و متنوعه. پس به سختی می‌توان تعیین کرد که  کدوم غذا به طور کامل واسه کرواسی و یه غذای اصیله. در مناطق شرقی، سس‌های تند مثل kulen و kulenova seka از اون سس‌هایی هستن که در طول سفر حتما باید امتحان کنین. یه غذای دیگه Čobanac اسمشه که خوراکی تشکیل شده از چند نوع گوشت با مقدار زیادی فلفل پاپریکا هستش.

در مناطق مرکز کرواسی پاستا به همراه پنیر یه غذای مشهور و لذیذه که štrukli اسمشه. واسه آشنایی با روش پخت استروکلی، به این مراجعه کنین.  در مناطق کوهستانی Lika و Gorski Kotar، وعده‌های غذایی جفت و جور شده از قارچ، توت‌های وحشی و گوشت‌های شکار، بسیار رایجه. یکی از غذاهای محلی این منطقه، سیب‌زمینی با پوشش بیکنه که police نامیده می‌شه و همراه با نوعای جورواجور پنیر سرو می‌شه.

فرصتای اقامتی در کرواسی

چه واسه کسایی که با تور سفر می کنن و چه کسایی که تکی یا گروهی خارج از تور سفر می کنن، فرصتای اقامتی در کرواسی، جور واجور و با رنجای قیمتی جورواجور در دسترسه. همه نوع اطلاعات مربوط به خونهای اجاره ای در شهرهای جور واجور این کشور رو میشه در AIRBNB دنبال کرد.
علاقمندان به رزرو هتل با تخفیف هم می تونن از HOTELS یا BOOKING استفاده کنن. البته کسایی که به شهرهای کمتر گردشگر کرواسی سفر می کنن، می تونن از هاستلا هم استفاده کرده و سفری به نسبت ارزون رو تجربه کنن.

البته کمپ زدن در مناطق جنگی و تجربه یه شب خوابیدن زیر آسمون پر ستاره مناطق بیرون زاگرب، تجربه خاطره انگیزیه که لونلی پلنتیا معمولا پیشنهاد می کنن.

حمل و نقل عمومی در کرواسی

حمل و نقل عمومی کرواسی مانند آلمان و فرانسه و سوئد، خیلی پیشرفته نیس.
اما واسه بودجه های جور واجور، فرصتای حمل و نقل متنوعی جفت و جور شده.
مثل وین و سالزبورگ اتریش، تراموا و قطار، در اختیار گردشگران واسه سفر در این منطقه جذاب بالکانه. اتوبوسای شهری هم قیمت زیادی نداره و بین ۱۰ تا ۲۰ کونا هزینه بلیطه. سایت اتوبوسرانی زاگراب رو در این نشانی ببینین و از برنامه سفر اتوبوس باخبر شید.

تاکسی در شهرهای کرواسی هم به نسبت خیلی از شهرهای قاره سبز، ارزون تره. واسه مسیرهای زیر ۲۰ کیلومتر، میشه با ۶۰ کونا سفر کرد.
اگه علاقمند به کرایه روزانه خودرو بودین، حدود ۵۰۰ کونا در نظر بگیرین و از این درگاه اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کرواسی از جمله مقصدهای گردشگریه که به دلیل ارزون بودن نسبی، ارزش داره دست کم ۲ یا ۳ شهر از اونو بازدید کنین و فقط در پایتخت اقامت نداشته باشین. این پیشنهاد همیشگی حرفه ایای کرواسی گرده.

خطوط اتوبوسرانی بین شهرها، با دسترسی روزانه به بلیط اتوبوس، این فرصت رو براتون جفت و جور می کنه تا با اتوبوسای مجهز به اینترنت پر سرعت و تهویه مطبوع خوب، رهسپار مناطق مختلفی از نگین آدریاتیک شید. بعضی وقتا دیده شده که رانندگان اتوبوس، به زبون انگلیسی آشنایی دارن و با لهجه کرواتی، قادر به صحبت با توریستا هستن. البته نقشه انگلیسی زبون هم می تونه تا حدودی مشکل شما رو واسه کرواسی گردی حل کنه.

مثل بعضی از کشورای آسیا و قاره سبز، خرید اینترنتی بلیط اگه کارت اعتباری ارزی داشته باشین، با تخفیف همراه میشه.

اطلاعات لازم

  • واحد پول: کونا (HRK)
  • اختلاف ساعت با تهران: ۹۰ دقیقه عقب تره.
  • برق شهری: ۲۳۰ ولت
  • شماره اضطراری عمومی: ۱۱۲
  • پلیس: ۱۹۲
  • اورژانس: ۱۹۴
  • سفارت ایران در زاگرب: به این مراجعه کنین.
  • سفارت کرواسی تو تهران: به این مراجعه کنین.

اطلاعات دریافت روادید گردشگری کرواسی

کشور کرواسی عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن نیس و ویزای کرواسی به صورت National (ملی) صادر می شه.
الان رایزنیایی واسه سفر بدون ویزای اتباع ایرونی به کرواسی داره انجام میشه که در صورت اجرا، اتباع ایرونی واسه سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزا ندارن و ویزای کرواسی واسه اونا در مرز ورودی کشور کرواسی صادر می شه.

الان مدارک زیر واسه ارسال ویزا کرواسی لازمه:

۱- اصل پاسپورت

۲- دو قطعه عکس ۶ در ۴ با پس زمینه سفید که تازگیا ( در ۶ ماه گذشته ) گرفته شده باشه.

۳- فرم تکمیل شده درخواست ویزای کرواسی

۴- بیمه مسافرتی

۵- گواهی تمکن مالی از بانک ( با حدود ۴۰ میلیون تومن موجودی ) و گردش مالی ۶ ماه گذشته حساب بانکی

۶- بلیط رفت و برگشت به کرواسی

۷- واچر هتل واسه تموم روزای مدت زمان اقامت

می تونیم بگیم که حضور درخواست کننده ویزا در زمان مصاحبه جهت اخذ ویزای کرواسی اجباری نیس و مصاحبه و انگشت نگاری انجام نمی شه و به خاطر همین آژانسای مسافرتی می تونن به وکالت از طرف مسافر، مبادرت به اخذ ویزا بکنن.

پیشنهادای خاص به کرواسی گرده ها

  • میزبانی رایگان: رایگان، در کرواسی هم منتظر شمان.
  • اتفاق گردی: در سفر به زاگرب، از رویدادهای بین المللی فرهنگی و هنری اینترنیشنی ها، غافل نشید.
  • همسفر گردی: ، همیشه واسه سفر به نقاط جور واجور کرواسی، دنبال همسفر هستن.
  • کرواسی گرده ها: ، واسه آشنایی با نقاط بکر و خاص گردشگری در نگین آدریاتیک، از ده ها هزار پیشنهاد استفاده کنن.
  • جزیره گرده ها: مناطقی مانند کوچولا، گرنجی گراد، ملی بودن، براک و جزیره حوار، از جمله مقصدهای جذاب گردشگری کرواسی هستن.
  • طبیعت گرده ها: عاشقان طبیعت، به درگاه رفته و جذابیتای طبیعی اونو دنبال کنن.
  • این ، پرتال اطلاع رسانی رسمی گردشگری کرواسیه که هزاران مشاوره آنلاین رو در اختیار گردشگران قرار میده.

اگه خواهان سفر به کرواسی در تابستون یا دیگه ایام سال هستین، اطلاعات دقیق سفر و مقصدهای گردشگری رو می تونین از سفارت تهران در زاگرب و سفارت کرواسی تو تهران بدست بیارین. علاقمندان به تحصیل در کرواسی، می تونن از فرصتای تحصیلی به زبون انگلیسی در استفاده کنن.