اردیبهشت 8, 1403

آیا مصرف نوشابه به مغز آسیب می رساند؟

بارها در مورد زیانای نوشابه مطالبی رو با شما در میان گذاشتیم، اما شاید هنوزم به طور کامل با مخاطرات این نوشیدنی محبوب آشنا نشده باشین یا اونا رو خیلی جدی نگرفته باشین. نوشابه نه فقط ارزش غذایی نداره بلکه باعث از بین رفتن دندانا می شه و واسه آبرسانی به بدن هم گزینه مناسبی به حساب نمیاد.
هم اینکه دلیل چاقی، افزایش قند خون، پوکی استخون و بسیاری دیگه از مشکلات جدی واسه سلامتی می شه.

تازگیا و با انجام تحقیقات و پژوهشای محققان نظریه جدیدی هم ارائه شده که بخش سلامت ما نتیجه این تحقیق گذشته رو با شما مطرح می کنه.

در این مطالعه که در نشریه «فراموشی و زوال عقل» به منتشر کردن رسید، نشون داده شد که ممکنه «فروکتوز» موجود در نوشیدنیای شیرین دلیل آسیب به مغز شه.
گروه پژوهشی از دانشگاه بوستون، داده هایی رو از مرکز تحقیقات قلب «فرمینگام» بدست بیارن و نشون دادن آدمایی که از نوشیدنیای پرشکر بیشتری استفاده می کنن، بیشتر از بقیه در برابر ضعیف شدن حافظه، کوچیک شدن حجم مغز و «هیپوکمپوس» یا «اسبک مغز» می شن.
«هیپوکمپوس» بخشی مهمی از مغزه که در یادگیری و نگهداشتن مطالب اجرای نقش می کنه.

در مطالعه دیگری که نتیجه اون در نشریه «سکته» به چاپ رسید، نشون داده شد آدمایی که هر روز نوشابه می خورن، سه برابر بیشتر از بقیه، در برابر دچار شدن به سرطان و زوال عقل هستن.

اولین تحقیق یافته های اسکنا و آزمایشای شناختی در میان ۴۰۰۰ نفر از فرزندان و نسل سومیایی رو بررسی کرد که به صورت داوطلبانه در مرکز مطالعه قلب «فرمینگام» ثبت نام کرده بودن.

گروه اول آدمایی بودن که روزانه بیشتر از دو نوشیدنی شیرین میل می کردن. این نوشیدنیای شیرین شامل شکلای جور واجور آبمیوها، نوشیدنیایی شامل طعم دهنده ها و یا مصرف نوشابه اونم بیشتر از سه بار در طول هفته بود. محققان به این نتیجه رسیدن که درمیون این گروه، سن مغز با افزایش روبروس. این افزایش سن شامل کوچیک شدن مغز، ضعیف شدن کم کم حافظه و به اصطلاح عادی پزشکی، آب رفتن «هیپوکمپوس» بود که همه این عوامل از خطر فاکتورهای دچار شدن به مراحل اولیه فراموشی هستن.

هم اینکه محققان به این نتیجه رسیدن افزایش مصرف نوشیدنیای رژیمی، دست کم یه بار در هفته، به کوچیک شدن اندازه مغز میرسه.

مقاله دیگر :   با بهترین سایت های مد و لباس دنیا آشنا شوید

در تحقیق دوم، داده ها فقط از بین گروه های سن بالا انتخاب و تمرکز اصلی مطالعه بر آدمایی قرار داده شد که سکته های قلبی رو تجربه کرده بودن و یا تحت درمان بیماریای مربوط به زوال عقل یا فراموشی قرار داشتن. محققان نوشیدنیایی که این گروه در طول ۷ سال میل می کردن رو مورد بررسی قرار دادن و بعد این کار رو در میان داوطلبان به مدت ۱۰ سال ادامه دادن.

در این مطالعه ۲٫۸۸۸ فرد بالای ۴۵ سال که سابقه سکته داشتن و ۱٫۴۸۴ فرد گرفتار به زوال عقل که در سنین بالای ۶۰ سال بودن، مورد موشکافی قرار گرفتن. محققان به این نتیجه رسیدن در میان آدمایی که در رژیم روزانه خود دست کم یه بار نوشیدنیای رژیمی میل می کردن، سه برابر بیشتر از بقیه به سکته و زوال عقل گرفتار می شن.

مهمه که بدونین در هر دو مطالعه رابطه بین مصرف نوشیدنیای شیرین به اثبات رسید اما رابطه دلیل و معلولی این وسط نبود. پیشنهاد محققان این تحقیقات اون هستش که از مصرف بیشتر از اندازه نوشابه های رژیمی و شیرین، دوری شه با این حال پژوهشای بیشتری لازمه که به درستی دونسته شه که چیجوری این نوشیدنیا دلیل آسیب رسوندن به مغز می شن و چقدر در دچار شدن به بیماریای قلبی و عروقی و یا گرفتار شدن به دیابت دخالت دارن.

پروفسور «سودها سشادری» از دانشگاه پزشکی بوستون در این باره میگه: “تحقیقات انجام شده الان تموم اون چیزی نیستن که باید در مورد نوشیدنیای شیرین دونسته شن بلکه نتیجه ارائه شده، تنها پیشنهادی با پایه های سفت علمیه. به نظر می رسه جانشین کردن نوشیدنیای شیرین با شیرین کننده های مصنوعی هم نتونسته با توفیق چندانی روبرو باشه.”

شاید آگاهی الان شما از یافته های این تحقیق بتونه اندازه مصرف نوشیدنیای شیرین در رژیم غذایی شما رو هم کم کنه.
شاید هم با گذشت زمان قادر به حذف کامل اونا باشین.