اردیبهشت 8, 1403

طوفان حراجی هنر تهران با فروش ۷۸ تابلو به قیمت ۳۱ میلیارد تومان

حراجی تهران واسه چندمین سال پشت سر هم درسالن  هتل باشکوه پارسیان آزادی پایتخت با حضور ۸۰۰ مهمون دعوت شده برگزار شد و ده ها کلکسیونر هنری از سراسر کشور در این شب طوفانی خرید و فروش تابلوهای نقاشی حضور پیدا کردن. در این حراجی که مثل سالهای گذشته، آثار هنری از هنرمندان جوون و پیشکسوت عرضه شده بود، در کل ۷۸ اثر معرفی شد که به قیمت ۳۱ میلیارد تومن به فروش رفت. گرون ترین تابلو نقاشی به فروش رفته در حراجی تهران، بازم اثری از سهراب سپهری بود که با قیمت پنج میلیارد و یه صد میلیون تومن به فروش رفت. جزییات طوفانی ترین جشن حراجی ایران رو در گزارش امروز سرویس هنری ما بخونین. برادران پاکدل و رضا کیانیان که خود دستی بر آتیش نقاشی و عکاسی و حضور در حراجیای بین المللی دارن، در نهمین حراجی تهران مثل دوره های پیش حضور داشتن.

حراجی تهران بزودی جهانی می شه

خبر برگزاری حراجی تهران هر سال، در کانون توجه رسانه های هنری جهان قرار میگیره. درخشش این حراجی رو میشه در حراجی دوبی دید که بعضی از کلکسیونرهای ایرونی، آثار منتخب خود رو به بهای زیادی در اونجا به فروش رسونده ان. در شب هشتم تیر ماه ۹۷، بیشتر از ۸۰۰ دعوت شده به سالن باشکوه هتل پارسیان آزادی تهران، رقابتی واسه خرید معروف ترین تابلوهای نقاشی ایران شد که در کل، گردش ۳۱ میلیارد تومانی رو ثبت کرد و نشون داد که بازم، هنر نقاشی یکی از زمینه های عالی واسه سرمایه گذاری دراز مدت بوده و اقتصاد هنر در ایران در راه شکوفایی قرار داره.
قبلا در گزارشای گالری گردی ما به این موضوع اشاره کرده بودیم که خرید آثار هنری به خصوص جنشای جدید نقاشی ایران و جهان به نگاه ۱ یا ۳ دهه آینده، میتونه سود سرشاری رو نصیب خریداران تابلوهای نقاشی کنه.

در این شب فقط ۱۳ اثر زیر یکصد میلیون تومن به فروش رسیدن:

    • ۳ اثر از ناصر اویسی، گارنیک درهاکوپیان، جعفر روحبخش هر یک ۸۵ میلیون تومن

  • اثری از دوستعلی معیرالممالک ۸۰ میلیون تومن
    • دو اثر از سمبات درکیورقیان و هانیبال الخاص ۷۵ میلیون تومن

  •  اثری از ابوالحسن صدیقی ۷۰ میلیون تومن

 

 

  •  اثری از محمود جوادی پور ۶۰ میلیون تومن

  •  کاری از عیسی بهادری ۵۵ میلیون تومن

    •  ۳ اثر از احمد اسفندیاری، سیاوش کسرایی و حسین شیخ ۴۰ میلیون تومن
  • اثری از محسن سهیلی ۳۸ میلیون تومن

گزارشی از یه شب میلیاردی

در شب طوفانی حراج نقاشیای راه یافته به حراج تهران در سال ۹۷، عنوان گرون ترین  اثر به تابلوی بزرگ ۱۰۰ در ۳۰۰ سانتی متری از زنده یاد سهراب سپهری  رسید که به رقم بیشتر از ۵ میلیارد تومن به فروش رسید. این اثر رو کلکسیونری به نام خونواده گلستان به حراجی عرضه کرد که با چکش اول خریداری شد. اثری کمینه گرا، شاعرانه با هماهنگی رنگی بسیار قشنگتر از سهراب شعر فارسی. نقاشی از منصور قندریز یه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومن و اثری از رضا مافی یه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومن فروخته شدن.

استاد محمود فرشچیان، اسطوره مینیاتور معاصر ایران هم در این حراجی با ارائه یه اثر رکورد دار شد و تابلو اون با قیمت ۹۰۰ میلیون تومن به فروش رسید. اثری بدون عنوان از استاد منوچهر یکتایی هم با قیمت قابل توجه  ۸۰۰ میلیون تومانی به فروش  رسید. علاوه بر اینا، یه اثر با آینه از منیر فرمانفرمائیان، مجسمه پرنده از بهمن محصص و نقاشی از فریده لاشایی هر یک ۷۵۰ میلیون تومن، پرتره ای از رجال دوران کمال الملک ۷۰۰ میلیون تومن، نقاشی دو قطعه ای از آیدین آغداشلو ۶۵۰ میلیون تومن، آثاری از پرویز تناولی و سید محمد احصایی هر یک ۶۰۰ میلیون تومن، دو اثر از کوروش شیشه گران و سیراک ملکونیان هر یک ۵۵۰ میلیون تومن و اثر آیینه کاری از منیر فرمانفرمائیان ۵۲۰ میلیون تومن دارای رتبه های بعدی فروش شدن.

در نهمین حراج تهران اثر دیگری از منوچهر یکتایی ۴۸۰ میلیون تومن، مجسمه هیچ پرویز تناولی و نقاشی فرامرز پیلارام هر یک ۴۵۰ میلیون تومن، دو اثر خط از حسن زرین قلم و سید محمد احصایی هر یک ۴۲۰ میلیون تومن و نقاشی از مسعود عربشاهی ۴۰۰ میلیون تومن چکش خورند.

نقاشی از حسین کاظمی ۳۸۰ میلیون تومن، اثری از مسعود عربشاهی ۳۶۰ میلیون تومن، مجسمه ای از ژازه تباتبایی ۳۴۰ میلیون تومن، نقاشی از ابوالقاسم  سعیدی ۳۲۰ میلیون تومن فروخته شدن و پنج اثر روی قیمت مشابه ۳۰۰ میلیون تومن به فروش رسیدن: پرویز کلانتری، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه ای، حسین کاظمی و حسین زنده رودی.

در این شب «هیچ» دیگری از پرویز تناولی ۲۹۰ میلیون تومن، نقاشی از ناصر عصار ۲۸۰ میلیون تومن، دو اثر غلامحسین نامی و مهدی ویشکایی هر یک ۲۵۰ میلیون تومن، دو اثر لیلی متین دفتری و ناصر عصار هر یک ۲۴۰ میلیون تومن به فروش رسیدن و سه اثر روی قیمت مشابه ۲۲۰ میلیون تومن چکش خوردند: محسن وزیری مقدم، عباس کیارستمی و کیخسرو خروش.

در حراج نهم تهران دو اثر از جلیل رسولی و بهجت بالاترین جایگاه هر یک ۱۹۰ میلیون تومن، نقاشی از عبدالرضا دریابیگی ۱۸۰ میلیون تومن، سه اثر از حسین خطایی، مهدی ویشکایی و حسین محجوبی هر یک ۱۶۰ میلیون تومن، نقاشی از عباس کاتوزیان ۱۵۰ میلیون تومن، چهار اثر از ابوالقاسم سعیدی، سونیا بالاسانیان، علیرضا اسپهبد و ناصر اویسی هر یک ۱۴۰ میلیون تومن، سه اثر از مش اسماعیل، عبدالرضا دریابیگی و جعفر روحبخش هر یک ۱۳۰ میلیون تومن، نقاشی از هوشنگ دکتر نیا ۱۲۰ میلیون تومن، چهار اثر از رضا مافی، پروانه اعتمادی، فرشید ملکی، یرواند نهاپتیان هر یک ۱۱۰ میلیون تومن و سه اثر منوچهر احتیاجی، محسن وزیری مقدم و محمود زنگنه یکصد میلیون تومن چکش خوردند.

فروشای میلیاردی حراج تهران در سالای گذشته و استقبال گسترده جهانی از آثار نقاشی و نقاشی خط و مجسمه سازی هنرمندان ایرونی در حراجی هنر دوبی و دیگه کشورای آسیایی نشون دهنده این واقعیته که ارزش آثار هنری هنرمندان ایرونی در نگاه دراز مدت، به مراتب بیشتر از قیمتای امروزی آنهم در قیاس با دلار ۸ هزار تومانیه. آثاری که با گذشت زمان و معروفیت هنرمند، به بهای عجیب ای در حراجیای مطرح جهان عرضه می شه.
سرمایه گذاری در هنر رو جدی بگیرین و گالری گردی رو یادتون نره.

مقاله دیگر :   شگفت انگیز و رنگارنگ؛ نگاهی به برترین تصاویر میکروسکوپی گرفته شده در سال ۲۰۱۶ میلادی