تحقیق بازاریابی فرایندیه که هدف اون شناسایی و تعیین فرصتا و مشکلات بازار، امتحان و زیرنظرگرفتن فعالیتا و عملکردهای بازاره. یافتها و تفسیرهای حاصل از تحقیقات بازاریابی به مدیران انتقال داده می شه تا بتونن تصمیمات آگاهانه بگیرن. انجام بهتر تحقیقات بازاریابی در موفقیت یک کسب وکار اثر شایان توجهی داره، چون خروجی تحقیقات بازاریابی به شناسایی مشتریان احتمالی، درک درست از رفتار مشتریان فعلی، فرصتای ترفیع و هشیاری نسبت به رقبا کمک می کنه. در این نوشته می خوایم مراحل اجرایی تحقیقات بازاریابی رو قدم به قدم توضیح دهیم.

 

این مراحل رو به ترتیب واسه شما توضیح میدیم، با این حال شما می تونین خلاقیت به خرج بدین و طبق نیازای کسب وکار خودتون مراحل مناسب رو به کار ببرین. میشه بعضی قدما رو هم زمان به مرحله اجرا درآورد تا تحقیقات بازاریابی سریع تر پیش برود.

قدم ۱: مشکل رو تشریح کنین

فرمول بندی مشکل اولین قدم در مراحل تحقیقات بازاریابیه. در خیلی مواقع این روبرو شدن ی مدیریت با یک مشکله که ضرورت انجام تحقیقات بازاریابی رو مطرح می کنه. مشکل رو باید درک کرد، دلیل اونو تشخیص داد و راه حل اونو پیدا کرد.

گرچه، تحقیق کردن دور و بر بیشترِ مشکلات مدیریتی کار راحتی نیس. در اول باید مشکل موجود رو به زبون تحقیق بازتعریف کرد. زمانی می تونین راه حل مشکلی رو پیدا کنین که به اون از زاویه روش تحقیق نزدیک شید. مثلا، عبارت «میزان فروش بالا نرفته» یک مشکل مدیریتیه؛ واسه اینکه این مشکل رو به زبون تحقیقات بازاریابی بررسی کنیم ممکنه لازم باشه انتظارات و تجربیات چندین گروه رو مورد مطالعه بذاریم: مشتریان احتمالی، افرادی که واسه اولین بار محصول رو می خرن، و خریداران تکراری. در این صورت متوجه میشیم که کمبود فروش در اثر کدوم مورده:

  • انتظارات کم که به از دست دادن تمایل واسه خرید منجر شده.
  • تجربه نامناسب از محصول که به نبود تمایل خرید دوباره منتهی شده.

پس فرق بین مشکل مدیریتی و مشکل تحقیقاتی اینطوریه. مشکل مدیریتی روی یک عمل تمرکز می کنه: باید بیشتر تبلیغ کنیم؟ باید پیام تبلیغی مون رو تغییر بدیم؟ باید شکل بندی محصولی که کارکرد لازم رو نداره تغییر بدیم؟ و اگه این اینطوریه، چه جوری این کار رو بکنیم؟

عوضش، مشکل تحقیقی اطلاعاتی رو فراهم می کنه که واسه حل مشکل مدیریتی به اون نیاز دارین.

قدم ۲: روشای جست وجو

روش علمی الگوی استانداردی واسه جست وجوست. روش علمی فرصتی فراهم می کنه که جست وجوگری خود رو، با تکیه بر اطلاعات موجود، به عنوان نقطه شروع، شروع کنین و بی طرفانه پیش برید. روش علمی شامل مراحل زیره:

  تعاریف جهانی شدن

  • صورت بندی مسئله؛
  • پروردن یک فرضیه؛
  • حدس زدن بر مبنای فرضیه؛
  • طراحی آزمونی واسه آزمایش فرضیه؛
  • انجام آزمون؛
  • بررسی نتایج.

این مجموعه اصطلاحات مثل به مراحل مراحل تحقیقیه. گرچه، در نحوه ی اجرای این مراحل فرقای ظریفی هست. مثلا، روش علمی عینیه اما در مراحل تحقیقی ممکنه با موارد غیرعینی رو به رو باشیم.

تکیه ی تحقیقات عینی (تحقیقات کمی) بر بررسی بی طرفانهه. در تحقیق عینی اولویت با واقعیتای مسلّمه.

در نقطه مقابل، در تحقیقات غیرعینی (تحقیقات کیفی) واسه جمع آوری و بررسی داده ها روی قضاوت شخصی محقق تأکید می شه.

قدم ۳: روش تحقیق

در کنار انتخاب روش جست وجوی اطلاعات (عینی یا غیرعینی)، باید یک روش تحقیقی هم انتخاب کنین.

واسه جواب انگار به هر سوال تحقیقی دو روش راحت قابل به کار گیریه: تحقیق تجربی و تحقیق غیرتجربی.

تحقیق تجربی به شما امکان می ده متغیرهای نامربوط رو کنترل کنین و یک یا دو متغیر رو که بر مراحل اثر می ذارن دست کاری کنین.

در تحقیقات غیرتجربی مشاهده جایزه اما دست کاری و دخالت نه. در تحقیق غیرتجربی مشاهده می کنین و یافتهای خود رو گزارش می کنین.

قدم ۴: طرح تحقیق

طرح تحقیق یعنی برنامه یا چهارچوب کاریِ انجام تحقیق و جمع آوری داده ها. اینجا باید روش خاص تحقیق و مراحل جمع آوری اطلاعات مورد نیاز رو مشخص کنین.

قدم ۵: تکنیکای جمع آوری داده ها

با تعیین روش انتخابی، طرح تحقیق شما شکل میگیره. روشای زیادی واسه جمع آوری داده ها هست. مصاحبه و مشاهده، دو روش مهم هستن.

در مصاحبه شما باید سؤال بپرسید و جواب رو دریافت کنین.

روشای عادی ایجاد ارتباطات تحقیقی شامل مصاحبه هاییه که رودررو، پُستی، تلفنی، با ایمیل یا از راه اینترنت انجام می شن. این طبقه بندی گسترده از تکنیکای تحقیقی رو به عنوان تحقیق اندازه گیری شده (زمینه یابی) می شناسن.

این تکنیکا هم در تحقیقات تجربی و هم غیرتجربی به کار می رن.

روش دیگر واسه جمع کردن داده ها مشاهده س. با مشاهده ی رفتار گذشته یا حال یک شخص یا شرکت میشه تصمیمات خرید آینده شون رو حدس زد. تکنیکای جمع آوری اطلاعات از رفتارهای گذشته می تونه شامل بررسی بایگانیای شرکت و مرور تحقیقات منتشرشده به وسیله منابع خارج سازمانی باشه.

واسه بررسی اطلاعاتی که از روشای مصاحبه یا مشاهده به دست آورده اید، باید نتایج رو ثبت کنین. اندازه گیری و کار روی داده ها مستقیما به روشی برمیگرده که واسه جمع آوری اطلاعات از اون استفاده کردین، به این دلیله که نتایج ثبت شده لازمن.

  اختلالات یادگیری چگونه تشخیص داده می شود ؟

روش ثبت تغییرات داده ها به شکل ای بستگی داره که استفاده می کنین.

قدم ۶: طراحی نمونه

به کم در تحقیقات بازاریابی تموم جمعیت مورد بررسی قرار می گیرن. انتخاب یک نمونه روشی عملی تر واسه انجام تحقیق به حساب میاد. نمونه باید به درستی نماینده ی جمعیت بزرگ تر باشه. واسه انتخاب نمونه تون، باید واسه این سؤالات پاسخی پیدا کنین:

  • نمونه رو از کدوم جمعیت راحت انتخاب می کنین؟
  • روش (مراحل) انتخاب نمونه چیه؟
  • اندازه نمونه چه مقداره؟

زمانی که جمعیت مورد نظر در تحقیقات بازاریابی مشخص شد (که در مرحله صورت بندی مسئله این کار انجام شده)، مثلا گیری تون مبنایی در اختیار دارین. نمونه گیری به شما امکان می ده که با داده های حاصل از جمعیتی کوچیک تر در مورد جمعیتی بزرگ تر دست به استنتاج بزنین. دو راه مثلا گیری از یک جمعیت هست: نمونه گیری تصادفی و نمونه گیری غیرتصادفی.

در نمونه گیری تصادفی هر کدوم از آدما جمعیت بزرگ تر به شکل تصادفی ممکنه انتخاب شن.

در نمونه گیری غیرتصادفی، تا حدودی طبق قضاوت آزمایشگر، از روشای نمونه گیری در دسترس یا دیگر روشای نمونه گیری که بر تصادفی بودن متکی نیستن استفاده می شه.

مرحله پایانی طراحی نمونه در تحقیقات بازاریابی تعیین اندازه مناسب نمونه. این مرحله مهم لازمه تصمیم گیری طبق هزینه و دقت تحقیقه. کلا، اندازه بزرگ تر نمونه خطای نمونه گیری رو کاهش و دقت رو افزایش می ده، بر هزینه ها می افزاید.

قدم ۷: جمع آوری داده

زمانی که ۶ قدم اول تحقیق بازاریابی رو با موفقیت گذروندین، می تونین وارد مرحله جمع آوری داده ها شید.

طبق روش جمع آوری داده ها، این بخش از مراحل می تونه کارکنان زیاد و بخش قابل توجه ای از بودجه ی شما رو شامل شه. شاید لازم باشه واسه انجام مصاحبهای رودررو یا تلفنی از مؤسسات حرفه ای بخش ی جمع آوری اطلاعات کمک بگیرین.

واسه انجام مصاحبهای اینترنتی به تعداد کمتری از کارکنان نیاز دارین، هزینه ها پایین ترن و به جای چند هفته یا چند ماه می تونین در عرض چند روز اطلاعات رو جمع آوری کنین.

جدای از روش ای که واسه جمع آوری داده به کار می برین، مراحل اجرایی این کار جزء مهم دیگری رو در تحقیقات بازاریابی عیان می کنه: اهمیت رابطه شفاف و دائمی.

قدم ۸: بررسی داده ها و تفسیر پایانی

واسه اینکه داده های جمع آوری شده فایده ای داشته باشن باید اونا رو بررسی کنین.

روشای بررسی متفاوت ان و موثر بودن اونا به نوع اطلاعاتی که جمع کردین و نحوه ی اندازه گیری به کاررفته برمیگرده. به خاطر این که روشای بررسی اطلاعات به نوع جمع آوری داده ها وابسته هستن، پیش از قدم هشتم باید درباره اونا تصمیم گرفته شه.

  صنعت و توسعه ی صنعتی

قدم ۹: گزارش تحقیقات بازاریابی

مراحل تحقیقات بازاریابی در مرحله گزارش دهی به نقطه اوج خود می رسه.

گزارش تحقیقات بازاریابی شامل تموم اطلاعات، مثل: توضیح دقیق مراحل تحقیق، نتایج حاصل، نتیجه گیریای پایانی، و پیشنهادهای عملیاتیه. گزارش باید شامل تموم اطلاعاتی باشه که تصمیم گیرندگان واسه فهم پروژه تحقیقی به اون نیاز دارن.

علاوه بر این زبون گزارش باید آسون فهم باشه. مهمه که تعادلی بین کامل بودن گزارش و خلاصه بودن اون برقرار شه. نباید هیچ اطلاعاتی رو نگفته بذارین همونجوریکه نباید اجازه بدین اطلاعات اون قدر تخصصی ارائه شن که خوانندگان رو به ستوه بیارن.

یک روش واسه حل این اختلاف تهیه ی دو گزارشه: گزارش تخصصی و گزارش اختصاری. گزارش تخصصی روش ها و فرضیات پایه ای رو مطرح می کنه. شما در این گزارش یافتهای تحقیقات بازاریابی رو با جزئیات توضیح میدید.

گزارش اختصاری اون طور که از نام اون پیداست، مراحل تحقیقات بازاریابی رو خلاصه می کنه و یافتها و نتایج تحقیق رو به آسونترین شکل ممکن به مخاطب عرضه می کنه.

راه دیگر واسه ارائه شفاف اطلاعات، تهیه ی چندین نسخه متفاوت از یافته هاتونه. پاورپوینت، نمودارها و گزارش شفاهی رودررو همه روشای متداولی واسه ارائه اطلاعات به دست اومده از تحقیقات بازاریابی هستن.

در کنار گزارش کتبی به عنوان منبع قابل مراجعه، این روشای جور واجور ارائه ، به تصمیم گیرندگان اجازه می ده که تموم جنبه های پروژه تحقیقات بازاریابی رو بفهمن.

برنامه ریزی منابع واسه تحقیقات بازاریابی

بازم که تحقیق رو پیش می برین، باید حساب منابع به کار رفته رو داشته باشین: کارکنان، زمان، و پول. برنامه ریزی منابع باید به همراه تصمیم گیرندگان تنظیم شه؛ این برنامه ریزی ممکنه در هر جایی از طیف ـ بودجه بندی و اخذ تأییدیه به شکلی خیلی رسمی تا یک برنامه خیلی غیررسمی «شروع کنین و انجامش بدین»- قرار بگیره.

پیش از شروع پروژه های تحقیقات بازاریابی، باید روند کار رو منظم کنین و بودجه و برنامه زمان بندی رو در مورد فعالیتای کلی ی تحقیقاتی تهیه کنین. مایکروسافت پروژکت (Microsoft Project) و برنامه های مثل دیگر گزینه های خوبی واسه قطعه بندی کردن کارا و منابع هستن.

اگه قراره به کار تحقیقات بازاریابی مشغول شید این ۹ قدم کمک بزرگی واسه شمان که اونو با لذت بکنین.

برگرفته از: qualtrics



دیدگاهتان را بنویسید