اردیبهشت 8, 1403

موشک کروز قدرتمندی که در زمین، صخره و بتن نفوذ می کند

پنتاگون خبر داده که جدیدترین موشک کروز هوا به زمین آمریکا بردی بسیار بیشتر از نسخه های دیگه داره که به اون اجازه میده اهداف خود رو از فاصله هایی بسیار دورتر از گذشته نابود سازه. موشک کروز JASSM-XR به جنگندهای تاکتیکی آمریکا این توانایی رو میده که اهداف مورد نظرشون در فاصله های دورتر از ۱٫۰۰۰ مایل (۱٫۶۰۰ کیلومتر) مورد هدف خود بذارن. واسه این که این فاصله طولانی رو درک کنین باید بگیم که قدرت این موشک مانند اینه که بمب افکنی در آسمون شهر منهتن بتونه موشکای خود رو به اهدافی در مینیاپولیس در مینه سوتا یا جکسون وایل در فلوریدا با دقت بسیار بالا شلیک کنه.

این موشک کروز که با عنوان موشک Joint Air-to-Surface Standoff Missile شناخته می شه یه موشک کروز ساب سونیک (سرعت کمتر از سرعت صوت) است. این موشک که واسه دور موندن از دید رادارهای دشمن در ارتفاعی بسیار پایین حرکت می کنه از سیستمای پیشرفته جی پی اس مقاوم در برابر پارازیت و سیستم هدایت و مسیریابی داخلی واسه حرکت در راهی از پیش تعیین شده به سمت هدفش استفاده می کنه.
لحظاتی قبل از برخورد، این موشک کروز به حالت جستجوی تصویری مادون قرمز از راه سیستمی که در نوک اون تعبیه شده در اومده تا هدف رو شناسایی کنه و بعد خود رو به هدف می کوبد.

موشک کروز JASSM حدود ۱٫۰۰۰ پوند (۴۵۳٫۵ کیلوگرم) وزن داره و کلاهک اون دارای یه فیوز هوشمند اصابت به اهداف سخته که به اون اجازه میده در زمین، صخره و بتون نفوذ می کنه.
این موشک اولین بار در آوریل ۲۰۱۸ واسه حمله به مواضعی در سوریه استفاده کرده شد.
این موشکا از بمب افکنای B-1B Lancer شلیک شدن اما بمب افکنا و جنگندهای دیگه نیروی هوایی آمریکا مانند B-2، B-52H، F-15E و F-16 هم می تونن این موشک رو حمل و شلیک کنن. موشکای اصلی JASSM به یه موتور توربوجت Teledyne CAE J402-CA-100 مجهز هستن که بردی نزدیک به ۲۳۰ مایل (۳۷۰) کیلومتر داشت.

مقاله دیگر :   نقد فیلم پاسیو، چرا فیلم پاسیو به درد سینمای هنر و تجربه نمی‌خورد؟

نسخه JASSM-ER این برد رو با استفده از موتور توربوفن بهینه سوز Williams International F107-WR-105 و باکای سوخت بزرگ تر به ۵۰۰ مایل (۸۰۵ کیلومتر) بالا برد. دوشنبه گذشته بود که پنتاگون قراردادی به ارزش ۵۱ میلیون دلار با شرکت لاکهید مارتین بست تا نسخه جدیدی از این موشک کروز رو با نام Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extreme Range (JASSM-XR پیشرفت دهد. این موشک کروز جدید بیشتر از ۱٫۰۰۰ مایل برد داره و به احتمال فراوون از یه باک بسیار بزرگ تر و بهینه سازیایی در سیستم مسیریابی داخلی واسه نگه داشتن موشک در راه تعیین شده و درست بهره میبره. داشتن برد بیشتر باعث انعطاف پذیری بیشتر در عملیاتا و افزایش پیدا کردن توان باقی موندن هواپیما می شه.

موشک کروز JASSM-XR حالا می تونه اهدافی رو در عمق خاک دشمن هدف بذاره یا مسافتی طولانی تر رو واسه دور زدن سیستم دفاع موشکی دشمن بپیماید تا از راهی غیرقابل انتظار به هدف برخورد کنه.
هم اینکه ساخت این موشک کروز بسیار قوی و پیشرفته بدین معنی میشه که بمب افکنا و جنگندهای بدون قدرت پنهانکاری مانند بمب افکن بزرگ بی-۵۲ می تونن محموله خود رو بسیار دورتر از منطقه تحت نفوذ سیستمای دفاع موشکی دشمن رها کنن. براساس این قرارداد، موشک کروز JASSM-XR در آگوست سال ۲۰۲۳ آماده تحویل به نیروی هوایی آمریکا میشه.

موشک ضد تانک جدید آمریکا که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینیه

۷ کشور قدرتمندی که دارای ناوگان زیردریایی با توانایی حمل موشک بالستیک هستن

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی ترسناک واسه مقامات آمریکا

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه