اردیبهشت 8, 1403

عادت ها و احساسات ما چه تأثیری روی مغز ما دارند؟ از خواب و مطالعه تا عشق و تنفر

مغز آدم رو شاید بشه مرموزترین عضو بدن اون دونست. محققان همیشهً به واقعیات جدیدی در مورد چگونگی کارکرد مغز پی می برن، اما هنوزم خیلی از رازهای اون سر به مهر باقی مونده. در ادامه به تعدادی از باحال ترین کشفای علمی ای می پردازیم که در سالای گذشته در بخش پژوهشای مربوط به مغز آدم اتفاق افتاده. این حقایق شما رو حیرت زده می کنه.

۱- کمبود خواب طولانی به حافظه آسیب می زنه

محققان امریکایی فهمیدن کمبود خواب می تونه به حافظه آسیب بزنه و باعث بروز مریضی فراموشی شه.
در طول یه خواب کامل شبونه، سلولای مغزی، مغز ما رو از ترکیبات سمی ای که واسه اون خطرناک هستن پاک می کنن. اما اگه کسی همیشه کمبود خواب داشته باشه، این مسأله اثر ویرون کننده ای روی سلولای مغزی اون می ذاره.

۲- اضطراب دراز مدت مغز رو تخریب می کنه

تحلیل رفتن حافظه، توانایی یادگیری و خود کنترلی، همه مشکلاتی هستن که به دنبال اضطراب طولانی واسه ما به وجود میان. علاوه بر این، اضطراب دراز مدت فرد رو حساس، عصبی و حواس پرت می کنه و اونو تحت فشار قرار میده.

۳- عشق و نفرت نقاط اشتراک زیادی دارن

محققان بریتانیایی فهمیدن عشق و نفرت از نواحی مشابهی در مغز سرچشمه می گیرن. با این حال، احساس عشق، برخلاف نفرت، خیلی فعالیت قسمتایی از مغز رو کم می کنه که وظیفه قضاوت و تفکر منطقی رو برعهده دارن.

 

۴- مغز به کم آبی بدن حساسه

 

نزدیک به ۸۰ درصد از مغز ما رو آب تشکیل میده. پس، حتی یه کاهش کم در اندازه آب بدن (حدود ۲ درصد) باعث کم شدن دقیق شدن و فوکوس کردن وهوشیاری شده و منتهی به از بین رفتن حافظه کوتاه مدت و دیگه تواناییای شناختی می شه.

۵- بارداری ساختار مغز رو دچار تغییر می کنه

دانشندان ثابت کردن که بارداری، اندازه ماده خاکستری رو در قسمتایی از مغز که مسئول شناخت اجتماعی هستن کم می کنه و توانایی درک بقیه رو کم می کنه.
این تغییرات واسه استواری رابطه مادر و فرزندی لازمه و به مادر کمک می کنه نیازای فرزندش رو درک کنه و متوجه خطرات خارجی احتمالی شه.

۶- زیاده روی در مصرف مواد قندی به حافظه آسیب می زنه و توانایی یادگیری رو کم می کنه

بالا بودن اندازه قند طبیعی در رژیم غذایی باعث کند شدن کارکرد مغز و کاهش توانایی یادگیری، نگهداشتن اطلاعات و تمرکز می شه.

مقاله دیگر :   از بابِل تا جَده؛ با بلندترین ساختمان‌های دنیا آشنا شوید
چون قند زیاد ارتباطات عصبی در مغز رو نابود می کنه.

محققان تأکید می کنن که قندهای صنعتی بسیار خطرناک تر هستن (قندهایی که به نوشیدنیا، سسا، چاشنیا و غذای نوزادان اضافه می شن). با این حال، اجناس شامل اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهیای چرب، آجیل و روغن ماهی) نتیجه های این مشکلات رو از بین می برن.

۷- عشق به جنس مخالف و احساسات مادرانه بسیار مثل هستن

تحقیقات علمی نشون داده، روابط عاشقانه و احساسات مادرانه، از نظر فعالیت مغزی بسیار مثل هستن، اما تفاوتایی هم با همدیگه دارن. مثلا، عشق آتشین نواحی ای از مغز رو فعال می کنه که مربوط به انگیختگی جنسی هستن. علاوه بر این، احساس استرس و ترس کاهش و احساس سرخوشی زیاد میشه. عشق مادرانه نواحی ای در مغز رو فعال می کنه که مسدول تشکیل محبت هستن.

۸- نقاشی کردن باعث تقویت عمکرد مغز می شه

تحقیقی نشون داده نقاشی کردن و تفکر و تفکر در آثار هنری، تعامل میان نواحی جور واجور مغز رو زیاد و در عین حال از سرعت پیر شدن مغز کم می کنه.
محققان اثر هنر رو روی افراد ۶۲ تا ۷۰ ساله مورد بررسی قرار دادن. نصف این افراد در کلاسای تاریخ هنر و نیمی دیگه از اونا در کلاسای نقاشی شرکت کردن. کلاسای نقاشی در مقایسه با کلاسای تاریخ هنر، اثر بیشتری داشتن.

۹- مطالعه مغز رو پرورش میده

محققان امریکایی ثابت کردن که روند مطالعه، تواناییای شناختی مغز رو پرورش میده. مطالعه هم اینکه نواحی ای از مغز رو فعال می کنه که در دیگه مواقع مورد استفاده قرار نمی گیرن. وقتی چیزی می خونیم، خون وارد قسمتایی از مغز می شه که مسئول دقیق شدن و فوکوس کردن وشناخت هستن. اما وقتی که تلویزیون نگاه می کنیم یا مشغول بازیای کامپیوتری هستیم، اینجور تغییراتی در مغز ایجاد نمی شه.