اردیبهشت 9, 1403

۱۹ نکته ای که رعایت آنها سبب افزایش محبوبیت شما نزد دیگران خواهد شد

اینکه جذاب و دوست داشتنی به نظر برسین بیشتر از هر عامل دیگری به خودتون بستگی داره.
با اینکه بخشی از جذابیت می تونه به جنبه های ظاهری وابستگیای داشته باشه با این حال، میشه با به کار گیری بعضی از درسا، به بالا بردن سطح هوش احساسی مبادرت کرده و میانبرهایی رو در راه محبوب تر شدن در بین بقیه پیمود. در مورد این درسا نظرات و پیشنهادهای علمی زیادی هست که محققان از سراسر جهان با انجام تحقیقات زیادی، به اونا دست پیدا کردن.

با اینکه نمیشه همه این راهکارها رو به شکل یه نوشته در اختیارتون قرار داد اما ۱۹ مورد رو واسه تون برگزیده ایم که به کار گیری اونا در زندگی روزمره از شما فرد باحال تر و دوست داشتنی تری رو میسازه. این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

تماس چشمی مستقیم برقرار کنین

«هایدی گرانت هالوورسون»، در کتاب خود با عنوان «هیچکی تورو نمی فهمد» اینجور میگه: “تا وقتی که به فردی اعتماد نکنین، اونو دوست دارین.” در واقع دو عامل چگونگی برخورد بقیه با شما رو میسازه که این دو عامل عبارتند از: اندازه صمیمیت شما با اونا و هم صلاحیت تون.

علاوه بر این بقیه علاقمند هستن که مورد توجه قرار گیرند. یکی از راهکارهایی که می تونین توجه بقیه رو به خود جلب کنین اینه که با اونا تماس چشمی برقرار کنین. این کار یکی از موثرترین راهکارهای ایجاد رابطه با دیگرونه. «هالوورسون» بر این باورست که ایجاد تماس چشمی با بقیه دلیل می شه که صلاحیت تون هم به اونا انتقال پیدا کنه.

تحقیقات فراوون انجام شده در این مورد نشون میده آدمایی که اینجور تماس مستقیم چشمی رو با بقیه به وجود میارن، به عنوان افراد باهوش تر تلقی می شن.

لبخند بزنین

هیچوقت لبخند زدن رو در ایجاد رابطه و انتقال صمیمیت خود دست کم نگیرید. علاوه بر لبخند زدن، بخندین و بعضی وقتا هم شوخی کنین. در واقع آدما به طور ناخودآگاه مثل آینه عمل میکنن و رفتار شما رو درخشش میدن.
اگه هم می خواین محبوب تر باشین، از زبون بدن مثبت استفاده کنین. بقیه هم همین روند رو به شما انتقال میدن.

از خود اشتیاق نشون بدین

به همراه لبخند زدن، از خود اشتیاق و انرژی هم نشون بدین، از این جریان به «جذابیت» یا «کاریزما» یاد می شه.
محققان می گن که این کار نه فقط محبوبیت شما رو زیاد می کنه بلکه به بقیه هم انتقال پیدا می کنه.
اینجور روندی دلیل می شه که افراد پس از نشست و برخاست با شما احساس خوبی رو تجربه کنن.

 موبایل خود رو در داخل جیب تون بذارین

تا آخر صحبت یا جلسه کاری موبایل تون در داخل جیب تون بذارین. توجه کامل خود رو به جریانات دور و بر معطوف کرده و تمرکز کافی داشته باشین. اینکه روند عادی صحبت یا جلسه ای رو بر هم نزیند می تونه از عادات موثری به حساب آید که بدون این دست اون دست کردن تاثیر خود رو بر بقیه می ذاره.

سفت دست بدین

منظور از سفت دست دادن این نیس که موقع دست دادن بیشتر از اندازه دست طرف مقابل رو تحت فشار بذارین بلکه فقط کافیه با اون شُل دست ندین. این دلیل می شه که در همون اولین ثانیهای آشنایی با فرد جدیدی حس خوبی رو به اون منتقل کنین.

افراد رو به اسم صدا بزنین

واسه اینکه بتونین در این کار موفق باشین کارای زیر رو انجام بدین:

  • چندین بار نام فرد رو تکرار کنین تا بتونین اونو یادتون باشه.
  • اگه احتیاج به یادآوری نام اون دارین، اون نام رو به بقیه هم بگید.
  • اسامی رو در موبایل خود با کمی توضیح ذخیره کنین تا دقیقا بدونین که اون فرد رو در کجا دیدین.

این تصور هست که به خاطر آوردن نام افراد در زندگی و در محل کار دلیل ایجاد رابطه بهتر با اونا خصوصا در شرایط سخت تر می شه.
وقتی که افراد بدونن نام اونا رو به خاطر دارین، اونو نشونه ای از احترام به خود تلقی می کنن.

گوش کنین

از اونجایی که دو گوش و یه دهن دارین خوب پیداست که باید بیشتر گوش کرده و کمتر صحبت کنین.

تنها نشید بلکه به طور موثر به بقیه گوش بدین

آدمایی که بین بقیه محبوبیت دارن بیشتر شنوندگان بسیار خوبی هستن. گوش کردن موثر به بقیه دارای ۴ مرحله س : گوش دادن، تعبیر کردن، آزمایش کردن و جواب دادن.

مرحله اول نیازمند دقته. بعد باید به بررسی چیزی که شنیدین بپردازید و در صورت نبود روشن بودن مطالب، سئوالایی رو در اون رابطه سوال کنین. آزمایش کردن هم بدون معناست که بدون این دست اون دست کردن نتیجه گیری نکنین و به قضاوت بقیه نپردازید. مطمئن شین که قبل از بیان نظرتون، از اون موضوع اطلاع کامل رو بدست آورده اید. در آخر هم با ارائه بعضی از بازخوردها به طرف مقابل حالی کنین که خوب صحبتش رو گوش دادین.

بدونین که چیجوری تعریف و تمجیدی رو قبول کنین

واسه این کار بهتره طوری عمل کنین که فرد خودشیفته ای به نظر نرسید. از طرف دیگه باید قادر به تشکر کردن هم باشین. این کار اعتماد به نفس تون رو زیاد کرده و از شما فرد اجتماعی تری می سازه. پیشنهاد می شه به جای به کار بردن عباراتی چون «تو خودت چندین و چند برابر من لایق تعریف هستی»، اون تعریف رو پذیرفته، تشکر کنین و از شنیدن اون بیان خوشحالی و راضی بودن کنین.

نفس خود رو کنترل کنین

«هالوورسون» عقیده داره که راهکارهای موثر در تایید بقیه می تونه به ایجاد احساس با ارزشی در اونا برسه و دلیل می شه که به خود و زندگی شون معنادارتر نگاه کنن. مثلا وقتی که با یه فرد متخصص در رابطه هستین، می تونین از جملاتی چون « خودتون از این موضوع آگاهی دارین که در مورد بازایابی اجتماعی، اطلاعات بسیار خوبی دارین؟» استفاده کنین.

مقاله دیگر :   چگونه انواع مختلف کفش‌ را تمیز کنیم؟

با این روش، شما چیز جدیدی خواهید آموخت و طرف مقابل تون هم احساسی رو تجربه می کنه به اون نیازمنده. به همین راحتی می تونین تو یه موقعیت برنده- برنده قرار بگیرین.

اگه فردی در جمع به وسیله بقیه، متوقف شد، از اون بخواین که صحبت هاش رو ادامه بده

همه افراد داستانای خاص خودشون رو دارن. مثلا اگه فردی به دیگری بگه که لطفا داستان مربوط به دوچرخه ات رو به پایان برسان، اون وقت شما می تونین از اون فرد بخواین که بقیه اونو تعریف کنه.
با این کار احساس بهتر و راحت تری رو به فردی که ماجرایی رو تعریف می کنین، میدید و اون احساس می کنه که از اون قدرانی به عمل اومده.

احساس تاسف خود رو بگید

وقتی که با شنیدن خبر ناگواری با فردی بیان همدردی می کنین و بیان می دارین که از اون حادثه متاسف هستین، در اون اعتماد بیشتری رو به وجود میارید. پژوهشای انجام شده در رابطه در دانشگاه هاروارد نشون میده، آدمایی که این جور عمل نمی کنن، شانس کمتری واسه جلب اعتماد بقیه دارن و بقیه هم شماره تلفن خود رو به سختی واسه آشنایی بیشتر در اختیار اونا قرار میدن.

از جملات کوتاه در صحبت دوری کنین

اگه قصد پیدا کردن دوستان و روابط جدیدی رو دارین، باید با رد و بدل کردن تجربه هاش با بقیه و بیان علاقمندیای مشترک تون به شکل جملات و عبارات بلندتری با اونا رابطه برقرار کنین.

در مناسب ترین وضعیت بدنی قرار گیرید

چه وایس تاده و چه نشسته باشین، وضعیت بدن تا اندازه ای اندازه نزدیک شدن بقیه به شما رو مشخص می کنه.
زبون بدن تون هم می تونه چیزای زیادی رو در این رابطه بگه. «هالوورسون» عقیده داره که صاف نشستن، می تونه تاثیر مثبتی در انتقال صلاحیت شما به طرف مقابل داشته باشه.

پژوهشای انجام شده در این مورد نشون داده که بعضی از عادات نشستن، مثل باز کردن و شل نگه داشتن پاها، وضعیت آزادانه بازوها و کمی خم شدن به سمت جلو نه فقط اندازه اعتماد به نفس شما رو بالا می بره بلکه مواد شیمیایی بدن تون رو هم تحریک کرده و قدرت بیشتری هم به شما میده. «هالوورسون» عقیده داره که اینجور وضعیتایی می تونه صلاحیت شما رو به طرف مقابل منتقل کنه.

مناسب و قابل اعتماد باشین

اگه در میان جمع بیشتر از اندازه گرم و صمیمی باشین، شاید در میان افراد اون گروه شک و شبهه هایی رو به وجود بیارین. اگه هم بیشتر از اندازه از بقیه دوری کنین و برخوردتان با اونا سرد باشه، فرد از خود راضی و مغروری به نظر خواهید اومد. پس بهترین راه حل اینه که حد تعادل رو رعایت کنین. در واقع فرد معقولی به نظر برسین طوریکه بقیه بتونن به شما اعتماد کنن.

شکایت نکنین

در دور و بر افراد منفی بودن، بسیار آزار دهنده س. اینجور آدمایی انرژی شما رو هم از بین می برن. به جای اینکه غر بزنین و شکایت کنین، به خود کمک کرده و موضوع بهتری واسه صحبت کردن پیدا کنین.

در مکالمهای خود همه رو مخاطب بذارین

با نگاه کردن به تموم افراد یه گروه، این حس رو در اونا به وجود بیارین که به همه توجه می کنین و کسی در اون میان از دایره توجه شما خارج نمونده. حتی اگه تصور می کنین کسی قصد پرسیدن سئوالی از شما رو داره، نام اونو صدا بزنین. مثلا بگید که «می خواستی چیزی بگی؟» اما این نکته رو هم در نظر داشته باشین که بر یه فرد خاص تمرکز بیشتری نکنین چون که با این کار در بقیه یه جور ناامنی رو به وجود میارید.

زود به نتیجه نرسید

بعضی از مواقع ذهن ما به شکلی عمل می کنه که می خواد در مورد بقیه به یه نتیجه سریع دست پیدا کنه.
واسه اینکه اینجور اشتباهی رو مرتکب نشیم، بهتره بازیای غیرکلامی واسه ایجاد رابطه با بقیه رو بدونیم. ایرادی که به قضاوت سریع افراد وارد می شه اینه که مغز ما بدون در اختیار داشتن ساختارهای کافی، به نتیجه گیری دست یافته و این نشون دهنده اون هستش که دلیل آوردن کمی پشت نتیجه گیری سریع مون هست.

یه صحبت رو به درستی به پایان برسونین

در ایجاد رابطه با بقیه چگونگی پایان دادن به اون صحبت، تاثیر زیادی بر طرف مقابل می ذاره. پیشنهاد می شه در زمان پایان یه صحبت از اصطلاحاتی استفاده کنین که واسه فرد مقابل انرژی زا باشه و احساس خوبی رو واسه بقیه روز در اون به وجود آورد. می تونین حس خوب خود از اون صحبت رو گفته و اونو به عنوان یه خاطره خوب برشمارید. انجام اینجور کارای بسیار آسونه و خوب فرق میان افراد رو نشون میده.