اردیبهشت 9, 1403

آیا می دانستید مسمومیت غذایی شما به خاطر آخرین وعده ای که خورده اید نیست؟

هممون اینجور شرایطی رو تجربه کردیم: اول صبح با حالتی مثل ترش کردگی از خواب بیدار میشیم و بعد قبل از این که فهمیده دقیقاً چه اتفاقی افتاده باید خیلی سریعً خود رو به دستشویی برسونیم و این اتفاق شاید واسه چند روز ادامه داشته باشه. بعد از این که کمی حالتون بهتر شد اولین سوالی که از خود خواهید پرسید یا بقیه از شما خواهند پرسید اینه که چه خوردین؟ هر چند به طور کاملً طبیعی انگار شام شب قبل رو دلیل این موضوع بدونین اما شاید لازم باشه زمانای خیلی بیشتری قبل از شب گذشته رو جستجو کنین.

مسمومیت غذایی واسه نشون دادن علائم خود زمان تقریباً زیادی می خواد و معمولاً با احتمال خیلی کم به این سرعت خود رو نشون میده که اونو به شام شب قبل یا آخرین چیزی که خوردین نسبت بدین. براساس براورد مرکز کنترل و پیشگیری بیماریای آمریکا هرساله بین ۱ تا ۶ میلیون نفر از مردم این کشور به خاطر غذاهایی که می خورن مسموم می شن.
دلیل اونم اینه که یه عامل مریض کننده طوری راه خود رو به درون غذا پیدا می کنه و این اتفاق ممکنه در راه تولید یا آماده سازی غذا و یا از دستای نشسته خود شما باشه. نکته اینه که همونطور که شما به محض تماس داشتن با فردی که سرما خورده به سرعت به سرماخوردگی گرفتار نمی شه در مورد مسموم شدن هم عوامل مریض کننده واسه نشون دادن تاثیر خود به مقداری زمان نیاز دارن.

براساس تحقیقات انجام گرفته عوامل مریضی زایی که از راه غذا آدم رو گرفتار می کنن چهار مورد نوروویروس، سالمونلا، کلستریدیوم پرفرنژنس و کامپایلوباکتر هستن. در میون این ۴ عامل مریض کننده، سالمونلا نسبت به بقیه به زمان بسیار کمتری واسه نشون دادن علائم مسمومیت و تحت تاثیر قرار دادن قربونی نیاز داره که دستکم ۶ ساعت میشه و ممکنه تا ۲ روز هم به تعویق بیفته. کلستریدیوم پرفرنژنس هم واسه نشون دادن تاثیر خود دستکم به ۸ ساعت زمان نیاز دارن و همین زمان در مورد نوروویروس دستکم ۱۲ ساعت و در مورد کامپایلوباکتر دستکم دو روزه.

مقاله دیگر :   «شکارچی»؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

این موضوع بدون معناست که اگه به اسهال و استفراغ گرفتار شدید به احتمال فراوون مشکل شما از غذای قبل از آخرین وعده غذاییتان ناشی می شه یا حتی غذایی که چند روز پیش خوردین. خبر خوب اینه که خیلی از افراد هنگام گرفتار شدن به مسمومیت غذایی احتیاجی به مراجعه به دکتر ندارن اما اگه تب بالا دارین یا اسهال شما بیشتر از سه روز ادامه داشت بهتره به مراکز پزشکی مراجعه کنین. واسه جلوگیری از اینجور شرایط ناگواری بهتره که حتما قبل از هر وعده غذایی دستای خود رو خوب بشورید و سطوحی که غذا و مواد غذایی خود رو روی اونا می ذارین یا ظرفایی که به هر نحوی با غذای شما در تماس هستن رو به طور مرتب تمیز کنین.

از خوردن و ناخنک زدن به غذاها قبل از این که به اندازه کافی پخته شن دوری کنین چون هر غذایی واسه کامل پخته شدن و از بین رفتن عوامل میکروبی مسموم کننده درون خود به زمان متفاوتی واسه پختن نیاز داره.
در خارج از خونه شرایط کمی سخت تره و کسایی که معمولاً غذاشون رو از رستورانای بیرون از خونه می گیرن باید بسیار بیشتر مواظب مسمومیت باشن. در مورد غذاهایی که معمولاً بیشتر از بقیه غذاها باعث مسمومیت می شن باید بیشتر حواستون باشه مثلا غذاهای دریایی، گوشت قرمز،گوشت مرغ و تخم مرغ و حتی میوه ها و سبزیجات که کسی به خطرناک بودن اونا توجهی نمی کنه.
تحقیقات نشون داده که بیشتر از نصف عوامل مسموم کننده در مرحله تولید ترکیبات غذایی وارد اون شده و مرگای بسیاری رو به دنبال دارن.